BMW M5 Touring (E61) (2007-2010)

Drie jaar nadat de sedanversie van de E60 M5 werd geïntroduceerd, kwam BMW met de lang verwachte Touring variant van de snelstie 5-serie. De M5 Touring profiteerde meteen van de facelift die BMW de 5-serie gegeven had. Qua techniek komt de Touring overeen met de sedan. Onder de motorkap is dus de fenomenale 10-cilinder motor te vinden met een vermogen van 507 pk. De E61 M5 Touring is pas de tweede stationcar uitvoering van de M5. De eerste was de E34. In 2010 werd de productie van de auto gestaakt, zonder dat er meteen een opvolger was. In 2011 is de sedanversie van de nieuwe M5 (F10) voorgesteld.

Foto: BMW

Foto: BMW

Exterieur

Het uiterlijk van de M5 Touring is relatief weinig aangepast ten opzichte van de gewone 5-serie Touring. De voorzijde is wel agressiever vormgegeven met een andere voorbumper met geïntegreerde spoiler en grote koelopeningen. De motorkap daarentegen heeft geen powerdome of extra ventilatiesleuven zoals een M3 die wel heeft. Aan de achterkant is ook meteen te zien dat het om een M gaat door de vier ronde uitlaten. De zijkanten van de auto zijn weer relatief ingetogen. In de voorspatborden zijn uiteraard de kenmerkende ‘kieuwen’ opgenomen, voorzien van een M embleem. De 19 inch velgen zijn speciaal ontworpen voor de M5 en hebben vijf dubbele spaken.

Foto: BMW

Foto: BMW

Interieur

Ook het interieur van de M5 Touring komt in grote lijnen overeen met de gewone 5-serie. Er zijn wel wat dingen te noemen die het verschil maken. Zo loopt de snelheidsmeter door tot 330 km/h en is de toerenteller voorzien van een M logo. Op de middenconsole valt het kleine pookje van de SMG versnellingsbak op. De sportstoelen zijn bekleed met leer, net als de binnenkant van de portieren. Een scherm in het midden van het dashboard voor multimedia en navigatie is standaard. Het systeem wordt bediend door de iDrive controller op de middenconsole.

m1dyx49bw9qz_800

Aandrijflijn

De M5 Touring wordt aangedreven door een V10 motor met een inhoud van 5,0 liter. Het maximale vermogen van dit technische hoogstandje is 507 pk, dat vrijkomt bij een toerental van 7.750. Het maximale koppel is 520 Nm (bij 6.100 toeren).  De V10 heeft geen turbo. Aan de motor is standaard een SMG versnellingsbak met zeven versnellingen gekoppeld. Deze bak kan volautomatisch zijn werk doen, maar desgewenst kan er ook worden geschakeld met de paddles achter het stuur. Eén van de features van de bak is de launch control, die de auto met een toerental van 4.000 van zijn plek laat schieten. De SMG III bak is uitgerust met Drivelogic, waarmee schakelprogramma’s geselecteerd kunnen worden. Er kan worden gekozen om de M5 boterzacht te laten schakelen of juist knalhard, of daar tussenin. De M5 Touring wordt uiteraard aangedreven op zijn achterwielen.

Foto: BMW

Foto: BMW

 

 

 

 

 

 

 

 

 Onderstel

De wielophanging van de M5 is opgebouwd uit McPherson veerpoten voor en een multilink ophanging achter. Het onderstel wordt elektronisch bewaakt en is instelbaar via het DSC (Dynamic Stability Control). De M5 heeft elektronische dempercontrole met drie programma’s: normaal, comfort en sport. Verder beschikt de M5 over een variabel M sperdifferentieel met maximaal 100% sperwerking. De remmen zijn natuurlijk ook goed op hun taak berekend. Het zijn inwendig genventileerde en geperforeerde schijfremmen. De bandenmaat van de M5 is 255/40 R 19.

Foto: BMW

Foto: BMW

Prestaties

Ondanks het feit dat de M5 Touring geen kleine auto is en ruim 1.800 kilo weegt, gaat het acceleren de auto makkelijk af. Mede dankzij de launch control is de standaard sprint van 0 tot 100 km/h in 4,8 seconden te doen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Zonder begrenzing zou een topsnelheid van ongeveer 330 km/h mogelijk zijn. Tegen meerprijs is het mogelijk om de begrenzer pas bij 280km/h te laten werken. Het gemiddelde verbruik van de M5 Touring is 15,0 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met 1 op 6,7. Niet erg zuinig dus. De CO₂ uitstoot is 361 g/km, wat in Nederland er voor zorgt dat de M5 een ongunstig energielabel G opgespeld krijgt.

Foto: BMW

Foto: BMW

Spottersinfo

De M5 Touring is van de gewone 5-serie Touring te onderscheiden door:

– andere voorbumper met een grote luchtinlaat onder de kentekenplaat en een voorspoiler;

– “kieuwen” in de voorspatborden met M-embleem;

– andere achterbumper;

– vier ronde uitlaten;

– M5 embleem op het kofferdeksel;

– 19 inch lichtmetalen velgen met vijf dubbele spaken.

Foto: BMW

Foto: BMW

Trivia

De M5 Touring E61 is met slechts 1.025 gebouwde exemplaren een vrij zeldzame verschijning.

 

MerkBMW
TypeM5 Touring (E61) (2007-2010)
MotorV10, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.999 cc
TurboNee
Vermogen507 pk / 7.750 tpm
Koppel520 Nm / 6.100 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.854 mm
Breedte1.846 mm
Hoogte1.491 mm
Gewicht1.855 kg.
Productiejaren2007-2010
Productieaantal1.025
Nieuwprijs€ 136.400 (prijs in 2007 in Nederland)
€ 165.585 (prijs in 2010 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 70.000

 

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.