Lotus Europa S (2006-2011)

In december 2005 gaf Lotus de eerste foto’s vrij van het nieuwe model Europa S. Het model werd voor het eerst vertoond op de autosalon van Genève van maart 2006. De Europa S is een model dat boven de Elise / Exige is geplaatst, maar kleiner is dan de Esprit. Naar de beste traditie is de nieuwe Lotus wel een lichtgewicht auto, met een gewicht van minder dan 1.000 kilo. De Europa is niet bedoeld als extreme sportwagen, maar als  tweezits GT.  De auto biedt plaats aan twee personen en heeft een redelijke bagageruimte. Begin 2011 werd de productie van de Europa S gestaakt.

Lotus Europa S rechtsvoor

Exterieur

De Lotus Europa is een tweedeurs coupé, die gebaseerd is op een verlengde bodemplaat van een Elise.  De Europa heeft een chassis van aluminium en koetswerkdelen van composietmateriaal. De Europa is hoger dan een Elise en heeft daardoor een betere instap, wat het GT karakter onderstreept. De Europa heeft een lage, slanke neus met een grote grille. In de voorklep is over de volle breedte een uitstroomopening te zien. De slanke taille van de auto loopt naar achteren toe uit in vrij brede heupen, waarin luchtinlaten zijn opgenomen voor de dwars geplaatste middenmotor. Aan de achterkant kan door de glazen achterklep een blik op de motor worden geworpen. De achterkan is verder laag en breed en ziet er krachtig uit, ook door de twee in het midden geplaatste uitlaten.

Lotus Europa S rechtsvoor (2)

Interieur

Het interieur van de Lotus Europa biedt plaats aan twee personen en is voor een Lotus tamelijk luxe uitgevoerd. Lederen bekleding is standaard op de Europa. De dorpels en binnenkant van de portieren zijn netjes bekleed en er licht zelfs een mooi tapijtje op de vloer. Een navigatiesysteem en een cd-/MP3-speler zijn standaard. Zelfs airco is standaard aanwezig in de Europa. Het instrumentarium is net als in de andere Lotussen eenvoudig van opzet met twee grote meters met een witte achtergrond. Het Momo sportstuur heeft een dikke, met leer beklede rand. De stoelen in de Europa zijn vrij dunne kuipstoelen. De instap in de Europa is niet heel gemakkelijk, door de brede dorpels.

Foto: Lotus

Foto: Lotus

Aandrijflijn

De Europa wordt aangedreven door een in het midden geplaatste 2,0 liter viercilinder motor van General Motors. Deze motor levert een maximaal vermogen van 200 pk en een maximaal koppel van 272 Nm.  De motor is voorzien van een turbo met intercooler en heeft vier kleppen per cilinder. De reden dat Lotus voor de Europa S niet voor de Toyota motor heeft gekozen die wel in de Elise/Exige wordt gebruikt is dat men een ‘rustiger’ krachtbron wilde. De GM motor kan in de lichte Europa zeer schakellui worden gereden. Het schakelen gebeurt overigens met een handgeschakelde bak met zes versnellingen. De auto wordt aangedreven op de achterwielen.

Foto: Lotus

Foto: Lotus

Onderstel

Het onderstel van de Europa is beduidend zachter afgesteld dan we van Lotussen gewend zijn. De opbouw is wel volgens het gekende stramien met onafhankelijke dubbele draagarmen, schroefveren van Eibach en mono-tube dempers van Bilstein. Aan de voorzijde heeft de Europa een stabilisator. De Lotus heeft een zeer directe besturing, met 2,8 omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. De stuurinrichting moet het zonder bekrachtiging stellen, maar dat is door het lage gewicht eigenlijk alleen een probleem bij lage snelheden. De remmen zijn rondom geventileerde schijven met een diameter van 288 mm. De remmen zijn wel bekrachtigd en worden ondersteund met ABS. De banden zijn Bridgestone Potenzas. Op de vooras hebben ze de maat 175/55 R 17. Achter zijn ze met 225/45 R 17 een stukje breder.

Lotus Europa S rechtsachter

Prestaties

De lichte Lotus raffelt sprintjes in no time af. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h kost 5,8 seconden. Sprinten van 0 tot 100 mijl of 160 km/h duurt 14 seconden. De topsnelheid van de Europa S is 230 km/h. Het gemiddelde verbruik van de Europa S is 1 op 10,8. De CO₂ uitstoot is 220 g/km.

Lotus Europa S achterkant

Trivia

Er is geen optielijst beschikbaar voor de Europa. Alleen voor bepaalde kleuren moet worden bijbetaald. Metallic lak kost € 1.275 extra en lifestyle lak kost € 1.908.

Lotus Europa S achterlicht

 

 

MerkLotus
TypeEuropa S (2006-2011)
Motor4-cilinder lijnmotor, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud1.998 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen200 pk / 5.400 tpm
Koppel272 Nm / 5.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid230 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,8 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte3.900 mm
Breedte1.714 mm
Hoogte1.120 mm
Gewicht995 kg.
Productiejaren2006-2011
Productieaantal
Nieuwprijs€ 66.603 (prijs in 2006 in Nederland)
€ 67.950 (prijs in 2011 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.