Op de autosalon van Parijs van 1976 toonde Ferrari de 400 GT, als opvolger van de 365 GT/4 2+2. Uiterlijk leken de 365 en de 400 veel op elkaar. De grote noviteit was dat de 400 ook met een automatische versnellingsbak leverbaar was. De eerste Ferrari met een automaat! De naam 400 is ontleend aan de motorinhoud per cilinder. Pininfarina is verantwoordelijk voor het ontwerp van de 400 GT.
De 400 GT werd eind 1979 vervangen door de 400i.
Exterieur
De 400 GT is niet het model dat je meteen verwacht bij Ferrari. Het is een klassieke, vrij vierkante tweedeurs coupé. De 400 GT is een auto waar vier volwassenen comfortabel in vervoerd kunnen worden. De uiterlijke wijzigingen van de 400 ten opzichte van de 365 GT/4 zijn subtiel. De 400 heeft een voorspoiler en matzwarte dorpels. Daarnaast heeft de 400 vier ronde achterlichten in plaats van zes. Verder hebben de lichtmetalen wielen geen centrale moer meer, maar vijf bouten. Tenslotte zijn de buitenspiegels anders van vorm.
Interieur
Het interieur van de 400 GT biedt plaats aan vier volwassenen. De afwerking van het interieur is voornamelijk luxe te noemen, met rijkelijk gebruik van leder. Tussen de voorstoelen is een brede middenconsole opgenomen met een prominente plaats voor de selectiehendel voor de automaat, of de versnellingspook in de handgeschakelde versie. Bovenin de middenconsole zijn een klokje en drie kleine meters te zien. Het instrumentarium achter het stuur is voorzien van twee grote meters (snelheidsmeter en toerenteller) en twee kleine meters. Het stuur is een driespaaks aluminium sportstuur met een leren rand.
Aandrijflijn
Onder de grote motorkap van de 400 ligt een 4,8 liter metende V12. De motor levert maximaal 340 pk, bij 6.500 tpm. De 400 GT is nog uitgerust met zes Weber carburateurs, waar de opvolger 400i is voorzien van een injectiesysteem. Zoals gezegd kon er gekozen worden voor een automatische versnellingsbak. Deze automaat is een GM Turbo Hydra Matic met drie versnellingen. Een handbak met vijf versnellingen was ook mogelijk. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen.
Onderstel
Het onderstel van de zowel op comfort als op sportiviteit gerichte 400 is opgebouwd uit een onafhankelijke wielophanging met triangeldraagarmen, spiraalveren, schokdempers van Koni en stabilisatorstangen voor en achter. De bekrachtigde besturing is van het type worm en rol. De auto is rondom voorzien van geventileerde schijfremmen met een schijfdiameter van 302 mm voor en 297 mm achter. De banden hebben de maat 215/ 70 VR 16 of 240/55 VR 415 (zoals de auto op de foto’s).
Prestaties
Ook al is de 400 niet puur op prestaties gericht, maar ook op het comfortabel vervoeren van vier volwassenen, wil niet zeggen dat de auto niet snel is. De topsnelheid is 245 km/h voor de versie met automaat. De handgeschakelde 400’s doen er met een top van 250 km/h nog een schepje bovenop.
De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt iets meer dan 7 seconden in beslag; niet erg snel voor de huidige begrippen.
Spottersinfo
De 400 GT kan ten opzichte van zijn voorganger 365 GT/4 2+2 worden onderscheiden door:
– voorspoiler;
– matzwarte dorpels;
– vier ronde achterlichten in plaats van zes;
– vijf wielbouten in plaats van een centrale moer;
– andere buitenspiegels, ook wat lager geplaatst;
– typeplaatje achterop de auto.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | 400 GT (1976-1979) |
Motor | V12, voorin geplaatst |
Cilinderinhoud | 4.823 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 340 pk / 6.500 tpm |
Koppel | 470 Nm / 3.600 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak of automaat met drie versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 245 km/h (automaat) 250 km/h (handbak) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 7,1 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.810 mm |
Breedte | 1.800 mm |
Hoogte | 1.315 mm |
Gewicht | 1.830 kg. |
Productiejaren | 1976-1979 |
Productieaantal | 502 (355 automaat en 147 handbak) |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde | Circa € 30.000 |
©2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.