Audi S8 (D3) (2005-2010)

Drie jaar na de introductie van de tweede serie Audi A8 presenteerde Audi in oktober 2005 de nieuwe S8. De compleet nieuwe S8 was de echte topsedan van het merk uit Ingolstadt. Onder de motorkap ligt de V10 motor van de Lamborghini Gallardo. De S8 werd leverbaar medio 2006. De voorganger van de S8 heet ook S8, maar dat model was gebaseerd op de oude A8. In 2007 kreeg de S8 (net als de A8) een zeer bescheiden facelift. Aan de voorkant maakten de ronde mistlampen plaats voor rechthoekige exemplaren en de achterlichten werden voorzien van LED techniek en hebben achteruitrijlampen over de volle breedte van het achterlicht in plaats van over de helft van het achterlicht. In januari 2010 werd de productie van de S8 (D3) gestaakt. In 2012 verscheen weer een geheel nieuwe S8, op basis van  de A8 D4.

Exterieur

De basis van de S8 is de A8, Audi’s grootste vierdeurs sedan. Het uiterlijk van de S8 is eerder ingetogen zakelijk dan puur sportief. Al verraden enkele details wel dat het hier om een serieus snelle auto gaat. De voorgrille van de S8 wijkt af van de grille die op de A8 is gemonteerd. De S8 heeft een grille met verchroomde horizontale en verticale spijlen en is voorzien van een S8 logo. Onder de grille heeft de S8 drie luchtinlaten. De spiegelkappen en de deurgrepen zijn uitgevoerd in chroom. Verder zijn de voorspatborden voorzien van een V10 typeplaatje. De velgen hebben een speciaal ontwerp, met 7 dubbele spaken. Aan de achterkant heeft de S8 vier ronde uitlaten, zoals gebruikelijk is bij Audi S modellen. In de rand van het kofferdeksel is een achterspoiler opgenomen en er is een typeplaatje S8 achterop te vinden.

Interieur

Het interieur van de S8 ademt vooral luxe uit. Alle denkbare zaken zijn aanwezig, zoals airco met vier gescheiden klimaatzones en comfortabele stoelen met voldoende steun die in alle richtingen te verstellen zijn. Het instrumentarium bestaat uit twee grote klokken voor snelheid en toerental met daarnaast twee kleinere klokken. Tussen de grote klokken is een LCD scherm opgenomen. In het midden van het dashboard zit een uitklapbaar scherm voor navigatie. De brede middenconsole biedt plaats aan de bedieningsknoppen van de airco, ventilatie en de multi media. Als optie is onder andere een schitterende geluidsinstallatie van B&O leverbaar.

Foto: Audi

Foto: Audi

Aandrijflijn

Ten opzichte van de vorige S8 is de serie II van de S8 er motorisch flink op vooruit gegaan. Onder de motorkap ligt de van de Lamborghini Gallardo afgeleide V10 motor, die een inhoud van 5,2 liter. Het maximale vermogen is 450 pk en het koppel is maximaal 540 Nm. De W12 motor die in de A8 leverbaar, levert overigens ook een vermogen van 450 pk. De V10 motor is een beste knaap met een gewicht van 220 kilogram. De motor heeft directe brandstofinspuiting (FSI). Aan de motor is standaard een automatische Tiptronic versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld. Deze bak heeft een Dynamic Shift Programme en een sportknop en kan ook via flippers achter het stuur worden bediend .De aandrijfkracht worden overgebracht naar alle vier wielen.

Foto: Audi

Foto: Audi

Onderstel

De wielophanging van de S8 bestaat zowel voor als achter uit een multilink ophanging met rondom luchtvering. Voor en achter zijn stabilisatoren aangebracht. In de eerste jaren werd de S8 geleverd met het Torsen T-2 differentieel dat de krachten 50:50 verdeeld over de voor- en achterwielen. Vanaf 2007 is het Torsen T-3 differentieel gemonteerd, dat de krachten in de verhouding 40:60 verdeeld over voor en achter. De S8 wordt geleverd op wielen van 20 inch. De banden vóór en achter hebben een maat van 265/35 R 20. De remschijven hebben ook een flink formaat: 385 mm vóór en 335 mm achter. Tegen meerprijs zijn keramische remschijven leverbaar.

Prestaties

Het zal niet verbazen dat ook deze snelle Audi een topsnelheid heeft die elektronisch is begrensd op 250 km/h. Zonder begrenzing zou 300 km/h vast mogelijk zijn geweest. Bij stoplichtsprintjes sla je met de bijna twee ton zware limousine ook geen gek figuur. De standaardsprint naar 100 km/h vanuit stilstand kost 5,1 seconden. Al dit geweld kost natuurlijk de nodige benzine, al blijft het opgegeven gemiddelde verbruik met 1 op 7,2 nog enigszins binnen de perken. De CO² uitstoot is wel fors met 319 g/km.

Spottersinfo

De S8 is van een A8 te onderscheiden door:

– single frame grille met verchroomde spijlen en een S8 logo;

– verchroomde spiegelkappen en deurgrepen;

– V10 logo op de voorspatborden;

– S8 logo op de remklauwen;

– speciale velgen met 7 dubbele spaken;

– vier ronde uitlaten;

– S8 logo op het kofferdeksel.

Trivia

De S8 D3 is de eerste Audi die is uitgerust met een 10 cilinder motor.

De kleur Daytona Grey is exclusief voorbehouden voor de S8.

 

MerkAudi
TypeS8 (2005-2010)
MotorV10, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud5.204 cc
TurboNee
Vermogen450 pk / 7.000 tpm
Koppel540 Nm / 3.500 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 6 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h5,1 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte5.062 mm
Breedte1.897 mm
Hoogte1.424 mm
Gewicht1.940 kg.
Productiejaren2005-2010
Productieaantal
Nieuwprijs€ 136.900 (prijs in 2006 in Nederland)
€ 153.485 (prijs in 2010 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.