Bentley Continental GT Speed (2007-2011)

Een  aantal jaren na de introductie van de Continental GT vond Bentley de tijd rijp voor een nog snellere variant van dit model. De auto die in augustus 2007 werd voorgesteld kreeg de naam Continental GT Speed. De uiterlijke wijzigingen van de Speed ten opzichte van de GT zijn beperkt. Later verschenen er ook Speed versies van de Continental Flying Spur en de Continental GTC. In 2011 werd de productie van de Continental GT Speed gestaakt. In juni 2012 werd de opvolger gepresenteerd, die dezelfde naam draagt.

Exterieur

De Continental GT Speed is net als de Continental GT een elegante coupé die plaats biedt aan vier personen. De voorkant wordt gedomineerd door een typische Bentley grille en door vier ronde koplampen. Opvallend is dat de buitenste koplampen kleiner zijn dan de binnenste. De Speed heeft verchroomde ringen rond de koplampen. Onder de grille is een grote luchtinlaat uit drie delen opgenomen. De grille en de onderste luchtinlaten zijn bij de GT Speed uitgevoerd in donker chroom. De achterste wielkasten zijn behoorlijk breed en de Bentley heeft brede heupen, die hem een krachtig voorkomen geven. De achterlichten hebben een typische vormgeving met twee ovale lampen in een rechthoekige behuizing. De Speed versies hebben speciale velgen. Verder is de Speed te herkennen aan grotere en plattere ovale uitlaten.

Interieur

Het dashboard van de Continental GT is opgedeeld in drie delen, waarbij het deel voor de chauffeur en dat voor de bijrijder dezelfde vorm hebben. In het deel achter het stuur zijn twee grote ronde klokken geplaatst, met daartussen een LCD scherm. Het deel van de bijrijder bevat slechts een houtafwerking met een ventilatierooster erin. De ventilatieroosters zijn typische ronde Bentley roosters. In het middendeel van het dashboard zijn twee roosters bovenin te vinden, met daartussen een Breitling klokje. Onder de roosters is een groot scherm aangebracht voor navigatie en dergelijke. De stoelen bieden een mix van luxe en sportiviteit en zijn uiteraard bekleed met leer. In de Speed heeft de leerafwerking een diamantvorm.  Achterin zijn twee losse stoelen te zien, met ertussen een brede middenconsole die is afgewerkt met fraai hout.  De Speed is voorzien van sportpedalen.

Foto: Bentley Motors

Foto: Bentley Motors

Aandrijflijn

De Continental GT Speed wordt aangedreven door de bekende W12 motor. De basis van deze motor is ontwikkeld door het Volkswagen concern, maar de motor is wel grondig aangepast door Bentley. Het blok heeft een inhoud van 6,0 liter en is voorzien van twee KKK turbo’s met intercooler. Het maximale vermogen van de Speed is 610 pk dat vrijkomt bij 6.000 toeren. Het maximale koppel komt al bij 1.750 toeren vrij en bedraagt 750 Nm. De compressieverhouding is 9,5:1 wat uitzonderlijk hoog is voor een turbomotor. De versnellingsbak is een sequentiële automaat van ZF met zes gangen. De versnellingsbak kan geheel automatisch schakelen of worden bediend met behulp van flippers achter het stuur.  De Continental GT wordt aangedreven op alle vier wielen.

Foto: Bentley Motors

Foto: Bentley Motors

Onderstel

De voorwielophanging bestaat uit dubbele boven- en onderliggende draagarmen. Achter  is een multi-link ophanging ontworpen die stabiliteit biedt bij het remmen, accelereren en in de bochten. Veel onderdelen van de ophanging zijn gemaakt van aluminium, om met name het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, waardoor de rijeigenschappen verbeteren. De auto is standaard voorzien van luchtvering voor en achter. De dempers zijn elektronisch aangestuurd en kunnen in een fractie van een seconde variëren in hardheid. Het onderstel van de Speed is verlaagd ten opzichte van de Continental GT. Verder zijn de vering en dempers aangepast en zijn de stabilisatoren straffer om een sportievere beleving te krijgen. Voor de vertraging zorgen geventileerde remmen met vóór een diameter van 405 mm. De remschijven achter hebben een diameter van 335 mm en zijn eveneens geventileerd. Tegen meerprijs zijn carbon keramische remschijven leverbaar. De voor- en achterbanden hebben exact dezelfde maat: 275/35 R20. Vanwege het concept met de motor voorin en vierwielaandrijving zijn vier gelijke wielen en banden de beste oplossing.

Prestaties

De snelste Bentley ooit levert prestaties die niet misstaan voor een supercar. De topsnelheid is met 326 km/h ruim voldoende voor een toegangsbewijs tot de 300+ club. De acceleratie van 0 tot 100 km/h is met 4,5 seconden iets minder supercar-achtig, wat waarschijnlijk te wijten is aan het hoge gewicht van de auto (2.350 kg.). De ophanging van de auto is zo geprogrammeerd dat de auto vanaf 100 mijl per uur (160 km/h) 15 mm wordt verlaagd. Sprinten vanuit stilstand tot 100 mijl per uur neemt trouwens 10,2 seconden in beslag. De tussenacceleratie is ook indrukwekkend. De opgegeven tijd voor versnellen van 80 tot 120 km/h is maar drie seconden. De CO² uitstoot is ook fors, met 396 g/km.

Spottersinfo

De Continental GT Speed is van een Continental GT te onderscheiden door:

– grille en onderste luchtinlaten uitgevoerd in donker chroom;

– speciale 20 inch velgen met dubbele spaken;

– andere uitlaten, platter en breder;

– leerafwerking in diamantvorm in het interieur;

– driespaaks sportstuur;

– sportpedalen;

– zwart paneel om de motor af te dekken.

Foto: Bentley Motors

Foto: Bentley Motors

Trivia

De Continental GT Speed is de eerste productie Bentley die een topsnelheid haalt van meer dan 200 mijl per uur (322 km/h).

 

MerkBentley
TypeContinental GT Speed (2007-2011)
MotorW12, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud5.998 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen610 pk / 6.000 tpm
Koppel750 Nm / 1.750 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 6 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid326 km/h
Acceleratie 0 - 100 km/h4,5 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.804 mm
Breedte1.916 mm
Hoogte1.380 mm
Gewicht2.350 kg.
Productiejaren2007-2011
Productieaantal
Nieuwprijs€ 282.902 (prijs in 2007 in Nederland)
€ 301.846 (prijs in 2011 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.