Porsche Cayman S (serieI, MkII) (2009-2013)

Introductie

Vier jaar na de introductie van het geheel nieuwe model Cayman kreeg de auto een opfrisbeurt.   Naast enkele uiterlijke aanpassingen werd ook de techniek onder handen genomen. Zo heeft de auto voortaan directe brandstof inspuiting. Hiermee wordt een hoger vermogen behaald, terwijl het verbruik daalt.

De Cayman is de op de Boxster gebaseerde coupé. De Cayman werd geïntroduceerd als S versie, die in november 2005 in de verkoop ging. In februari 2009 werd de MkII leverbaar. In 2013 werd de eerste serie Cayman afgelost door een geheel nieuwe Cayman. De fabrieksaanduiding van de eerste serie Cayman is 987.

foto: Porsche

foto: Porsche

Exterieur

De Cayman is een kleine, ranke tweezits coupé. Door zijn middenmotor concept heeft de auto een elegante, lage neus met de typische Porsche koplampen. Hoewel de auto niet zo’n krachtige uitstraling heeft als de 911, is de Cayman toch een echte en duidelijk te herkennen Porsche. In het front zijn drie koelopeningen opgenomen, zoals die ook te zien zijn bij andere Porsches. De plaats van de mistlampen in de buitenste koelopeningen is bij de MkII anders dan bij de MkI. De daklijn loopt wat bol, om voorin voldoende hoofdruimte te hebben. De spiegels hebben steunen die ook op de 911 te zien zijn. In de achterspatborden tussen de portieren en de achterwielen heeft de Cayman opvallende luchtinlaten. De achterkant van de Cayman doet denken aan de rug van een roofdier met zijn aflopende lijn en krachtige heupen. De grote achterklep met een kleine spoiler biedt toegang tot een kofferbak met 260 liter inhoud. Onder de voorklep is nog en bagageruimte met 150 liter inhoud. De achterbumper heeft in het midden een uitsparing voor de dubbele uitlaat, met daarnaast een beide kanten een brede luchtuitstroomopening. De MkII heeft twee ronde uitlaten, waar de MkI twee rechthoekige uitlaten heeft. Voor de achterlichten maakt Porsche bij de MkII gebruik van LED techniek. Een ander verschil is dat de achteruitrijverlichting niet meer bovenin het achterlichtcluster zit, maar onderin.

foto: Porsche

foto: Porsche

Interieur

De Cayman heeft een knus interieur voor twee personen; door de relatief kleine buitenmaten en het middenmotor concept is er geen ruimte achter de voorstoelen voor achterstoelen of een opbergruimte. De styling en afwerking van het interieur is onmiskenbaar Porsche.  Om toch onderscheid te maken met de 911 en de plaats van de Cayman in de Porsche hiërarchie duidelijk te maken heeft de Cayman niet vijf maar slechts drie ronde klokken in het instrumentarium. De middelste is een grote toerenteller. Links naast de toerenteller zit de snelheidsmeter. Rechts een gecombineerde meter voor olietemperatuur en een brandstofmeter.  In alle drie klokken is onderin een LCD scherm opgenomen waar aanvullende informatie wordt vertoond. Het dashboard is met leer bekleed en in verschillende kleuren leverbaar. De bestuurder heeft een goed in de hand liggend met leer bekleed driespaaks sportstuur vast, met een groot hart voor de airbag. Het stuur in de MkII is een stuk moderner dan dat van zijn voorganger, met een kleiner, rond hart. In de middenconsole is een scherm opgenomen voor navigatie en dergelijke. Het scherm is in de MkII groter dan in de MkI, een aantal bedieningsknoppen verhuisden van de zijkant naar de onderkant van het scherm. Elektrische ramen, spiegels en centrale deurvergrendeling zijn standaard, evenals zes airbags.

foto: Porsche

foto: Porsche

Aandrijflijn

Bij de update in 2009 is ook de motor van de Cayman S onder handen genomen. Het is nog steeds een watergekoelde 3,4 liter zescilinder boxermotor, die voor de achteras is gemonteerd.  Het blok is dezelfde als in de Boxster, maar de cilinderkoppen zijn van de 911 Carrera. De S versie levert een maximaal vermogen van 320 pk, bij 7.200 toeren. De Cayman S MkI leverde maximaal 295 pk. Het maximale toerental van de nieuwe is beduidend hoger dan dat van de vorige. Het maximale koppel komt vrij bij 4.750 toeren en is 370 Nm (30Nm meer dan voorheen). De Cayman motor is voorzien van het Porsche VarioCam systeem, wat zorgt voor een variabele kleptiming. De versnellingsbak van de Cayman S is een handgeschakelde 6-bak of een PDK-bak (Porsche Doppel Kupplungsgetriebe) met zeven versnellingen. De PDK bak kan volledig automatisch schakelen of bediend worden met knoppen aan de voor- en achterkant van de stuurspaken.  Er kan gekozen worden uit zes instellingen voor de versnellingsbak, drie in de automatische stand en drie in de handmatige. De standen verschillen van rustig en bij lage toeren opschakelen in de comfortstand tot ultrasnel schakelen in de sportstand. De Cayman wordt uiteraard op zijn achterwielen aangedreven.   Vierwiel aandrijving is niet leverbaar op de Cayman.

