Porsche 911 997 Carrera 4S (MkI) 2005-2008

In het voorjaar van 2005 werd de 997-serie uitgebreid met de vierwielaangedreven versies.  Ook de Carrera S werd leverbaar met vierwielaandrijving en heet daarom Carrera 4S. In 2008 kreeg de 997 Carrera 4S een facelift (zie verder bij 997 Carrera 4S MkII).

De 997 is een duidelijk herkenbare auto in de jarenlange 911 traditie.  Het is een tweedeurs Coupé met de motor achterin. De achterschermen zijn bij de Carrera 4S wel  44 mm breder dan bij zijn achterwielaangedreven broer.

Kenmerkend voor het ontwerp van de 997 zijn de ronde koplampen, waarmee de 997 dichterbij de ‘oude’ 911-series staat dan de 996. De Nederlander Harm Lagaay is de ontwerper van de 997. Het is de laatste Porsche die hij heeft ontworpen vóór zijn pensionering.

Het dashboard van de 997 wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk.  Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

De motor van de Carrera 4S is dezelfde als in de Carrera S. Dit is de 3,8 liter 6 cilinderboxermotor die 355 pk levert. Het grote verschil is uiteraard de aandrijving op alle vier de wielen, waarbij permanent tussen de 5 en 40 procent van de aandrijving naar de voorwielen gaat. Dit zorgt voor meer rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden en het bochtgedrag en de tractie op een vochtig  of glad wegdek is beter.

Schakelen in de Carrera 4S kan met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten. Desgewenst kan ook worden gekozen voor een Tiptronic bak, die automatisch kan schakelen of die bediend wordt door flippers aan het stuur.

Door de bredere achterschermen is het mogelijk om achterbanden te monteren met de maat 305/30 ZR 19. Het Porsche Active Suspension Management is standaard op de Carrera 4S. Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

De Carrera 4S is vijf kilometer langzamer dan de Carrera S; de topsnelheid is 288 km/h. De acceleratie van 0 – 100 km/h kost 4,8 seconden in de Carrera 4S.

Spottersinfo

De 4S versie is te herkennen aan de achterschermen, die breder zijn dan van de ‘gewone’ Carrera.  Verder heeft de 4S vier ronde uitlaten (in plaats van twee ovale). En natuurlijk is het typeplaatje achterop ook duidelijk.

 

MerkPorsche
Type911 997 Carrera 4S (MkI) (2005-2008)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.824 cc
TurboNee
Vermogen355 pk / 6.600 tpm
Koppel400 Nm / 4.600 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid288 km/h (handbak)
280 km/h (Tiptronic)
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 seconden (handbak)
5,3 seconden (Tiptronic)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.427 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.475 kg. (handbak)
1.515 kg. (Tiptronic)
Productiejaren2005-2008
Productieaantal
Nieuwprijs€ 132.610 (handbak introductieprijs in 2005 in Nederland)
€ 141.650 (handbak prijs in 2008 in Nederland)
€ 136.944 (Tiptronic introductieprijs in 2005 in Nederland)
€ 146.019 (Tiptronic prijs in 2008 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 50.000 - € 75.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.