Porsche 911 996 Carrera 4S (2001-2005)

In 2001 voegde Porsche een nieuwe variant toe aan het 911 gamma. Het was de 911 Carrera 4S. Er bestond al sinds 1998 een vierwiel aangedreven versie van  de 996. Die auto had het uiterlijk van een gewone Carrera, met de smalle achterspatborden. De Carrera 4S heeft de uiterlijke kenmerken van de 996 Turbo, waaronder de brede achterkant. Motorisch is de Carrera 4S gelijk aan de 996 Carrera (MkII). In  2005 werd de productie van de 996 Carrera 4S gestaakt. De opvolger van de 996 Carrera 4S is de 911 997 Carrera 4S.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Exterieur

Het uiterlijk van de 996 Carrera 4S is een geslaagde mix van de 996 Carrera MkII en de 996 Turbo. De voorkant laat een neus zien met twee grote luchtinlaten links en rechts onder de koplampen. Onder de kentekenplaat voor heeft de auto ook een grote trapeziumvormige luchtinlaat. De voorspoiler onder de bumper heeft nog twee platte inlaten. De koplampen van de Carrera 4S zijn geleend van de 996 Turbo. Aan de zijkant wijkt de Carrera 4S af door de andere zijskirts. Deze lopen naar achteren toe breder uit, om aan te sluiten bij de bredere achterspatborden. De 996 4S heeft de brede achterspatborden van de Turbo, wat hem een krachtig uiterlijk heeft. Al zullen sommigen zeggen dat de auto hierdoor minder elegant is. De 996 Carrera 4S is de eerste vierwiel aangedreven Carrera die de brede achterkant heeft. De later verschenen modellen met vierwiel aandrijving hebben allemaal een brede carrosserie, zodat de 996 Carrera 4 de laatste 911 met vierwiel aandrijving is die een smalle koets heeft. De achterkant van de 996 Carrera 4S is zeer herkenbaar 911. Onder de grote, vlak liggende achterruit heeft de 996 een uitklapbare spoiler met horizontale lamellen die in de carrosseriekleur zijn gespoten. Tussen de achterruit en de achterspoiler is het derde remlicht geplaatst. De achterlichten van de Carrera 4S zijn tweekleurig, wit van boven en rood van onderen. Tussen de achterlichten heeft de auto een rode reflecterende band. Op de motorkap is de typeaanduiding Carrera 4S aangebracht, met verchroomde letters en cijfer Carrera 4 en een donkergrijze S. De schildbumper aan de achterzijde van de auto heeft aan de zijkanten drie horizontale uitstroomopeningen. Verder heeft de Carrera 4S twee ovale uitlaten. Eén van de auto’s op de foto’s heeft de uitlaat van een Turbo met twee in elkaar overlopende cirkels.

MEDION DIGITAL CAMERA

Interieur

Het interieur van de 996 vormt een stijlbreuk met zijn voorgangers. Het dashboard is totaal anders van opzet. Waar de oudere 911 modellen een dashboard hebben met horizontale lijnen over de volle breedte en een instrumentarium met vijf ronde klokken op een rij, is het dashboard van de 996 anders opgezet. Achter het stuur is een instrumentencluster onder een afdekking te zien. De 996 heeft wel vijf meters, maar deze staan niet meer naast elkaar, maar zijn als het ware in elkaar geschoven. De toerenteller is centraal geplaatst, links ervan zit de snelheidsmeter die doorloopt tot 300 km/h. Helemaal links zien we een meter voor de accuspanning. Rechts van de toerenteller is een meter die de brandstofvoorraad en de koelvloeistoftemperatuur aangeeft. Helemaal rechts is plaats voor een oliedrukmeter. In het middendeel van het dashboard is een vrij groot scherm te zien, voor onder andere navigatie. Links en rechts van het scherm zijn bedieningsknoppen geplaatst. Onder het navigatiescherm is de bediening van de airco voorzien. Het interieur is mooi afgewerkt met leer. De sportstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen en zijn uiteraard ook met leer bekleed. Achterin zijn twee noodzittingen, voor kinderen of extra bagage.  Het interieur van de 996 is wel ruimer dan dat van zijn voorgangers.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Aandrijflijn

De configuratie van de Porsche 911 996 is hetzelfde als voorheen. Achterin de auto hangt een zescilinder boxermotor. Deze motor is nu wel vloeistof gekoeld, in tegenstelling tot zijn luchtgekoelde voorgangers. De Carrera 4S heeft de motor van de in 2001 herziene 996 Carrera. Dit betekent een tot 3,6 liter vergrote motor die een maximaal vermogen levert van 320 pk. Het maximale koppel is 370 Nm. De aangepaste motor is voorzien van VarioCam Plus, wat een systeem is voor verstelbare inlaatnokkenassen en een regelbare kleplichthoogte. De lichtmetalen boxermotor heeft vier kleppen per cilinder. Hoewel het geluid van de 996 anders is dan van de 911’s met luchtkoeling, maakt de 996 met name boven de 5.000 toeren een geluid dat de liefhebber zeker aanspreekt. Het uitlaatgeluid is in de 996 MkII aangepast, met een vollere en warmere klank tot resultaat.

