Chevrolet Corvette C5 (1997-2004)

In april 1997 toonde Chevrolet vol trots de geheel nieuwe Corvette. Het is inmiddels de vijfde generatie van de toonaangevende Amerikaanse sportwagen. De Corvette C5 is de opvolger van de Corvette C4, die sinds 1983 op de markt was. Het werd dus ook wel tijd voor een nieuw model.  De C5 werd in eerste instantie als Coupé verkocht. In september 1997 verscheen de convertible uitvoering van de C5. Het chassis van de C5 is van staal en aluminium en de carrosserie is van kunststof. In 2004 werd de C5 opgevolgd door de geheel nieuwe Corvette C6.

Exterieur

De Corvette C5 is qua opbouw gelijk aan de C4, wat wil zeggen dat het een klassieke coupé is met een lange motorkap en een vrij kleine tweezits cockpit. De Corvette heeft een uitneembaar dakpaneel en een grote, glazen achterklep. De neus is scherp en laag en voorzien van klapkoplampen. De motorkap heeft een flinke powerdome en voorop prijkt trots het fraaie Corvette logo. In de voorspatborden heeft de Vette twee grote uitstroomopeningen om de warmte van de motor af te kunnen voeren. Aan de achterkant is de C5 te herkennen aan de vier ovale achterlichten. Tussen de achterlichten is de naam Corvette in de kunststofcarrosserie geperst. Onder de kentekenplaat heeft de auto vier ronde uitlaten.

Interieur

Het interieur van de Corvette C5 is wel te omschrijven als typisch Amerikaans. De subtiliteit is vrij ver te zoeken. Het dashboard is vrij ruw vormgegeven en de gebruikte kunststoffen zijn ook niet van de mooiste kwaliteit. Het dashboard, stuur en middenconsole zijn volledig zwart. De sportstoelen en de vloer kunnen desgewenst in een andere kleur worden geleverd, bijvoorbeeld rood. Het instrumentpaneel heeft in het midden twee grote in elkaar geschoven meters voor snelheid en toerental. Links van de grote meters zijn twee kleine meters boven elkaar geplaatst voor olie- en watertemperatuur. Rechts van de snelheidsmeter zien we een oliedrukmeter en een voltmeter. De Corvette heeft een met leer bekleed sportstuur met vier spaken en een groot middendeel voor de airbag. In het middendeel van het dashboard is de boordcomputer aangebracht met een klein schermpje en wat grove bedieningsknoppen. Daaronder is de bediening van de airco en de radio.  

Foto: Chevrolet

Foto: Chevrolet

Aandrijflijn

Onder de lange en lage motorkap ligt uiteraard een heerlijke V8 motor. De motor (fabrieksaanduiding LS1)  heeft een inhoud van 5,7 liter en wordt desondanks aangeduid als ‘small block’. Het blok is opgetrokken uit aluminium, net als de cilinderkoppen. Het inlaatspruitstuk is van kunststof. De motor heeft een aparte bobine voor elke cilinder, die net als de brandstofinspuiting wordt aangestuurd door een motormanagementsysteem. De V8 is nog wel uitgerust met een onderliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder. Het geheel is goed voor 344 pk, dat vrijkomt bij 5.400 toeren. Het maximale koppel is 483 Nm, bij 4.200 toeren. Aan de motor is een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld of een automaat met vier versnellingen. De Corvette wordt alleen op de achterwielen aangedreven.

 Onderstel

De wielophanging van de Corvette C5 is zowel voor als achter samengesteld uit onafhankelijke dubbele draagarmen met stabilisatorstangen. Opmerkelijk is dat auto geen schroefveren heeft, maar dwars geplaatste kunststof bladveren. Tegen meerprijs is een systeem leverbaar waarmee het onderstel kan worden ingesteld. De dempers kunnen dan elektronisch worden ingesteld op drie verschillende standen: ‘tour’, ‘sport’ en ‘performance’. Af fabriek is de Corvette C5 uitgerust met Goodyear banden met een maat van 245/45 ZR 17 voor en 275/40 ZR 17 achter. In geval van een lekke band kan nog enkele honderden kilometers worden doorgereden. De C5 heeft geen krik of reservewiel.

 Prestaties

De Corvette C5 heeft een relatief gunstig gewicht van 1.472 kg. Dit in combinatie met een V8 motor die 344 pk levert, maakt dat de prestaties helemaal niet slecht zijn. De topsnelheid ligt op 281 km/h, zowel voor de handgeschakelde versie als voor de automaat. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h kost 4,7 seconden in de versie met de handbak. De automaat neemt er met 5,0 seconden net iets meer tijd voor. Het gemiddelde verbruik van de Corvette is 12,8 liter per 100 km (1 op 7,8) voor de handgeschakelde versie. De hiermee corresponderende CO₂ uitstoot is 299 gram per kilometer. De automaat lust een slokje meer met een gemiddeld verbruik van 13,1 liter per 100 km (1 op 7,6). Daarbij hoort een CO₂ uitstoot van 306 g/km.

 

 

 

 

 

MerkChevrolet
TypeCorvette (C5) (1997-2004)
MotorV8, voorin geplaatst, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud5.666 cc
TurboNee
Vermogen344 pk / 5.400 tpm
Koppel483 Nm / 4.200 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of automaat met vier versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid281 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,7 seconden (handbak)
5,0 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.565 mm
Breedte1.869 mm
Hoogte1.211 mm
Gewicht1.472 kg.
Productiejaren1997-2004
Productieaantal
Nieuwprijs€ 70.336 (prijs in 1997 in Nederland)
€ 89.680 (prijs handbak in 2004 in Nederland)
€ 87.880 (prijs automaat in 2004 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.