Ferrari 550 Maranello (1996-2002)

In juli 1996 stelde Ferrari de 550 Maranello voor. Deze auto is feitelijk de opvolger van de F512 M,al is het concept van de 550 totaal verschillend. De F512M is de laatste Ferrari met een 12 cilinder middenmotor. Door de voortschrijdende techniek op het gebied van wielophanging en banden en elektronische systemen voor het onderstel die tractie, remvermogen, wegligging en besturing verbeteren, was het niet meer nodig een middenmotor auto te ontwikkelen. Een even hoogstaand, of zelfs beter, weggedrag was ook te realiseren bij een auto met de motor voorin. En dat concept biedt meer mogelijkheden voor de binnenruimte en de bagageruimte.

De opvolger van de 550 Maranello stond in 2002 klaar en heet 575M Maranello.

Exterieur

Het uiterlijk van de 550 Maranello wordt gekenmerkt door de lange motorkap met een grote luchtinlaat en de relatief kleine cockpit met slanke stijlen. De achterspatborden lopen sterk op en geven de 550 zijn krachtige aanblik. Aan de voorkant heeft de auto een brede lage grille met ingebouwde mistlampen, met daaronder een voorspoiler van koolstofvezel. De koplampen zijn afgedekt met plexiglas.  Aan de achterkant zijn de traditionele vier ronde achterlichten te zien. De kofferbak heeft een geïntegreerde achterspoiler. De kracht van de auto komt aan de achterzijde verder tot uiting door de vier ronde uitlaten.

Interieur

Het interieur van de 550 Maranello is een aangename mix van comfort en sportiviteit. De grote sportstoelen zijn bekleed met leer. Het dashboard loopt vloeiend door in de portieren en heeft een brede middenconsole. Daar is de metalen pook met ronde knop te zien in de open schakelcoulisse. In het midden van het dashboard zijn boven de drie ventilatieroosters drie kleine meters opgenomen, voor de brandstofvoorraad, de tijd en olietemperatuur. Het instrumentarium achter het stuur bestaat uit een grote toerenteller en een grote snelheidsmeter en twee kleine meters voor watertemperatuur en oliedruk. Tussen de twee grote meters is een LCD scherm opgenomen. Het driespaaks stuur is zwart en met leer bekleed.

Aandrijflijn

Voorin de 550 Maranello is een V12 motor gemonteerd met een blokhoek van 65 graden. Het maximum vermogen is 485 pk. Motorisch was de 550 bij zijn introductie state-of-art; zo zijn er lichtgewicht titanium drijfstangen aangebracht, een variabele luchtinlaat, elektronische ontsteking en een uitlaat met variabele tegendruk.  De motor heeft vier kleppen per cilinder die worden bediend door twee keer twee bovenliggende nokkenassen. De inspuiting en ontsteking van de benzine wordt geregeld door een Bosch Motronic M5 2.0 systeem.

Onderstel

Qua onderstel had de 550 Maranello alles is huis wat de stand van de techniek bood in 1996. De auto heeft elektronisch aangestuurde wielophanging met een Brembo remsysteem met rondom geventileerde en geperforeerde remschijven. ABS en ASR zijn standaard. Het traction control systeem heeft twee instellingsmogelijkheden. Verder heeft de auto elektronisch gestuurde gasgevulde schokdempers. De auto staat op 18 inch wielen met magnesium Speedline velgen. De gemonteerde banden hebben een maat van 255/40 ZR 18 voor en 295/35 ZR 18 achter.

Prestaties

De beul van een V12 in het vooronder heeft weinig moeite met de bijna 1.700 kilo die hij moet voortstuwen. Het duurt slechts 4,4 seconden voordat de 100 km/h bereikt is en de 550 Maranello kan doorstomen tot 320 km/h. Op het testcircuit Fiorano is de 550 3,2 seconden per ronde sneller dan de F512 M. De kilometer met staande start weet de 550 Maranello af te leggen in 22,5 seconden.

MerkFerrari
Type550 Maranello (1996-2002)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.474 cc
TurboNee
Vermogen485 pk / 7.000 tpm
Koppel569 Nm / 5.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid320 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,4 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.550 mm
Breedte1.935 mm
Hoogte1.277 mm
Gewicht1.690 kg.
Productiejaren1996-2002
Productieaantal3.708 (tot 31-12-2001)
Nieuwprijsca. € 232.000
Huidige waardeca. € 70.000

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.