Maybach 57S (MkI) (2005-2010)

Drie jaar na de wedergeboorte van Maybach in de vorm van de types 57 en 62 verscheen een krachtiger variant van de 57 op het toneel. Dit model, de 57S, werd voor het eerst vertoond op de autosalon van Genève in maart 2005. De 57S is voorzien van de AMG versie van de V12 biturbo. De toevoeging S in de typeaanduiding staat voor Spezial. In 2010 kreeg de auto een bescheiden facelift.

Exterieur

De uiterlijke veranderingen van de 57S ten opzichte van de 57 zijn gering. De grille wijkt af, de S heeft 20 inch wielen en de uitlaatpijpen zijn anders. Verder is de 57S een Maybach zoals we die sinds 2002 kennen: een enorme limousine die sterk lijkt op een Mercedes S-klasse. De monumentale grille maakt de voorkant indrukwekkend, maar is weinig subtiel en niet echt mooi. De zijkant lijkt nog het meest op een S-klasse en aan de achterkant wordt de aandacht getrokken door de rode reflecterende baan tussen de achterlichten. De 57S heeft twee platte rechthoekige uitlaten.

Interieur

Het interieur van de Maybach ademt pure luxe uit. Hoewel de 57 niet de grootste Maybach is het uiteraard achterin niet behelpen. Achterin zijn klaptafeltjes, een aansluiting voor een laptop, een champagenkoeler, Maybach champagne glazen, een dvd speler, een cd wisselaar, koptelefoons en een lamellengordijn te vinden. De airco kan voor alle inzittenden afzonderlijk worden ingesteld en de stoelen bieden massage- en opblaasfuncties. De verlichting is in de jugendstil uitgevoerd. In het plafond zijn meters opgenomen voor snelheid, tijd en buitentemperatuur, die afleesbaar zijn door de achterpassagiers. Het dashboard van de Maybach lijkt op dat van de Mercedes S-klasse.   Voor het hout kan de klant kiezen uit iedere gewenste houtsoort. Ook het verwerken van familiewapens of initialen in de bekleding ben je bij Maybach aan het juiste adres .

BB3kopie

Aandrijflijn

De standaard 57 is met zijn twaalfcilinder motor die 550 pk levert al geen stakker, maar de 57S doet er nog een schep bovenop. De V12 biturbo in het vooronder is goed voor 612 pk. Het koppel is helemaal onaards hoog met 1.000 Nm. De trekkracht is zelfs elektronisch gelimiteerd. Schakelen gebeurt uiteraard automatisch. De automatische versnellingsbak heeft vijf versnellingen. Er kunnen twee schakelprogramma’s worden geselecteerd; standaard en comfort. De krachten worden overgebracht op de achterwielen.

Onderstel

Het onderstel van de Maybach is ontwikkeld om het hoogste comfort te bieden. De rondom onafhankelijke ophanging heeft daarom zowel voor als achter luchtvering met adaptieve dempers. De S versie van de 57 heeft een 15 mm verlaagd onderstel en stijvere stabilisatorstangen. Het onderstel kent drie verschillende instellingen. Ook het ESP en het ASR zijn bij de 57S aangepast.

Om alle kilo’s luxe tijdig tot stoppen te dwingen heeft de 57S flinke remschijven. Vóór meten ze 376 mm en achter 355 mm. De bandenmaat is uiteraard ook fors, de voor- en achterbanden hebben de maat 275/45 R 20.

BB4kopie

Prestaties

Met 612 pk tot je beschikking zal het geen verwondering wekken dat de Maybach best van zijn plek wil, ondanks het hoge wagengewicht. Accelereren van 0 tot 100 km/h kost 5 seconden rond, wat tweetiende sneller is dan de ‘gewone ’57 nodig heeft voor dit kunstje. De topsnelheid van de 57S ligt met 275 km/h een stukje hoger dan de gewone 57, die is begrensd op 250 km/h. Uiteraard is ook het verbruik van de auto indrukwekkend. Volgens de fabriek is het gemiddelde verbruik 16,4 liter per 100 km, ofwel 1 op 6,1. Dit komt overeen met een CO2 uitstoot van 405 g/km.

Spottersinfo

De Maybach 57S is ten opzichte van de 57 te onderscheiden door:

– grille met 11 verticale spijlen in plaats van 23 verticale spijlen;

– kleine ronde mistlampen in de voorbumper;

– 20 inch wielen;

– twee rechthoekige platte uitlaatpijpen, bij de 57 zijn de (ronde) uitlaten amper zichtbaar;

– typeplaatje op het kofferdeksel.

Trivia

De eerste anderhalf jaar van zijn bestaan werd de 57S vooral geleverd in zwarte en zilverkleurige tinten. In september 2006 werd witte parelmoerlak leverbaar (Antiqua White). De lak wordt met de hand aangebracht op de auto.

 

MerkMaybach
Type57S (MkI) (2005-2010)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.513 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen612 pk / 4.800 tpm
Koppel1.000 Nm / 2.000 tpm
VersnellingsbakAutomaat met 5 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid275 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,0 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte5.728 mm
Breedte1.980 mm
Hoogte1.555 mm
Gewicht2.660 kg.
Productiejaren2005-2010
Productieaantal
Nieuwprijs€ 589.600 (prijs in 2006 in Nederland)
€ 634.230 (prijs in 2010 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.