Het schakelen gebeurt standaard door middel van een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Tegen meerprijs is een Tiptronic S automatische versnellingsbak met vijf versnellingen leverbaar. De Tiptronic bak kan binnen tweetiende seconde schakelen, wat lastig is om te verbeteren met de handgeschakelde versnellingsbak. De Carrera  4S wordt aangedreven op alle vier de wielen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Onderstel

Bij de Porsche 996 worden nogal wat componenten gedeeld met de Porsche Boxster. Zo zijn de voorwielophanging, de besturing en de remmen vrijwel identiek. De wielbasis van de 996 is een aantal centimeters korter dan van de Boxster. De Boxster heeft vanwege zijn middenmotor meer ruimte nodig tussen de wielen. Het onderstel van de 996 Carrera 4S is harder afgesteld dan de standaard 996 Carrera. De 4S heeft andere demperinstellingen en andere veren. De vooras van de 996 Carrera 4S is opgebouwd uit  McPherson veerpoten en aparte lichtmetalen langs- en dwarsdragers. Achter heeft de auto een multilink constructie, die is opgehangen in een lichtgewicht subframe. De Carrera 4S is standaard uitgerust met het Porsche Stability Management. De stuurinrichting van de 996 heeft een aangepaste karakteristiek gekregen, waarbij bewust is gekozen voor minder stuurgevoel rond de middenstand. Hierdoor voelt de auto minder nerveus, maar er wordt dus wel aan stuurprecisie ingeleverd. De 996 is hierdoor minder pure sportwagen en meer granturismo. Stuurbekrachtiging is standaard. Van de remmen heeft Porsche serieus werk gemaakt. Vier geventileerde en geperforeerde schijven en zwevende lichtmetalen remklauwen met vier zuigers per zadel zorgen voor een fenomenale stopkracht. Tegen meerprijs zijn keramische remmen (Porsche Ceramic Composite Brakes) leverbaar. De wielen van de 996 hebben velgen met vijf holle spaken. Om de velgen liggen banden met een maat van 225/40 ZR 18 voor en 295/30 ZR 18 achter.

MEDION DIGITAL CAMERA

Prestaties

De 996 Carrera 4S heeft het vermogen van de 996 Carrera MkII (320 pk), maar weegt iets meer dan zijn achterwiel aangedreven broer. De prestaties zijn daardoor net iets minder, al is het natuurlijk niet behelpen. De topsnelheid van de handgeschakelde Carrera 4S ligt op 280 km/h. Als de 4S is uitgerust met de optionele Tiptronic versnellingsbak dan is de maximale snelheid  275 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 5,1 seconden met een handbak.  De Tiptronic versie doet hier een halve seconde langer over. Het gemiddelde verbruik van de 996 Carrera 4S met handbak is 11,4 liter per 100 km (1 op 8,8). De Tiptronic is met 12,1 liter per 100 km (1 op 8,3) iets dorstiger. De CO₂ uitstoot bedraagt 277 respectievelijk 294 gram per km.

MEDION DIGITAL CAMERA

 

Spottersinfo

De 996 Carrera 4S is te onderscheiden van de 996 Carrera door:.

– grote, bijna vierkante  luchtinlaten voor met zwarte lamellen;

– luchtinlaat onder de kentekenplaat voor;

– zwarte voorspoiler met twee platte luchtinlaten;

– zijskirts die naar achteren toe bredere uitlopen;

– uitstroomopeningen met horizontale lamellen in de achterbumper;

– typeplaatje Carrera 4S op de motorkap.

Porsche 996 Carrera 4S linksachter 1

 

 

 

MerkPorsche
Type911 996 Carrera 4S (2001-2005)
Motor6-cilinder boxer, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.596 cc
TurboNee
Vermogen320 pk / 6.800 tpm
Koppel370 Nm / 4.250 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic automaat met 5 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid280 km/h (handbak)
275 km/h (Tiptronic)
Acceleratie 0 -100 km/h5,1 seconden (handbak)
5,6 seconden (Tiptronic)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.435 mm
Breedte1.830 mm
Hoogte1.295 mm
Gewicht1.470 kg. (handbak)
1.525 kg. (Tiptronic)
Productiejaren2001-2005
Productieaantal
Nieuwprijs€ 123.725 (prijs handbak in 2001 in Nederland)
€ 127.290 (prijs handbak in 2005 in Nederland)
€ 128.371 (prijs Tiptronic in 2001 in Nederland)
€ 131.936 (prijs Tiptronic in 2005 in Nederland)
Huidige waardeca. € 30.000

 

Foto: Porsche

Foto: Porsche

© 2012-2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.