Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1994-1997)

In het najaar van 1994 introduceerde Jaguar de nieuwe XJ serie (X300) als opvolger van de in 1986 gepresenteerde XJ40. Van de nieuwe XJ verscheen ook een snelle supercharged variant, de XJR. Deze XJR Supercharged is daarmee de opvolger van de Jaguar XJR 4.0. De XJR 4.0 was nog in samenwerking met TWR ontwikkeld, de nieuwe XJR Supercharged was een product van Jaguar alleen. In september 1997 werd de XJR Supercharged uit productie genomen. De opvolger van de XJR Supercharged heeft een V8 motor en heet daarom  XJR V8 Supercharged.

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Exterieur

De uitstraling van de XJR is duidelijk sportiever dan van de gewone XJ serie. Aan de voorkant trekt de gaasgrille met de in kleur gespoten omlijsting de aandacht. Deze eerste serie XJR Supercharged is aan de voorkant te herkennen aan de rechthoekige mistlampen. Aan de zijkant onderscheidt de XJR zich door de zwarte raamomlijsting. De velgen met vijf spaken zijn ook speciaal voor de XJR ontworpen. Op het kofferdeksel is de sierlijst boven de kentekenplaat in carrosseriekleur uitgevoerd, in plaats van chroom. De snelle Jag heeft twee uitlaten aan weerszijden van de auto.   

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Interieur

Het interieur van de XJR is heel herkenbaar Jaguar, maar wel met een sportieve toon. Daarbij is niet gekozen voor aluminium afwerking of carbon, maar voor grijsgelakt gevlamd esdoorn hout. De stoelen zijn uiteraard bekleed met fraai Conolly leer, net als de binnenkant van de portieren. Bij het instappen beweegt het stuur automatisch omhoog en de  bestuurdersstoel naar achteren, om een ruime instap te geven. Uiteraard komen het stuur en de stoel automatisch terug in de goede positie als de bestuurder is ingestapt. Het dashboard van de XJR lijkt sterk op dat van zijn voorganger, met het typische paneeltje voor de bediening van de verlichting en de boordcomputer. De klokkenwinkel is klassiek van opzet, met twee grote meters voor toerental en snelheid en links en rechts daarvan vier kleine meters voor overige informatie. De middenconsole is breed uitgevoerd en biedt plaats aan de bedieningselementen voor airco en stereo-installatie.

jaguar-xjr-dashboard

Aandrijflijn

Deze XJR is de eerste Jaguar voor de openbare weg met een supercharged motor.  Het is een zescilinder motor (typeaanduiding AJ16) die een maximaal vermogen levert van 326 pk bij 5.000 toeren. Het maximale koppel is 512 Nm bij 3.050 toeren. Bij slechts 1.000 toeren staat al 350 Nm paraat. De zescilinder is een volledig lichtmetalen motor met een door een riem aangedreven Eaton M90 compressor met intercooler. De AJ16 motor heeft vier kleppen en één bobine per cilinder. Het voordeel van een compressor is dat deze al bij lage toerentallen veel druk heeft en dat daardoor de gasrespons beter is. De motor kent dus geen ‘turbogat’.  Aan de motor is standaard een Getrag handgeschakelde versnellingsbak gekoppeld. De meeste XJR’s zijn echter uitgerust met de tegen meerprijs verkrijgbare GM 4L80E automatische versnellingsbak. De XJR wordt alleen op de achterwielen aangedreven.

jaguar-xjr-motor

Onderstel

Het onderstel van de XJR is samengesteld uit rondom onafhankelijke ophanging met schroefveren en gasgevulde telescopische schokdempers. De XJR heeft dikkere stabilisatorstangen voor en achter dan de zwakkere XJ-broeders. Traction control is evenals een sperdifferentieel standaard op de XJR. De traction control is overigens uit te schakelen dus wegsprinten met een rokende wielspin behoort tot de mogelijkheden. De stuurbekrachtiging op de XJR is snelheidsafhankelijk. Vertragen kan met behulp van geventileerde schijfremmen rondom die ondersteund worden door ABS. De velgen van de XJR zijn 17 inch groot. De banden komen van Pirelli (P-Zero) en hebben de maat 255/45 ZR 17.

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Prestaties

Een vermogen van 326 pk moet natuurlijk voldoende zijn om de XJR aansprekende prestaties te geven, ondanks een wagengewicht van bijna 1.900 kilo. De auto moet in staat zijn om 250 km/h te halen volgens de mannen van Browns Lane. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 6,3 seconden in de handgeschakelde versie. Indien er is gekozen voor een automatisch schakelende versnellingsbak neemt de standaardsprint 0,4 seconden meer in beslag. Een sprint van 0 tot 160 km/h (100 mijl) moet in ongeveer tien seconden lukken. De tussenacceleratie van 80 tot 120 km/h legt de Jaguar in minder dan vijf seconden af. Het gemiddelde brandstofverbruik van de versie met handbak is 11,7 liter per 100 km (1 op 8,5). De versie met de automatische versnellingsbak consumeert gemiddeld 12 liter per 100 km (1 op 8,3).

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Spottersinfo

De XJR kan van de gewone XJ worden onderscheiden door:

– gaasgrille met omlijsting in carrosseriekleur;

– zwarte raamonlijsting i.p.v. verchroomd (alleen bij de modellen voor de Noord-Amerikaanse markt zijn deze gepolijst roestvrij staal);

– speciale vijf spaaks 17 inch velgen;

– in carrosseriekleur gespoten sierlijst op het kofferdeksel;

– XJR badge op het kofferdeksel.

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Foto: Frederik Hermann via flickr.com creative commons license

Trivia

Dit model XJR wordt ook wel aangeduid als XJR6 om hem te onderscheiden van zijn opvolger, de XJR V8 Supercharged (X308).

XJR- middenconsoleXJR-achterbankXJR-tellers

 

 

 

 

 

MerkJaguar
TypeXJR 4.0 Supercharged
Motor6-cilinder in lijn, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.980 cc
TurboEaton compressor
Vermogen326 pk / 5.000 tpm
Koppel512 Nm / 3.050 tpm
Versnellingsbak4-traps automaat of handgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h6,3 seconden (handbak)
7,0 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 037,5 m
Lengte4.988 mm
Breedte1.799 mm
Hoogte1.314 mm
Gewicht1.875 kg.
Productiejaren1994-1997
Productieaantal
Nieuwprijs€ 91.074 (prijs in 1995 in Nederland)
€ 92.707 (prijs in 1997 in Nederland)
Huidige waarde

 

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.