BMW Z1 (1987-1991)

Introductie

De BMW Z1 is een vreemde loot aan de BMW stam. De kleine roadster met de opvallende portieren die in de carrosserie wegzakken in plaats van openslaan, werd geïntroduceerd in 1987, op de IAA in Frankfurt. De productie ging pas van start in maart 1989. De auto heeft de techniek meegekregen van de 3-serie (E30). De Nederlander Harm Lagaaij is verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto. De carrosserie van de Z1 bestaat uit Thermoplast kunststof, wat zowel gunstig is voor het gewicht van de auto, maar uiteraard handig is tegen roestvorming. In 1991 werd de productie van de Z1 gestaakt. Er zijn exact 8.000 exemplaren gebouwd.

Exterieur

De Z1 zal niet snel verwisseld worden met een ander BMW type. Of met een roadster van een ander merk. Het handelskenmerk van de Z1 zijn de kleine portieren, die niet naar buiten openslaan, maar wegzakken in de diepe dorpels. Het uiterlijk wordt verder gekenmerkt door een slanke, relatief lange en lage neus en een kleine kofferbak met een steile achterkant. Het uiterlijk van de Z1 roept vaak discussie op. Het is een auto die je of erg mooi of erg lelijk vindt.  Een tussenweg lijkt niet mogelijk. De koplampen zijn vrij afwijkend voor een BMW. De gebruikelijke dubbele ronde koplampen heeft de Z1 niet. De grille heeft wel de typische nieren, al zijn ze vrij klein uitgevallen. De buitenspiegels hebben ook een bijzondere vormgeving en zijn met elegante steunen aan de A-stijl bevestigd. De cabrioletkap van de Z1 is uitgevoerd in stof. Met de kap dicht ziet de auto er minder aantrekkelijk uit.

Interieur

De Z1 is een pure tweezitter. Het interieur biedt comfortabel plaats aan twee personen, maar achter de voorstoelen is geen bergruimte. Het dashboard is typisch BMW, maar wel uniek voor de Z1. Achter het stuur is een instrumentarium te zien dat is opgebouwd uit twee grote klokken voor toerental en snelheid en twee kleine meters voor brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur. In het middendeel van het dashboard zijn twee ventilatieroosters opgenomen met daaronder de radio. Onder de radio zit de bediening van kachel en ventilatie. De stoelen in de Z1 zijn bekleed met een combinatie van leer en suède. Het kleine sportstuur heeft drie spaken in een T-vorm, met een klein rond hart voorzien van een BMW logo.

z1 interior

Aandrijflijn

De Z1 is technisch gebaseerd op de 325i (E30). Dit betekent dat de Z1 wordt aangedreven door een 6-cilinder lijnmotor met een inhoud van 2,5 liter. Deze motor levert een maximaal vermogen van 170 pk dat bij 5.800 toeren aan de krukas wordt afgegeven. Het maximale koppel van de zescilinder is 222 Nm (bij 4.300 tpm). Het is een atmosferische motor, dus zonder turbo, met twee kleppen per cilinder. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen. De Z1 is nog van vóór de tijd van sequentiële automaten als de SMG bakken. De Z1 wordt aangedreven op de achterwielen, zoals het een BMW betaamt.

z1motor

Onderstel

Het onderstel van de Z1 was één van de technische hoogstandjes van de auto. De voorwielophanging was nog niet zo bijzonder met McPherson veerpoten en schroefveren. De achterwielophanging was wel bijzonder. Het was één van eerste BMW’s met een multi-link ophanging. Deze achteras werd door BMW Z-as genoemd en zou later worden toegepast op onder meer de nieuwe 3-serie (E36). Voor en achter heeft de Z1 stabilisatorstangen. De remmen bestaan uit geventileerde schijfremmen rondom, geassisteerd door ABS. De bandenmaat van de Z1 is 225/45 ZR 16, zowel voor als achter.

BB3

Prestaties

De combinatie van een redelijke hoeveelheid paardenkrachten en een niet al te hoog gewicht zorgen ervoor dat de Z1 niet onaardig presteert. Het is geen supercar, maar dat pretendeert de auto ook niet te zijn. De topsnelheid van de Z1 ligt op 225 km/h. Net binnen de acht seconden accelereert de auto vanuit stilstand naar 100 km/h. Het gemiddelde verbruik van de Z1 is 9,4 liter per 100 kilometer (1 op 10,6).  

 

 

 

 

 

Spottersinfo

Kijk naar de foto’s en je herkent een Z1 in het wild onmiddellijk.

Trivia

In eerste instantie zouden er slechts 4000 Z1’s geproduceerd gaan worden maar toen de auto eenmaal bij de dealers arriveerde waren er al meer dan 5000 bestellingen en is er besloten de productie te verdubbelen. Toch heeft BMW nooit winst gemaakt op deze auto, maar werd het project beschouwd als proeftuin voor nieuwe technologieën (Z-achteras, thermoplastische koets).

De letter Z in de naam Z1 staat voor Zukunft, oftewel toekomst.

 

MerkBMW
TypeZ1
Motor6-cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud2.494 cc
TurboNee
Vermogen170 pk / 5.800 tpm
Koppel222 Nm / 4.300 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid225 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h7,9 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte3.921 mm
Breedte1.690 mm
Hoogte1.277 mm
Gewicht1.250 kg.
Productiejaren1987-1991
Productieaantal8.000
Nieuwprijs€ 66.229
Huidige waardeCirca € 30.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.