Aston Martin DB7 Vantage (1999-2004)

Vijf jaar na de introductie van de DB7, die is uitgerust met een zescilinder motor, leek Aston Martin de tijd rijp om de succesvolle DB7 te voorzien van een twaalfcilinder motor. De auto werd DB7 Vantage genoemd en werd voor het eerst aan het publiek getoond op de autoshow van Genève in 1999. De DB7 Vantage is ontworpen door Ian Callum en lijkt sterk op de ‘gewone’ DB7. In 2004 werden de DB7 modellen opgevolgd door de DB9.

Exterieur

De DB7 Vantage is net als de DB7 een klassieke coupé met een lange motorkap en een relatief klein compartiment voor de inzittenden. De Vantage heeft een gewijzigde voorkant gekregen met een grotere grille, bredere koelopening onder de voorbumper en andere mistlampen en knipperlichten. Verder zijn de achterspatborden van de Vantage breder en heeft de auto daardoor een krachtiger uitstraling.

Interieur

Zoals het hoort bij een Aston Martin is het interieur rijk bekleed met leer. Het geheel ademt een sfeer van luxe en sportiviteit uit. In de portieren en de middenconsole is wortelnotenhout verwerkt.  Het instrumentenpaneel bestaat uit twee grote meters (toerenteller en snelheidsmeter) met links en rechts daarvan twee keer twee kleine meters boven elkaar. In het middendeel zijn de bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie opgenomen en ook de radio en een klokje. Het driespaaks sportstuur heeft een airbag en is met leer bekleed.

Foto by The Car Spy via flickr.com

Foto by The Car Spy via flickr.com

Aandrijflijn

Onder de lange, elegante motorkap huist een compleet nieuw ontworpen lichtmetalen V12. De DB7 Vantage is de eerste Aston Martin die is uitgerust met een V12. Het blok heeft een inhoud van 6,0 liter en heeft 48 kleppen. Het maximale vermogen is 420 pk bij 6.000 toeren per minuut. Het koppel is maximaal 560 Nm. In eerste instantie was de DB7 Vantage leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen gekoppeld of een automaat met vijf verzetten. Vanaf het jaar 2000 werd de Touchtronic versnellingsbak leverbaar. Deze bak kent drie verschillende instellingen: ‘automatic’, ‘sports’ en ‘touchtronic’. De laatste stand is een sequentiële stand waarbij geschakelde kan worden door de versnellingspook naar voren of naar achteren te bewegen of door middel van knoppen op het stuur. Alle motorkracht wordt overgebracht op de achterwielen.

Foto by The Car Spy via flickr.com

Foto by The Car Spy via flickr.com

Onderstel

De wielophanging van de DB7 Vantage is opgebouwd uit rondom onafhankelijke dubbele draagarmen met schroefveren en voor en achter stabilisatoren. De auto is voorzien van traction control, wat geen overbodige luxe is. Rondom zijn geventileerde remschijven gemonteerd met vóór een diameter van 355mm en achter 330mm. De bandenmaat van de voorbanden is 245/40 ZR 18 en van de achterbanden 265/35 ZR 18.

BB3kopie

Prestaties

De twaalfcilinder motor heeft een goede uitwerking op de prestaties van de DB7. De handgeschakelde versie haalt in 5 seconden rond een snelheid van 100 km/h en stoomt desgewenst door tot 298 km/h. De versie met de vijftraps automaat is begrensd op 266 km/h.  De automatische variant hoeft op het sprintje van 0 tot 100 km/h minder toe te geven op zijn handgeschakelde broer, namelijk slechts één tiende seconde. De CO2 uitstoot van de DB7 Vantage is met 420 gram per kilometer ouderwets hoog. De auto stamt duidelijk uit een tijdperk dat CO2 uitstoot nog geen issue was.

Foto by The Car Spy via flickr.com

Foto by The Car Spy via flickr.com

Spottersinfo

De DB7 Vantage is ten opzichte van de DB7 te onderscheiden door:

– bredere grille;

– grotere koelopening onder de voorbumper;

– grote gecombineerde lichtunits voor mistlampen en knipperlichten;

– typeplaatje “Vantage” achterop.

 

MerkAston Martin
TypeDB7 Vantage (1999-2004)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.935 cc
TurboNee
Vermogen420 pk / 6.000 tpm
Koppel540 Nm / 5.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of automaat met 5 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid298 km/ h
Acceleratie 0 -100 km/h5,0 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.666 mm
Breedte1.830 mm
Hoogte1.238 mm
Gewicht1.780 kg.
Productiejaren1999-2004
Productieaantal
Nieuwprijs€ 167.445 (prijs handbak in 1999 in Nederland)
€ 184.070 (prijs handbak in 2004 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 70.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.