Bentley Continental GTC (2005-2011)

In september 2005 werden de eerste officiële foto’s vrijgegeven van de open versie van de Bentley Continental GT. De auto kreeg de naam Continental GTC. De basis van de GTC is gelijk aan de GT. De Continental reeks bestaat uit meer op sportiviteit gerichte Bentley’s. De eveneens open Bentley Azure is de chique convertible van het merk. Op de autoshow van New York in april 2006 werd de auto voor het eerst vertoond. De GTC werd eind 2006 leverbaar. In 2011 werd de Continental GTC vervangen, de opvolger heet eveneens Continental GTC.

Exterieur

De Continental GTC is ontworpen door Dirk van Braeckel, die ook de coupé versie tekende. De GTC heeft een klassiek convertible uiterlijk met een stoffen kap en geen metalen vouwdak. Het dak wordt geleverd door Karmann uit Duitsland. Dat bedrijf had al een innige band met Volkswagen en is nadat Volkswagen Bentley heeft overgenomen dus ook bij het Britse merk binnen gekomen. De voorkant van de Continental GTC wordt gedomineerd door een typische Bentley grille en door vier ronde koplampen. Opvallend is dat de buitenste koplampen kleiner zijn dan de binnenste. Onder de grille is een grote luchtinlaat uit drie delen opgenomen. De achterste wielkasten zijn behoorlijk breed en de Bentley heeft brede heupen, die hem een krachtig voorkomen geven. De achterlichten hebben een typische vormgeving met twee ovale lampen in een rechthoekige behuizing. Op het kofferdeksel prijkt een groot Bentley logo. De Conti GTC heeft twee ovale uitlaten.

Interieur

Het interieur van de GTC is aan te merken als 2+2, dus de ruimte achterin is beperkt. Wie een open Bentley wil met ruim plaats voor vier volwassenen is aangewezen op de Azure. Aan luxe ontbreekt het niet in de Continental GTC. Er is volop gebruik gemaakt van fraai leder en houtafwerking op het dashboard en op de deurpanelen. Het dashboard van de Continental GTC is opgedeeld in drie delen, waarbij het deel voor de chauffeur en dat voor de bijrijder dezelfde vorm hebben. In het deel achter het stuur zijn twee grote ronde klokken geplaatst, met daartussen een LCD scherm. Het deel van de bijrijder bevat slechts een houtafwerking met een ventilatierooster erin. De ventilatieroosters zijn typische ronde Bentley roosters. In het middendeel van het dashboard zijn twee roosters bovenin te vinden, met daartussen een Breitling klokje. Onder de roosters is een groot scherm aangebracht voor navigatie en dergelijke. De stoelen bieden een mix van luxe en sportiviteit en zijn uiteraard bekleed met leer. Achterin zijn twee losse stoelen te zien, met ertussen een brede middenconsole die is afgewerkt met fraai hout.   

Foto: Bentley Motors

Foto: Bentley Motors

Aandrijflijn

De Continental GTC wordt aangedreven door een geheel nieuwe W12 motor. De basis van deze motor is ontwikkeld door het Volkswagen concern, maar de motor is wel grondig aangepast door Bentley. Het blok heeft een inhoud van 6,0 liter en is voorzien van twee KKK turbo’s met intercooler. Het maximale vermogen is 560 pk dat vrijkomt bij 6.250 toeren. Het maximale koppel komt al bij 1.600 toeren vrij en bedraagt 650 Nm. De compressieverhouding is 9,5:1 wat uitzonderlijk hoog is voor een turbomotor. De versnellingsbak is een sequentiële automaat van ZF met zes gangen. De versnellingsbak kan geheel automatisch schakelen of worden bediend met behulp van flippers achter het stuur.  De Continental GTC wordt aangedreven op alle vier wielen.

Foto: Bentley Motors

Foto: Bentley Motors

Onderstel

De voorwielophanging bestaat uit dubbele boven- en onderliggende draagarmen. Achter  is een multi-link ophanging ontworpen die stabiliteit biedt bij het remmen, accelereren en in de bochten. Veel onderdelen van de ophanging zijn gemaakt van aluminium, om met name het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, waardoor de rijeigenschappen verbeteren. De auto is standaard voorzien van luchtvering voor en achter. De dempers zijn elektronisch aangestuurd en kunnen in een fractie van een seconde variëren in hardheid. Voor de vertraging zorgen geventileerde remmen met vóór een diameter van 405 mm. De remschijven achter hebben een diameter van 335 mm en zijn eveneens geventileerd. De voor- en achterbanden hebben exact dezelfde maat: 275/40 R19. Vanwege het concept met de motor voorin en vierwielaandrijving zijn vier gelijke wielen en banden de beste oplossing.

Prestaties

De Continental GTC is één van de snelste cabrio’s op de markt. De topsnelheid ligt op maar liefst 312 km/h, wat maar amper lager is dan de top van de coupé. Wel moet de kap dan gesloten zijn. Met de kap open haalt de GTC maximaal 305 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 5,1 seconden in beslag, wat iets minder indrukwekkend is dan de topsnelheid. De oorzaak is waarschijnlijk het hoge gewicht van de auto (2.485 kg.). De ophanging van de auto is zo geprogrammeerd dat de auto vanaf 100 mijl per uur (160 km/h) 15 mm wordt verlaagd.

 

MerkBentley
TypeContinental GTC (2006-2011)
MotorW12, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud5.998 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen560 pk / 6.250 tpm
Koppel650 Nm / 1.500 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 6 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid312 km/h
Acceleratie 0 - 100 km/h5,1 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.804 mm
Breedte1.918 mm
Hoogte1.398 mm
Gewicht2.485 kg.
Productiejaren2006-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 270.360 (prijs in 2006 in Nederland)
€ 306.422 (prijs in 2011 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.