Aston Martin DBS (2006-2012)

Met de introductie van de DBS liet Aston Martin een oude naam uit de jaren zestig / zeventig herleven. De DBS is te zien als de opvolger van de (V12) Vanquish uit 2001. De nieuwe DBS werd voor het eerst vertoond in de James Bond film Casino Royale. De nieuwe DBS is een snellere versie van de DB9. In september 2007 werd de auto officieel voorgesteld op de IAA in Frankfurt. In 2012 werd de opvolger van de DBS, de Vanquish, voorgesteld.

Exterieur

Het uiterlijk van de DBS lijkt sterkt op de DB9, maar de DBS heeft iets scherpere en agressievere details. Aan de voorkant heeft de DBS een andere bumper met twee spoilers van carbon en een grotere luchtinlaat onder de klassieke Aston Martin grille. In de motorkap van de DBS zijn twee extra openingen opgenomen om lucht af te voeren.  Verder heeft de DBS sideskirts en velgen met 10 dubbele spaken. De achterkant van de DBS is ook een stuk wilder gestileerd met een grotere achterspoiler en een flinke diffuser. Tenslotte heeft de DBS witte achterlichtglazen in plaats van de rode die de DB9 heeft.

Interieur

De DBS is geen kleine auto, maar desondanks biedt het interieur slechts plaats aan twee personen. Die twee gelukkigen ontbreekt het aan niets. Het interieur is afgewerkt met het mooiste leer en er zijn geweldige sportstoelen gemonteerd. Het dashboard is ook afgewerkt met leer. Het instrumentarium heeft de typische Aston Martin stijl en is opgebouwd uit twee grote meters voor snelheid en toerental, met aan weerszijden twee kleinere meters. De middenconsole is uitgevoerd in glanzende pianolak met aluminium knoppen en een glazen start/ stop knop.  Verder valt de kleine, dikke versnellingspook op.

Foto: Paul Williams via flickr.com creative commons license

Foto: Paul Williams via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

De DBS wordt door Aston Martin omschreven als een krachtpatser in een net pak. Voor de aandrijving is uiteraard gekozen voor een twaalfcilinder motor. Dit is in principe dezelfde motor als die van de DB9, maar de DBS levert 517 pk in plaats van 460 pk. In eerste instantie werd een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen aan deze motor gekoppeld.  Eind 2008 werd een nieuwe sequentiële transmissie voorgesteld met de naam Touchtronic II. Deze transmissie heeft de Touchtronic van de DB9 als basis, maar is aangepast aan de snelheid van de DBS. Met deze bak accelereert de DBS in 4,3 seconden naar de 100km/h, wat net zo snel is als met de handbak. De Touchtronic II beschikt over een sportknop. In de sportstand schakelt de motor pas bij hogere toerentallen op en is de gasrespons beter.

Foto: Paul Williams via flickr.com creative commons license

Foto: Paul Williams via flickr.com creative commons license

Onderstel

Het onderstel van de DBs heeft onafhankelijke dubbele draagarmen met schroefveren en voor en achter stabilisatoren. De auto beschikt over Dynamic Stability Control (DSC) systeem dat is afgeleid van de raceauto DBR9. Het systeem heeft ook een ‘Track mode’. Voor de vertraging zorgen keramische remmen (Carbon Ceramic Matrix). De DBS is de eerste Aston die met keramische remmen wordt geleverd. Deze remmen zijn 12,5 kilo lichter dan gewone remmen. De schijven vóór hebben een diameter van 398 mm en achter meten ze 360 mm. Verder heeft de DBS adaptieve Bilstein schokdempers.

Prestaties

De prestaties van de DBS zijn die van een supersportwagen. De topsnelheid ligt net iets boven de 300 km/h en het sprintje van 0 tot 100 km/h kost slechts 4,3 seconden. De zuinigheid is natuurlijk ver te zoeken bij een auto als de DBS. Het opgegeven gemiddelde verbruik is 17,8 liter per 100 km, ofwel 1 op 5,6. De CO² uitstoot bedraagt 388g/km, wat in Nederland goed is voor energielabel G (de ‘slechtste’ categorie).

Spottersinfo

De DBS is te onderscheiden van de DB9 door:

– andere voorbumper met twee carbon voorspoilers;

– grotere koelopening onder de grille;

– sideskirts onder de portieren;

– andere velgen met 10 dubbele spaken;

– grotere achterspoiler;

– diffusor achter;

– witte achterlichten in plaats van rode;

– typeplaatje DBS achterop.

Trivia

Speciaal voor de DBS verscheen in 2008 een horloge waarmee de auto geopend en gesloten kan worden. Het is een Jaeger LeCoultre horloge waarin een transponder zit. Om de auto te openen moet de eigenaar op de linkerkant van het horloge op ‘open’ drukken en om te sluiten op de rechterkant op ‘close’.

 

MerkAston Martin
TypeDBS (2006-2012)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.935 cc
TurboNee
Vermogen517 pk / 6.500 tpm
Koppel570 Nm / 5.750 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat met 6 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid307 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,3 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.721 mm
Breedte1.905 mm
Hoogte1.280 mm
Gewicht1.695 kg. (handbak)
1.740 kg. (automaat)
Productiejaren2008-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 342.178 (prijs handbak in 2008 in Nederland)
€ 365.291 (prijs handbak in 2013 in Nederland)
€ 345.189 (prijs automaat in 2008 in Nederland)
€ 355.400 (prijs automaat in 2013 in Nederland).
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.