Porsche 911 997 GT3 RS (MkII) (2009-2011)

De in 2006 geïntroduceerde GT3 RS kreeg in 2009 een facelift. In 2011 werd de productie gestaakt van de GT3 RS MkII.  De GT3 RS is de RennSport uitvoering van de GT3. De GT3 is de meest rauwe uitvoering van de 911, met achterwielaandrijving en een hoog vermogen uit een atmosferische motor.

Exterieur

Tweedeurs coupé, in de aloude 911 vorm. Voorzien van een enorme achtervleugel en nogal wilde bestickering. Het is daarmee wellicht de ruigste uitvoering van de 997. Gewichtsbesparing was een belangrijk issue bij de ontwikkeling van de GT3 RS. De uitlaat is gemaakt van titanium, de wielen zijn lichter dan normaal, de plaatwerkdelen zijn van aluminium, de achterruit is van kunststof en de Xenon koplampen zijn vervangen voor halogeen lampen. Tegen meerprijs is een lithium-ion accu leverbaar, die tien kilo minder weegt dan een gewone accu. De grote achterspoiler is van koolstofvezel en de steunen zijn van aluminium.

Interieur

Omwille van de gewichtsbesparing zijn ook in het interieur de nodige concessies gedaan. De deuren moeten worden gesloten met canvas lussen en er is geen leer gebruikt voor het dashboard en de deurbekleding. De kuipstoelen zijn ook van het lichte soort en de radio en de airco zijn verwijderd.

Aandrijflijn

De 997 GT3 RS MkII heeft een 3,8 liter motor achterin hangen. In de MkI was dit nog een 3,6 liter. De nieuwe motor is goed voor 450 pk, het specifieke vermogen is dus maar liefst 118 pk per liter.

Schakelen kan in de GT3 RS MkII alleen met de hand. Een zesbak is standaard.  De PDK-bak met schakelflippers is een stuk zwaarder dan de handbak en mede daardoor ongeschikt voor de GT3 RS.

Onderstel

De 997 GT3 RS MkII is voorzien van een aangepast PASM actief onderstel.  De spoorbreedte voor en achter neemt toe en de RS is nog breder dan de GT3. De bandenmaat van de voorwielen is 245/35 ZR 19 en die van de achterbanden 325/30 ZR 19. Keramische remschijven zijn leverbaar, maar wel tegen meerprijs.

Prestaties

Ondanks alle gewichtsbesparing en de 450 pk motor is de GT3 RS niet de snelste Porsche. Dit is ook niet het doel van dee GT3 RS. Hij is bedoeld als een haarscherpe raceauto voor de openbare weg. De prestaties zijn natuurlijk niet slecht. De topsnelheid is 310 km/h en de 100 km/h wordt vanuit stilstand in vier seconden bereikt.

Spottersinfo

De GT3 RS is het makkelijkst te herkennen aan het opschrift “GT3  RS” boven de achterwielen. Daarnaast is de auto voorzien van een grote koolstofvezel achterspoiler. Verder is de RS 44 mm breder dan een GT3 (de RS heeft de brede achterspatborden van de Carrera 4 modellen). Verder zijn de GT3 RS’en vaak uitgevoerd in wilde kleurschema’s.

MerkPorsche
Type911 997 GT3 RS (MkII) (2009-2011)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.797 cc
TurboNee
Vermogen450 pk / 7.900 tpm
Koppel430 Nm / 6.750 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid310 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,0 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.460 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.280 mm
Gewicht1.345 kg.
Productiejaren2009-2011
Productieaantal
Nieuwprijs€ 210.150 (introductieprijs in 2009 in Nederland)
€ 215.300 (prijs in 2011 in Nederland)
Huidige waarde€ 130.000 - € 165.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.

 

Geef een reactie