Porsche 911 997 Carrera S Cabriolet (MkII) (2008-2012)

In 2008 kreeg de 997 Carrera S Cabriolet een facelift, drie jaar nadat de auto op de markt was gekomen. De meest in het oog springende veranderingen zijn de LED verlichting aan de voor- en achterkant.  Vier jaar later werd de 997 vervangen door de 991.

Exterieur / interieur

Aan de basisvorm van de 997 Carrera Cabriolet is bij de MkII niets veranderd ten opzichte van de MkI. Het is een tweedeurs cabriolet in de jarenlange 911 traditie.  De cabriokap kan gesloten worden in 20 seconden.  De auto hoeft er niet voor stil te staan, de kap kan rijdend gesloten worden als de snelheid maar onder de 50 km/h blijft. De Cw-waarde van de cabriolet is 0,29, wat gelijk is aan de coupé.

De achterspoiler van de Cabriolet kan twee centimeter verder uitschuiven dan die van de Coupé. Het doel hiervan is dat de Cabriolet ook bij zeer hoge snelheden een optimale wegligging heeft.

Het uiterlijk van de MkII wijkt ten opzichte van de MkI met name af wat de verlichting betreft. Zowel voor als achter is LED techniek toegepast. Verder zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI.

Het dashboard van de 997 MkII heeft de opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller.  Met name de middenconsole is geheel anders dan bij de 996, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.

Aandrijving

De motor van de 997 Carrera S MkII is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De 997 Carrera S MkI had een motor die grotendeels van de 996 was overgenomen. De 997 MkII heeft een nieuw ontworpen motor. De 997 Carrera S Mk II levert 385 pk, wat 30 pk meer is dan het vermogen van de S MkI.

De 997 Carrera S wordt aangedreven op de achterwielen, door middel van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK-transmissie met 7 versnellingen. PDK staat voor Porsche Doppelkopplung. De PDK-bak schakelt sneller dan de Tiptronic die hij vervangt.

Onderstel

De Carrera S is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM).  Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

De Carrera S is standaard voorzien van 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.

Prestaties

Mede door de goede stroomlijn heeft de Carrera S Cabriolet indrukwekkende prestaties. De topsnelheid ligt boven de 300 km/h en versnellen van 0 – 100 km/h kost minder dan vijf seconden.

Spottersinfo

De MkII varianten zijn het makkelijkst te onderscheiden aan de LED-verlichting. Zowel aan de voor- als aan de achterkant is deze techniek toegepast. Verder heeft de MkII veel kleinere achteruitrijlampen dan de MkI.

De luchtinlaten onder de koplampen zijn bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De lamellen in de luchtinlaten zijn zwart bij de achterwielaangedreven Carrera’s. Bij de vierwielaangedreven versies zijn deze lamellen grijs.

MerkPorsche
Type911 997 Carrera S Cabriolet (MkII) (2008-2012)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.800 cc
TurboNee
Vermogen385 pk / 6.500 tpm
Koppel420 Nm / 4.400 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid302 km/h (handbak)
300 km/h (PDK-bak)
Acceleratie 0 -100 km/h4,9 seconden (handbak)
4,7 seconden (PDK-bak)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.435 mm
Breedte1.808 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.485 kg. (handbak)
1.515 kg. (PDK-bak)
Productiejaren2008-2012
Productieaantal
Nieuwprijs€ 147.000 (handbak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 147.000 (handbak prijs in 2012 in Nederland)
€ 150.500 (PDK-bak introductieprijs in 2008 in Nederland)
€ 149.000 (PDK-bak prijs in 2012 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 80.000 - € 120.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.