BMW M3 Cabriolet (E93) (2008-2013)

Op de autoshow van Detroit in januari 2008 toonde BMW de nieuwe M3 Cabriolet. Groot verschil met de vorige M3 is dat de E93 een V8 motor onder de kap heeft.  Voorganger E46 beschikte over een zescilinder lijnmotor.  De M3 Cabriolet E93 is de eerste M3 Cabriolet die geen stoffen dak heeft, maar een stalen vouwdak. In 2013 werd de productie van de M3 Cabriolet gestaakt. Er werd niet meteen een opvolger voorgesteld. De opvolger van de 3 Cabriolet E93 heet overigens 4-serie, zodat de opvolger van de M3 Cabriolet E93 waarschijnlijk M4 zal gaan heten.

Exterieur

De M3 heeft een aanmerkelijk krachtiger uitstraling dan een gewone 3-serie cabriolet. Met name de voorkant met de grote luchtinlaten in de voorbumper en de grote powerdome op de motorkap maken indruk. In de voorspatborden zijn kieuwen opgenomen, met een M3 logo en knipperlichten.  Waar de M3 E92 Coupé een dak van carbon heeft om gewicht te besparen, heeft de M3 Cabriolet een zwaar stalen vouwdak. Mede hierdoor is de Cabriolet 230 kilogram zwaarder dan de Coupé. Het dak van de Cabriolet kan in 22 seconden worden gesloten. De achterkant is ook herkenbaar als M model door de vier ronde uitlaten. De achterbumper is anders van vorm dan bij de gewone 3 Cabriolet en heeft een luchtuitstroomopening met een gaasrooster. Op het kofferdeksel prijken een kleine achterspoiler en een M3 logo. Tenslotte heeft de M3 speciale velgen met tien dubbele spaken.

Interieur

Het interieur van de M3 verschilt in principe niet heel veel met de gewone 3-serie.  Het dashboard is vrij sober van opzet . De sierlijsten hebben een carbonlook. Het instrumentarium bestaat uit twee grote ronde klokken voor snelheid en toerental. De snelheidsmeter loopt door tot 330 km/h en de toerenteller is voorzien van een M logo. Het midden van het dashboard heeft een tweede verhoging waarin een scherm is opgenomen voor multimedia en navigatie en dergelijke. De bediening hiervan geschiedt door de Idrive controller op de middenconsole. De M3 heeft verder goede sportstoelen die met leer zijn bekleed. Tevens is er een dik eveneens met leer bekleed driespaaks sportstuur dat ook is voorzien van een M logo.

Foto: BMW

Foto: BMW

Aandrijflijn

De M3 Cabriolet E93 is voorzien van een V8 motor. Deze V8 met een inhoud van 4,0 liter levert een maximaal vermogen van 420 pk, bij een toerental van 8.300. Het maximale koppel is 400Nm, bij 3.900 toeren. Bij 2.000 toeren is al 340 Nm trekkracht beschikbaar. De V8 heeft geen turbo. Een V8 motor lijkt zwaarder te zijn dan een zescilinder, maar volgens BMW is deze V8 15 kilo lichter dan zijn 6 cilinder voorganger. Voor het schakelen kan gekozen worden tussen een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen en een M DCT sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen. De DCT versnellingsbak is de opvolger van de SMG bak. DCT staat voor Dual Clutch Transmission. Hiermee kan geschakeld worden via paddles aan het stuur of via de pook, maar de versnellingsbak kan ook volledig automatisch zijn werk doen.

Foto: BMW

Foto: BMW

Onderstel

De voorwielophanging van de M3 is onafhankelijk, met McPherson veerpoten. Achter heeft de auto een multilink ophanging. Het onderstel van de M3 kan elektronisch worden aangepast. Met de EDC knop kunnen de dempers in drie standen worden ingesteld. Daarnaast kan ook de gaspedaalrespons worden aangepast, door een druk op de power-knop. Tevens is de mate van stuurbekrachtiging instelbaar, net als de stabiliteitscontrole. De M3 beschikt verder over een sperdifferentieel. De sperwerking tussen het linker- en het rechterachterwiel kan oplopen tot 100%. Voor de vertraging zorgen vier geventileerde remschijven. De exemplaren aan de voorkant hebben een diameter van 360 mm, achter zijn ze 350 mm. De bandenmaat van de M3 is 245/40 R 18.

Prestaties

Ook deze Duitse snellerik heeft een begrenzer die ingrijpt bij 250 km/h. Zonder deze elektronische pretbederver zou een topsnelheid van bijna 300 km/h mogelijk zijn. Tegen meerprijs kan de begrenzer worden aangepast, zodat deze pas bij 280 km/h zijn werk doet. Accelereren vanuit stilstand tot 100 km/h neemt 5,3 seconden in beslag, wat viertiende seconde langzamer is dan de gesloten M3. Dit is te wijten aan het fors hogere gewicht van de cabriolet. Het gemiddelde verbruik van de M3 is volgens de fabriek 12,4 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 8. De vanaf 2008 leverbare versie met de DCT versnellingsbak werd in 2010 uitgerust met een start-/stopsysteem. Het gemiddelde verbruik van deze versie is 11,2 liter per 100 kilometer.

 Spottersinfo

De M3 Cabriolet is van de 3-serie Cabriolet te onderscheiden door:

– drie grote koelopeningen in de voorbumper;

powerdome op de motorkap;

– kieuwen met M3 logo in de voorschermen;

– kleine achterspoiler op het kofferdeksel;

– M3 logo op het kofferdeksel;

– andere achterbumper met luchtrooster;

– vier ronde uitlaten;

– speciale velgen met tien dubbele spaken.

Foto: BMW

Foto: BMW

Trivia

Bij de introductie in 2007 liet BMW weten van plan te zijn om 100.000 exemplaren van de M3 E92 te bouwen. Van de vorige generatie M3 (E46) zijn 90.000 exemplaren gebouwd. In 2013 werd de productie van de M3 E92 Coupé gestaakt. Er waren toen ruim 40.000 exemplaren gebouwd. Daarnaast zijn er 10.000 M3 Sedans gebouwd en tot dat moment 16.000 M3 Cabrio’s. Die laatste variant werd nog even doorgeproduceerd na het afscheid van de M3 E92 Coupé. Maar het lijkt er dus op dat de 100.000 exemplaren niet zijn gehaald.

 

De M3 Cabriolet E93 is de eerste M3 Cabriolet die geen stoffen dak heeft, maar een stalen vouwdak.

 

MerkBMW
TypeM3 Cabriolet (E93) (2008-)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.999 cc
TurboNee
Vermogen420 pk / 8.300 tpm
Koppel400 Nm / 3.900 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h5,3 seconden (handbak)
5,1 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.615 mm
Breedte1.804 mm
Hoogte1.384 mm
Gewicht1.785 kg. (handbak)
1.805 kg. (automaat)
Productiejaren2008-
Productieaantal
Nieuwprijs€ 115.200 (prijs handbak in 2008 in Nederland)
€ 125.405 (prijs handbak in 2010 in Nederland)
€ 120.290 (prijs automaat in 2008 in Nederland)
€ 125.470 (prijs automaat in 2010 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.