BMW M3 Coupé (E92) (2007-2013)

Op de autosalon van Genève in maart 2007 toonde BMW een concept car van de nieuwe M3 Coupé. Hoewel de auto dus nog concept car werd genoemd, was dit eigenlijk een vrijwel productieklaar model. Een maand later werd de definitieve versie gepresenteerd. Groot verschil met de vorige M3 is dat de E92 een V8 motor onder de kap heeft.  Voorganger E46 beschikte over een zescilinder lijnmotor.  In 2010 kreeg de M3 een zeer kleine facelift. De nieuwe achterlichten met LED techniek zijn de grootste uiterlijke verandering. In 2013 werd de productie van de M3 Coupé gestaakt. Er werd niet meteen een opvolger voorgesteld. De opvolger van de 3 Coupé E92 heeft overigens 4-serie, zodat de opvolger van de M3 Coupé E92 waarschijnlijk M4 zal gaan heten.

Exterieur

De M3 heeft een aanmerkelijk krachtiger uitstraling dan een gewone 3-serie coupé. Met name de voorkant met de grote luchtinlaten in de voorbumper en de grote powerdome op de motorkap maken indruk. Het dak van de M3 is van koolstofvezel, wat zorgt voor gewichtsbesparing op een belangrijke plaats. Het zwaartepunt komt er namelijk lager door te liggen, waardoor de auto een beter weggedrag heeft. In de voorspatborden zijn kieuwen opgenomen, met een M3 logo en knipperlichten. De achterkant is ook herkenbaar als M model door de vier ronde uitlaten. De achterbumper is anders van vorm dan bij de gewone 3 Coupé en heeft een luchtuitstroomopening met een gaasrooster. Op het kofferdeksel prijken een kleine achterspoiler en een M3 logo. Tenslotte heeft de M3 speciale velgen met tien dubbele spaken.

Interieur

Het interieur van de M3 verschilt in principe niet heel veel met de gewone 3-serie.  Het dashboard is vrij sober van opzet . De sierlijsten hebben een carbonlook. Het instrumentarium bestaat uit twee grote ronde klokken voor snelheid en toerental. De snelheidsmeter loopt door tot 330 km/h en de toerenteller is voorzien van een M logo. Het midden van het dashboard heeft een tweede verhoging waarin een scherm is opgenomen voor multimedia en navigatie en dergelijke. De bediening hiervan geschiedt door de Idrive controller op de middenconsole. De M3 heeft verder goede sportstoelen die met leer zijn bekleed. Tevens is er een dik eveneens met leer bekleed driespaaks sportstuur dat ook is voorzien van een M logo.

Foto: BMW

Foto: BMW

Aandrijflijn

De M3 Coupé E92 is de eerste M3 die is voorzien van een V8 motor. Deze V8 met een inhoud van 4,0 liter levert een maximaal vermogen van 420 pk, bij een toerental van 8.300. Het maximale koppel is 400Nm, bij 3.900 toeren. Bij 2.000 toeren is al 340 Nm trekkracht beschikbaar. De V8 heeft geen turbo. Een V8 motor lijkt zwaarder te zijn dan een zescilinder, maar volgens BMW is deze V8 15 kilo lichter dan zijn 6 cilinder voorganger. Bij de introductie was de motor standaard gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. In 2008 werd de DCT sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen leverbaar. De DCT versnellingsbak is de opvolger van de SMG bak. DCT staat voor Dual Clutch Transmission. Hiermee kan geschakeld worden via paddles aan het stuur of via de pook, maar de versnellingsbak kan ook volledig automatisch zijn werk doen.

Foto: BMW

Foto: BMW

 Onderstel

De voorwielophanging van de M3 is onafhankelijk, met McPherson veerpoten. Achter heeft de auto een multilink ophanging. Het onderstel van de M3 kan elektronisch worden aangepast. Met de EDC knop kunnen de dempers in drie standen worden ingesteld. Daarnaast kan ook de gaspedaalrespons worden aangepast, door een druk op de power-knop. Tevens is de mate van stuurbekrachtiging instelbaar, net als de stabiliteitscontrole. De M3 beschikt verder over een sperdifferentieel. De sperwerking tussen het linker- en het rechterachterwiel kan oplopen tot 100%. Voor de vertraging zorgen vier geventileerde remschijven. De exemplaren aan de voorkant hebben een diameter van 360 mm, achter zijn ze 350 mm. De bandenmaat van de M3 is 245/40 R 18.

Prestaties

Ook deze Duitse snellerik heeft een begrenzer die ingrijpt bij 250 km/h. Zonder deze elektronische pretbederver zou een topsnelheid van bijna 300 km/h mogelijk zijn. Tegen meerprijs kan de begrenzer worden aangepast, zodat deze pas bij 280 km/h zijn werk doet. Accelereren vanuit stilstand tot 100 km/h neemt 4,8 seconden in beslag, wat viertiende seconde sneller is dan de vorige M3. Het gemiddelde verbruik van de M3 is volgens de fabriek 12,4 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 8. De vanaf 2008 leverbare versie met de DCT versnellingsbak werd in 2010 uitgerust met een start-/stopsysteem. Het gemiddelde verbruik van deze versie is 11,2 liter per 100 kilometer.

Spottersinfo

De M3 Coupé is van de 3-serie Coupé te onderscheiden door:

– drie grote koelopeningen in de voorbumper;

powerdome op de motorkap;

– kieuwen met M3 logo in de voorschermen;

– carbon dak;

– kleine achterspoiler op het kofferdeksel;

– M3 logo op het kofferdeksel;

– andere achterbumper met luchtrooster;

– vier ronde uitlaten;

– speciale velgen met tien dubbele spaken.

Foto: BMW

Foto: BMW

Trivia

Bij de introductie in 2007 liet BMW weten van plan te zijn om 100.000 exemplaren van de M3 E92 te bouwen. Van de vorige generatie M3 (E46) zijn 90.000 exemplaren gebouwd. In 2013 werd de productie van de M3 E92 Coupé gestaakt. Er waren toen ruim 40.000 exemplaren gebouwd. Daarnaast zijn er 10.000 M3 Sedans gebouwd en tot dat moment 16.000 M3 Cabrio’s. Die laatste variant werd nog even doorgeproduceerd na het afscheid van de M3 E92 Coupé. Maar het lijkt er dus op dat de 100.000 exemplaren niet zijn gehaald.

 

MerkBMW
TypeM3 Coupé (E92) (2007-2013)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.999 cc
TurboNee
Vermogen420 pk / 8.300 tpm
Koppel400 Nm / 3.900 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of sequentiële automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 seconden (handbak)
4,6 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.615 mm
Breedte1.804 mm
Hoogte1.424 mm
Gewicht1.555 kg. (handbak)
1.575 kg. (automaat)
Productiejaren2007- 2013 (handbak)
2008- 2013 (automaat0
ProductieaantalCirca 40.000
Nieuwprijs€ 99.500 (prijs handbak in 2007 in Nederland)
€ 135.500 (prijs handbak in 2013 in Nederland)
€ 111.450 (prijs automaat in 2008 in Nederland)
€ 124.486 (prijs automaat in 2013 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.