foto: Porsche

foto: Porsche

Onderstel

De basis van de Cayman is de Boxster. De bodemsectie van de Boxster is inclusief alle verstevigingen die voor de cabriolet zijn gemaakt overgenomen in de Cayman. De Cayman is hierdoor enorm stijf, wat uiteraard gunstige gevolgen heeft voor het weggedrag.  De Cayman is qua scherpte meer een Carrera S dan een Boxster. De wielophanging is eveneens hetzelfde als in de Boxster, maar wel met een andere veer- en demperafstelling. In de MKII heeft Porsche de vering en demping aangepast en ook de besturing. De MkII is daardoor nog scherper geworden dan de MkI. Standaard heeft de auto het Porsche Stability Management (PSM) systeem aan boord. Dit systeem kan worden uitgeschakeld, maar het schakelt zichzelf automatisch weer in als het ABS in werking treedt.  Als optie leverde Porsche het PASM systeem (Porsche Active Suspension Management). Hiermee kan een sportstand geselecteerd worden die de auto aanmerkelijk stugger maakt.  Voor de stabiliteit bij hoge snelheden zorgt verder een kleine uitschuifbare achterspoiler.

Een andere optie is het Sport Chrono Pakket. Dit omvat naast de in het dashboard geïntegreerde stopwatch een sportievere afstemming van een aantal zaken. De gaspedaalrespons is sneller, de toerenbegrenzer is directer, snellere toerenval bij gas loslaten, meer motorremmoment, hardere dempers en een later ingrijpend ABS. In de MkII maakt launch control ook deel uit van het Sports Chrono pakket.

De voorremmen krijgen hun koeling door de twee koelopeningen in de neus, de twee waarin de mistlampen zijn opgenomen. De remweg van 100 km/h tot stilstand is ongeveer 35 meter.  Op de Cayman S zijn tegen meerprijs keramische remmen leverbaar geweest.

De standaard velgen van de Cayman S zijn vijfspaaks lichtmetalen velgen.  De bandenmaten zijn 235/40 18 voor en 265/40 18 achter.  Als optie waren 19 inch velgen met plattere banden leverbaar.

foto: Porsche

foto: Porsche

Prestaties

Ondanks zijn relatief bescheiden uiterlijk is de Cayman S tot serieuze prestaties in staat. De topsnelheid van de handgeschakelde versie ligt op 277 km/h. Sprinten van 0 tot 100 km/h hoeft niet meer dan  5,2 seconden te kosten. De rondetijd van de Cayman S MkII op de Nordschleife is 8 minuten 6 seconden, waarmee hij 5 seconden sneller is dan de MkI. Daarmee zit hij tussen de 997 Carrera (8.15) en de 997 Carrera S (7.59) in. Als de Cayman S met een PDK versnellingsbak is uitgerust daalt de topsnelheid tot 275 km/h.  De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost dan 5,1 seconden.

Het gemiddelde verbruik van de Cayman S is 9,8 liter per 100 km (1 op 10,2) voor de handgeschakelde versie. Hiermee is de MkII ongeveer 8% zuiniger dan de MkI. De CO² uitstoot is 230 gram/km.  In Nederland scoort de Cayman S daarmee een energielabel G.  De PDK versie verbruikt gemiddeld 9,4 liter per 100 km (1 op 10,6). Dit is een besparing van ongeveer 15% ten opzichte van de MkI met een Tiptronic versnellingsbak. De CO² uitstoot van deze uitvoering is 221 g/km.

foto: Porsche

foto: Porsche

Spottersinfo

De Cayman S MkII is te onderscheiden van de Cayman S MkI door:

– andere buitenste luchtinlaten in het front, met ook een verticale lamel;

– mistlampen voor in de hoek van de luchtinlaten, in plaats van boven in het midden;

– andere vorm koplampen;

– achterlichten met LED lampen en achteruitrijlampen onderin in plaats van bovenin;

– andere achterbumper met vier luchtuitlaten in plaats van twee;

– twee ronde uitlaten in plaats van twee rechthoekige;

foto: Porsche

foto: Porsche

Trivia

Bij een snelheid van 275 km/h heeft de 1.340 kilogram zware Cayman S nog een neerwaartse druk van 1.265 kg. Dit terwijl deze snelheid hoog genoeg is om grote vliegtuigen van tientallen tonnen de lucht in te krijgen

 

 

MerkPorsche
TypeCayman S (serie I, MkII) (2009-2013)
Motor6-cilinder boxermotor, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.436 cc
TurboNee
Vermogen320 pk / 7.200 tpm
Koppel370 Nm / 4.750 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid277 km/h (handbak)
275 km/h (automaat)
Acceleratie 0 -100 km/h5,2 seconden (handbak)
5,1 seconden (automaat)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.341 mm
Breedte1.801 mm
Hoogte1.305 mm
Gewicht1.350 kg. (handbak)
1.375 kg. (automaat)
Productiejaren2009-2013
Productieaantal
Nieuwprijs€ 86.500 (prijs handbak in 2009 in Nederland)
€ 87.800 (prijs handbak in 2013 in Nederland)
€ 89.500 (prijs automaat in 2009 in Nederland)
€ 89.600 (prijs automaat in 2013 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 50.000

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.