Aston Martin V8 Vantage Roadster (MkIII) (2009-2012)

In 2008 kreeg de V8 Vantage een voornamelijk technische update, ruim een jaar later was het tijd voor een aantal uiterlijke wijzigingen.  De basisvorm bleef gelukkig ongewijzigd en de facelift beperkt zich tot een aantal kleinere aanpassingen.  Begin 2012 kreeg de kleine Aston wederom een kleine facelift (zie verder bij V8 Vantage Roadster MkIV).

Exterieur

De V8 Vantage MkIII is net als de MkI en MkII een compacte tweedeurs cabriolet met geweldige proporties en een aantal typische Aston Martin stylingdetails. De grille heeft aan weerszijden de typische knik en in de voorspatborden zijn uitstroomopeningen te zien met in het midden een horizontale verchroomde balk. De MkIII heeft de sideskirts gekregen van de N400 versie. De achterspatborden lopen breed uit en geven de V8 Vantage een krachtige look.  De buitenspiegels staan op relatief lange poten. De achterlichten van de MkIII hebben helder wit glas gekregen in plaats van het rode glas van zijn voorganger. Op de rand van het kofferdeksel loopt een forse spoiler waarin het derde remlicht is opgenomen.  Verder vallen de twee ronde uitlaten op, die in de carrosserie zijn opgenomen, met daartussen uitstroomopeningen met een onderspoiler.  Tenslotte is de MkIII uitgerust met nieuwe 10 spaaks lichtmetalen velgen.

Interieur

Omdat de V8 Vantage compacte buitenafmetingen heeft is ook het interieur niet heel ruim. Er zijn een stel fraaie sportkuipen gemonteerd en het interieur lijkt zich om je heen te sluiten als een cocon. Tegen meerprijs zijn stoelen van kevlar en koolstofvezel verkrijgbaar die 17 kilogram minder wegen dan de standaardstoelen. Het sportstuur is met leer bekleed en voorzien van een airbag. Achter het stuur is een bijzonder instrumentarium opgenomen gemaakt van mooie materialen. Het interieur van de V8 Vantage is verder met fraai leer afgewerkt. Als optie is een 1000 Watt audiosysteem van Bang & Olufsen leverbaar.

Aandrijflijn

De derde serie van de V8 Vantage is uitgerust met een licht bijgeschaafde versie van de  4,7 liter V8 motor uit de MkII. De motor levert een vermogen van 426 pk en een maximaal koppel van 470 Nm. De motor is zo ver naar achteren geplaatst dat het achter de voorwielen ligt, zodat de V8 Vantage eigenlijk een middenmotor heeft. Aan deze motor is een handgeschakelde 6-bak of een sequentiële automaat (Sportshift) gekoppeld die het vermogen overbrengt naar de achterwielen. Met de Sportshift versnellingsbak kan geschakeld worden door middel van flippers achter het stuur. In de stand ‘Auto Drive’ werkt de bak volledig automatisch. Het schakelen met de flippers kost slechts 200 milliseconden.

Onderstel

Het onderstel van de kleine Aston is opgebouwd uit onafhankelijke dubbele draagarmen en schroefveren. Voor en achter zijn stabilisatorstangen gemonteerd. De V8 Vantage staat op 19 inch wielen met banden in de maat 235/45 vóór en 275/40 achter.  De velgen van de MkIII zijn nieuw ontworpen en hebben 10 spaken. Om alle snelheid tijdig af te kunnen schudden heeft de Aston Brembo remmen met flinke remschijven van 355 mm vóór en 330 mm achter. ABS met remassistent is uiteraard standaard, evenals tractie controle en ESP.

Prestaties

De combinatie van een relatief kleine auto en een dikke V8 met ruim 400 pk zorgen natuurlijk voor uitstekende prestaties. Sprinten van 0 naar 100 km/h kost 4,8 seconden. De acceleratie van stilstand naar 200 km/h neemt ongeveer 17 seconden in beslag. Desgewenst stoomt de V8 Vantage door tot 288 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens de fabriek 13,9 liter per 100 kilometer voor de handgeschakelde versie en 13,2 liter per 100 kilometer voor de Sportshift. De opgegeven CO² uitstoot is 315 g/km voor de handbak en 300 g/km voor de automaat.

 

Spottersinfo

De V8 Vantage MkIII is te onderscheiden van de V8 Vantage MkI en MkII door:

– sideskirts;

– 10 spaaks lichtmetalen velgen;

– achterlichten van wit glas in plaats van rood glas.

 

MerkAston Martin
TypeV8 Vantage Roadster (MkIII) (2009-2012)
MotorV8, voorin geplaatst, achter de vooras, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.735 cc
TurboNee
Vermogen426 pk / 7.300 rpm
Koppel470 Nm / 5.000 rpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of semi-automaat met 6 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid288 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.380 mm
Breedte1.865 mm
Hoogte1.265 mm
Gewicht1.710 kg.
Productiejaren2009-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 179.530 (prijs handbak in 2009 in Nederland)
€ 191.410 (prijs handbak in 2012 in Nederland)
€ 184.000 (prijs Sportshift in 2009 in Nederland)
€ 184.494 (prijs Sportshift in 2012 in Nederland)

Huidige waarde

 

© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.