In maart 2002 werd op de autosalon van Genève de Arnage R geïntroduceerd. In januari van dat jaar had Bentley al de Arnage T voorgesteld. De voorgangers van de Arnage T en Arnage R waren de Arnage Green Label en Arnage Red Label. Gezien het motorvermogen (en het type motor) is de Arnage R te zien als de opvolger van de Arnage Red Label. De Arnage T biedt nog meer vermogen. Feitelijk betekent dit dat de Arnage Green Label geen (directe) opvolger heeft. In 2004 (modeljaar 2005) onderging de Arnage R enige uiterlijke en technische wijzigingen (zie verder bij Arnage R MkII).
Exterieur
De eerste serie Arnage R komt uiterlijk vrijwel overeen met de Arnage Red Label. Dit model heeft de dubbele koplampen die zijn opgenomen in een rechthoekige unit met afgeronde hoeken. De latere modellen hebben de losstaande ronde koplampen. De Arnage is een grote, statige vierdeurs sedan met een lengte van ruim vijf meter. De auto heeft de kenmerkende Bentley gaasgrille. Het Bentley logo dat op de Arnage R wordt gebruikt is iets vlotter vormgegeven dan het vorige logo. Bij de Arnage is ruim gebruik gemaakt van chroom. De Arnage R heeft net als zijn voorgangers de kenmerkende aflopende lijn van de kofferbak. De R kan van een Green Label of Red Label worden onderscheiden door een andere omlijsting van de kentekenplaat en de units voor mistlampen en achteruitrijdlampen.
Interieur
Qua interieur verschilt de Arnage R (MkI) eigenlijk niet van de Arnage Red Label. Het interieur straalt een en al luxe uit, door het gebruik van uitsluitend mooie materialen als leer en hout. Het instrumentpaneel is vervat in mooi hout en het dashboard is verder volledig met leer afgewerkt. Achter het stuur zijn twee grote meters te vinden voor snelheid en toerental. Meer naar het midden van het dashboard zijn nog eens vijf kleine meters te zien. De ventilatieroosters zijn gemaakt van aluminium en hebben het typische ronde design. De middenconsole is ook top afgewerkt met het mooiste hout.
Aandrijflijn
In het vooronder van de Arnage R huist de ‘oude’ V8 motor met een inhoud van 6,75 liter. De motor heeft twee kleppen per cilinder en twee Garret T3 turbo’s, met intercooler. Het maximale vermogen is 405 pk (bij 4.000 toeren per minuut), wat overeenkomt met het vermogen van de Red Label. Het maximale koppel is 835 Nm, wat vrijkomt bij slecht 2.100 toeren per minuut. In de Arnage R wordt een automatische versnellingsbak met vier versnellingen gebruikt, die oorspronkelijk van General Motors afkomstig is. De Arnage R wordt aangedreven op de achterwielen.
Onderstel
Het onderstel van de Arnage is vrij traditioneel van opzet. De wielophanging is rondom onafhankelijk met dubbele draagarmen en schroefveren. Voor en achter zijn stabilisatoren gemonteerd. De remmen zijn eigenlijk wat onder bemeten voor een dergelijk zware auto die tot behoorlijke prestaties in staat is. Rondom heeft de Bentley geventileerde schijfremmen met aan de voorkant een diameter van 348 mm en achter een diameter van 345 mm. De banden hebben een maat van 255/55 R 18. De velgen hebben vijf of zes dikke spaken en ze hebben in het midden een goudkleurige “B” op een rode achtergrond.
Prestaties
Hoewel de Arnage een flink gewicht heeft en geen al te beste stroomlijn, zijn de prestaties toch indrukwekkend. Vanuit stilstand sprinten naar 100 km/h neemt 6,3 seconden in beslag, wat 0,2 seconde sneller is dan de Arnage Green Label. Toch fijn dat je in je dure Bentley bij het verkeerslicht het niet aflegt tegen het eerste de beste Golfje GTi. De Arnage R kan desgewenst versnellen tot 250 km/h. De Arnage R is niet bepaald het toonbeeld van zuinigheid. Het gemiddelde verbruik is volgens de fabriek 19,2 liter per 100 km (ofwel 1 op 5,2). Gelukkig kan er bijna 100 liter brandstof in de tank.
Spottersinfo
De Arnage R is te herkennen aan:
– geen mistlampen in de voorbumper (heeft de Arnage T wel);
– Bentley emblemen met een rode achtergrond (de T heeft emblemen met een zwarte achtergrond);
– andere omlijsting van de kentekenplaat achter dan de Green Label / Red Label;
– twee uitlaten (de T heeft vier uitlaten);
– velgen.
Trivia
De Arnage R was de eerste Bentley die is uitgerust met Isofix bevestiging voor kinderzitjes. Kennelijk richtte Bentley zich met de Arnage R ook op gezinnen met jonge kinderen.
Merk | Bentley |
---|---|
Type | Arnage R (MkII) (2002-2004) |
Motor | V8, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 6.750 cc |
Turbo | Ja, twee Garret T3 turbo's met intercooler |
Vermogen | 405 pk / 4.500 tpm |
Koppel | 835 Nm / 2.100 tpm |
Versnellingsbak | Automaat met vier versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 249 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 6,3 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 5.390 mm |
Breedte | 1.930 mm |
Hoogte | 1.515 mm |
Gewicht | 2.485 kg. |
Productiejaren | 2002-2004 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde |
© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.