Audi RS6 Sedan (C5) (2002-2004)

In mei 2002 kwam de eerste generatie RS6 op de markt. De auto was er als sedan en als Avant. De RS6 is de sportiefste versie van de Audi A6. RS staat voor Renn Sport. De RS6 wordt geproduceerd door quattro GmbH, de sportafdeling van Audi. In 2004 werd de productie van de RS6 op het C5 platform getaakt. In 2005 verscheen de nieuwe Audi RS6 (C6).

Exterieur

Qua uiterlijk is de RS6 niet eens zo heel veel anders dan een A6. De wijzigingen zijn vrij subtiel. Een RS6 onderscheidt zich door een honingraatgrille en een verder naar beneden lopende voorbumper met grotere koelopeningen. De wielkasten voor en achter zijn uitgebouwd, zodat bredere banden gemonteerd kunnen worden. Tussen de wielkasten zijn side-skirts te zien. De spiegelkappen zijn verchroomd, ook een kenmerk van snelle Audi’s. Aan de achterkant zien we een spoiler op het kofferdeksel, een andere achterbumper en twee ovale uitlaten.

Interieur

Het interieur van de top Audi wijkt niet veel af van de gewone A6. Er zijn wel fraaie sportstoelen gemonteerd met leren bekleding. Het dashboard van de RS6 heeft de strakke, zakelijke uitstraling zoals we gewend zijn van de A6. De klokkenwinkel bestaat uit twee grote meters voor snelheid en toerental met daaromheen vier kleinere meters voor olietemperatuur, watertemperatuur, brandstofvoorraad en accuspanning. In het middendeel is een scherm opgenomen voor navigatie en daar zitten ook de bedieningsknoppen voor de airco en dergelijke. Het interieur kent een hoog afwerkingsniveau, maar straalt niet heel veel sportiviteit uit.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

De snelste Audi ‘A6’ heeft een V8 motor onder de motorkap. Het is een 4,2 liter biturbo motor met vijf kleppen per cilinder die een maximaal vermogen levert van 450 pk. Het maximale koppel is 560 Nm. In de basis is de motor dezelfde als uit de A6 4.2 en de S6. De motor in de RS6 is wel onderhanden genomen door Cosworth en voorzien van twee turbo’s. De kracht van de motor wordt door een automatische Tiptronic versnellingsbak met vijf versnellingen overgebracht naar de wielen. Zoals vrijwel alle snelle Audi’s heeft ook de RS6 vierwielaandrijving (quattro). Een handgeschakelde versie van de RS6 is nooit geleverd, omdat Audi geen versnellingsbak had die het koppel van de motor aankon.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Onderstel

De kracht van de motor wordt overgebracht naar een Torsen differentieel, dat zich in het midden van auto bevindt. Van daaruit worden de krachten verdeeld over het voor- en achterdifferentieel. Die beide differentiëlen zijn van het open type met een Electronic Differential Lock. De RS6 is voorzien van Dynamic Ride Control, dat overmatige carrosseriebewegingen tegengaat. De RS6 heeft de nodige elektronica aan boord om de auto op de weg te houden. Zo is er ASR, ESP en uiteraard ABS.  Het onderstel is met 20 mm verlaagd ten opzichte van de minder snelle broers. De RS6 kon worden geleverd met drie verschillende bandenmaten. Standaard werden 19 inch velgen geleverd met banden in de maat 255/35 ZR 19. Er waren ook 18 inch velgen verkrijgbaar met banden 255/40 ZR 18. Tenslotte waren er winterbanden op 18 inch velgen leverbaar. De velgen op de foto’s zijn overigens geen fabrieksvelgen.

Prestaties

De RS6 is met zijn 450 pk natuurlijke een serieus snelle auto. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h, zoals zo veel Duitse auto’s. In de praktijk schijnen de RS’en weleens harder te kunnen dan die 250 en zou zelfs ongeveer 270 km/h mogelijk zijn. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 4,9 seconden. Sprinten naar 200 km/h vanuit stilstand zou moeten lukken in 22,8 seconden.

Het door de fabriek opgegeven gemiddelde verbruik is 14,6 liter per 100 km, wat overeenkomt met 1 op 6,8. Niet echt zuinig dus. De CO² uitstoot is 350 g/km, goed voor label G in Nederland.

Spottersinfo

Een RS6 is van een A6 te onderscheiden door:

– honingraatgrille;

– grotere voorbumper met grotere koelopeningen;

– uitgebouwde wielkasten voor en achter;

– side-skirts;

– verchroomde spiegelkappen;

– spoiler op het kofferdeksel;

– andere achterbumper;

– twee ovale uitlaten;

– typeplaatjes “RS6” in de grille en achterop;

– RS logo op de remklauwen.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

 

MerkAudi
TypeRS6 Sedan (C5) (2002-2004)
MotorV8, voorin geplaatst, vijf kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.172 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen450 pk / 5.700 tpm
Koppel560 Nm / 1.950 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 5 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.858 mm
Breedte1.850 mm
Hoogte1.425 mm
Gewicht1.840 kg.
Productiejaren2002-2004
Productieaantal8.081 (sedan en Avant samen)
Nieuwprijs€ 125.900 (prijs in 2002 in Nederland)
€ 128.990 (prijs in 2004 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.