Porsche 911 997 Turbo (MkII) 2009-2013

De in 2006 geïntroduceerde 997 Turbo kreeg in 2009 een facelift.  De uiterlijke wijzigingen zijn vrij subtiel. De achterlichten zijn voortaan ook voorzien van LED techniek en er is een nieuw ontwerp voor de velgen. De motor kreeg ook een flinke update en levert voortaan 500 pk, wat 20 pk meer is dan zijn voorganger. In januari 2013 werd de 997 Turbo MkII uit productie genomen. Vanaf september 2013 was de opvolger de 911 991 Turbo leverbaar.

Exterieur

De carrosserie van de 997 Turbo is het gebruikelijke 911 Coupé model. De motorkap is traditiegetrouw voorzien van een grote spoiler. Op de 997 Turbo MkII bestaat deze spoiler uit twee delen en schuift het bovenste deel uit als de snelheid boven de 120 km/h komt.   De “turbo-sleuven” in de achterspatborden, vóór de achterwielen ontbreken ook niet. In de achterbumper van de MkII zijn net als bij de MkI flinke koelopeningen gemaakt.

Interieur

Het dashboard van een 911 bestaat traditiegetrouw uit vijf ronde klokken naast elkaar, waarbij de middelste plek wordt opgeëist door de toerenteller. De snelheidsmeter loopt door tot 350 km/h.  In de middenconsole is een groot scherm opgenomen voor navigatie en dergelijke. Een handgeschakelde Turbo is voorzien van een speciale versnellingspook.

Aandrijflijn

De nieuwe motor van de 997 Turbo MkII is voorzien van twee turbo’s met variabele geometrie.  De 500 pk die deze motor kan leveren komt vrij bij 6.000 toeren per minuut. Al bij 1.950 toeren komt het maximale koppel van 650 Nm vrij.

Net als zijn voorganger is de 997 Turbo MkII standaard voorzien van vierwielaandrijving. Dat maakt deel uit van het Porsche Traction Management (PTM), dat bestaat uit permanente vierwielaandrijving met elektronisch geregelde lamellenkoppeling, een integraal automatisch remdifferentieel (ABD) en aandrijfslipregeling (ASR).

Standaard wordt de 997 Turbo MkII geleverd met een handgeschakelde 6-bak. Tegen meerprijs is een PDK-bak leverbaar. PDK staat voor Porsche Doppel Kopplung. De PDK-bak schakelt sneller dan de Tiptronic die hij vervangt.

Onderstel

Hard rijden is leuk, maar op tijd weer kunnen stilstaan is ook handig. De Turbo is daarom met extra grote remschijven uitgerust van 35 cm, twee centimeter meer dan zijn voorganger. Als extra zijn keramische remschijven leverbaar.

De 997 Turbo MkII is standaard voorzien van Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit systeem regelt elektronisch de instelling van de schokdempers. De bestuurder kan het systeem in twee standen instellen; Normaal en Sport. In de stand Normaal is de demping comfortabel sportief. In de Sportstand is de demping duidelijk sportiever en stugger.

Prestaties

Dat de über-911 tot grootse prestaties in staat is zal niet verbazen. De topsnelheid ligt ruim boven de 300 km/h. Nog indrukwekkender zijn de sprintcapaciteiten. Accelereren van 0 tot 100 km/h kan in 3,4 seconden, mits de auto is voorzien van een PDK-bak en het optionele Sport Chronopakket. Launch control maakt deel uit van het Sport Chronopakket. Sprinten naar 200 km/h vanuit stilstand kost maar 11,0 seconden (net zo snel als een Ferrari F40).

Spottersinfo

De Turbo is te herkennen aan:

– grote spoiler op de motorkap;

– koelsleuven in de achterbumper;

– vorm van de twee uitlaten;

– koelopeningen in de achterspatborden, vóór de achterwielen;

– velgen

De MkII variant is te herkennen aan:

– LED-verlichting achter;

– kleinere achteruitrijlampen dan de MkI;

– nieuwe velgen;

– titaniumkleurige koelsleuven onder de knipperlichten.

 

 

 

 

MerkPorsche
Type911 997 Turbo (MkII) (2009-2013)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.800 cc
TurboJa
Vermogen500 pk / 6.000 tpm
Koppel650 Nm / 1.950 tpm (700 Nm overboost)
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid312 km/h (Sport Chrono pakket)
Acceleratie 0 -100 km/h3,7 seconden (handbak)
3,6 seconden (PDK-bak)
3,4 seconden (PDK-bak met Sport+)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.450 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.570 kg. (handbak)
1.595 kg. (PDK-bak)
Productiejaren2009-2013
Productieaantal
Nieuwprijs€ 204.900 (handbak introductieprijs in 2009 in Nederland)
€ 197.900 (handbak prijs in 2012 in Nederland)
€ 209.800 (PDK-bak introductieprijs in 2009 in Nederland)
€ 200.000 (PDK-bak prijs in 2012 in Nederland)
Huidige waarde€ 120.000 - € 155.000

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.