Lotus Elise 122 (S2) (2001-2006)

Zes jaar na het verschijnen van de eerste Elise nam Lotus de kleine roadster flink onder handen. De ronde en zachte lijnen van de eerste serie hebben plaats gemaakt voor scherpe lijnen. Met name de voorkant heeft daardoor een agressievere look gekregen. De tweede serie Elise is nog wel een vederlichte roadster voor twee personen. De aanleiding voor het herzien van de Elise waren de vernieuwde eisen voor crashbestendigheid, waaraan de eerste serie niet kon voldoen. Motorisch was er niet meteen nieuws onder zon. Ook van de series 2 Elise zijn in de loop der jaren verschillende bijzondere uitvoeringen verschenen. In 2006 werd de series 2 technisch en uiterlijk herzien.

 Exterieur

De Elise 122 is een kleine lichte roadster met een sterke wigvorm. De kleine spitse neus biedt plaats aan enkele technische appendages. De voorklep is erg typisch vormgegeven, met grote ‘gaten’ erin. In de twee portieren zijn forse koelsleuven te zien die doorlopen in de achterspatborden om koeling te geven aan de middenmotor. De achterkant van de Elise S2 is geheel anders dan van de S1, die een veel ronder achterwerk had. De kenmerkende vier ronde achterlichten zijn wel gebleven. De achterspoiler is bij de S2 één vloeiend geheel met de achterkant. De twee uitlaten zijn bij de S2 niet in het midden geplaatst, maar verder naar de zijkanten. De motorkap van de Elise S2 heeft nog wel zijn typische afgeronde vorm en heeft vier luchtuitlaten. Achter de motor heeft de auto een kleine bagageruimte.

Interieur

Het interieur van de Elise is zeer Spartaans te noemen. Alles wat maar enigszins weggelaten kon worden is weggelaten. De S2 heeft wel meer bekleding in het interieur dan zijn voorganger. De dorpels zijn grotendeels bekleed en ook de binnenkant van de portieren is voorzien van de bekleding.  Het dashboard is zeer eenvoudig van opzet. Het kleine instrumentarium achter het stuur bevat twee grote meters voor snelheid en toerental. Links daarvan zitten enkele bedieningsknoppen en rechts van de klokken zit het simpele bedieningspaneel voor verwarming en ventilatie. Daar weer naast zit de radio. Het Nardi stuurwiel is klein en dik en met leer bekleed en voorzien van het fraaie Lotus logo. De stoelen zijn dunne kuipstoelen die wel met leer zijn bekleed. Het interieur biedt alleen plaats aan twee personen, achter de stoelen is geen bergruimte.

Lotus Elise 122 S2 interieur

Aandrijflijn

Omdat de Elise zo licht is, kan volstaan worden met een relatief kleine motor. Vóór de achteras is de 1,8 liter Rover K-series motor geplaatst. Deze motor levert slechts 122 pk bij 5.500 toeren. Het maximale koppel is met 165 Nm ook niet torenhoog. De zestienklepper met twee bovenliggende nokkenassen is wel een lekkere toerenmachine die maximaal 7.000 toeren kan draaien.  De in de Elise gemonteerde K-serie motor is overigens een versie zonder Variable Valve Control (VVC). De motor is in de S2 wel voorzien van Lotus’ eigen motormanagementsysteem. Dit zorgt ervoor dat de motor een sportiever karakter heeft en sneller op het gas reageert.  Aan de motor is een handgeschakelde close ratio versnellingsbak met vijf versnellingen gekoppeld. De aandrijfkracht gaat volledig naar de achterwielen.

 Onderstel

Het onderstel van de Elise S2 is herzien ten opzichte van dat van de S1. De basis bestaat nog wel uit  in lichtmetaal uitgevoerde dubbele draagarmen voor en achter met schroefveren en gasgevulde schokdempers. De schokdempers van de Elise S2 zijn afkomstig van Bilsein (in plaats van Koni). Verder is de stand van de achterwielen aangepast, zodat een iets ander weggedrag ontstond. De voorwielen hebben nu iets minder grip waardoor zij eerder wegglijden dan de achterwielen. Bij de Elise S1 was dit precies andersom. De S2 rolt op banden van Bridgestone (Potenza RE040), waar de S1 rubber van Pirelli kreeg aangemeten. De Bridgestones zijn soepeler, waardoor er andere schokdempers gemonteerd konden worden. Ten opzichte van de S1 is het onderstel van de S2 met 10 millimeter verlaagd. De Elise heeft geen stuur- of rembekrachtiging. Deze voorzieningen kunnen ook gerust achterwege blijven omdat de auto vanwege het lage gewicht vanzelf al erg licht stuurt. De besturing van de Elise is erg scherp en met 2,4 omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts ook tamelijk direct. De remmen zijn rondom geventileerde schijven, die niet worden bijgestaan door ABS. De  bandenmaat van de Elise is 175/55 R 16 voor en 225/45 R 17 achter. 

 Prestaties

Ondanks dat er maar 122 paarden aan de achterwielen sleuren komt de Elise tot heel behoorlijke prestaties. Met name de acceleratietijd van 5,7 seconden voor de sprint tot 100 km/h is indrukwekkend. Accelereren vanuit stilstand naar 100 mijl per uur (160 km/h) kost 17,2 seconden. De topsnelheid van de Britse roadster ligt op 200 km/h, al zal het waarschijnlijk geen pretje zijn zo hard te rijden in de Elise. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde brandstofverbruik ligt op 7,4 liter per 100 km, ofwel 1 op 13,5. De CO₂ uitstoot is 170 g/km.

Trivia

De Elise 122 is naast de gewone uitvoering leverbaar geweest als Elise Sport 122 en Elise Race 122. Motorisch zijn alle uitvoeringen gelijk. Het verschil zit hem in de standaarduitrusting.

De Race 122 heeft als extra uitrusting: bandenreparatieset, geperforeerde remschijven, zwarte remklauwen, metallic of parelmoer lak, oppompbare lendensteun, buitenspiegels in carrosseriekleur, spatlappen voor, steenslagfolie, radiovoorbereiding met twee speakers, bagagezak.

De Sport 122 heeft als extra uitrusting: verstelbare voetsteun voor passagier, leren stoelbekleding, volledig met leer bekleed stuur, leer op het dashboard en deurpanelen, diverse bedieningsorganen van gepolijst aluminium, vier speaker, middenconsole voorzien van beker-/telefoonhouder.

 

MerkLotus
TypeElise 122 S2 (2001-2006)
Motor4-cilinder in lijn, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud1.796 cc
TurboNee
Vermogen122 pk / 5.500 tpm
Koppel168 Nm / 3.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid200 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,7 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte3.785 mm
Breedte1.719 mm
Hoogte1.143 mm
Gewicht710 kg.
Productiejaren2001-2006
Productieaantal
Nieuwprijs€ 45.283 (prijs in 2001 in Nederland)
€ 46.222 (prijs in 2006 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 20.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.