Op de IAA in Frankfurt in september 1997 was het weer eens zo ver: een nieuw hoofdstuk in het steeds dikker wordende Porsche 911 boek werd gepresenteerd, de 996. De nieuwe 911 was onmiddellijk als 911 herkenbaar, maar heeft toch een aantal nieuwe elementen. De 996 is de eerste 911 die geen luchtgekoelde motor meer heeft, maar gebruik maakt van vloeistofkoeling. Verder wordt er in de 996 gebruik gemaakt van onderdelen van de Porsche Boxster. De 996 is verschenen als coupé, cabriolet en targa. In 2001 kreeg de 996 een facelift en in 2004 werd de 996 opgevolgd door de 997.
Exterieur
De voorkant van de 996 vertoont veel overeenkomsten met de Porsche Boxster, uit 1996. De koplampen van beide auto’s zijn identiek en vormen voor de 911 een stijlbreuk met het verleden. Waar de 911 vroeger altijd ronde koplampen had, heeft de 996 lichtunits met uitstulpingen. De allereerste lichting 996’s hebben koplampen met aan de onderkant over de volle breedte oranje knipperlichten. Ook de knipperlichten in de achterlichten zijn oranje. In 1998 is de verlichting aangepast en heeft de auto aan de voorkant kleinere oranje knipperlichten. De knipperlichten achter hebben vanaf dat moment wit glas. De portieren van de 996 zijn eveneens dezelfde als van de Boxster. Een opvallend detail van de 996 is dat de voorruit een stuk vlakker staat dan bij de vorige versies. De voorruit is voor het eerst vergroot, sinds het verschijnen van de 911 in 1963. De 996 is in de lengte gegroeid ten opzichte van zijn voorganger de 993. Waar de 993 gedrongen en daardoor krachtig overkwam, lijkt de 996 minder krachtig door zijn lange voor- en achteroverhang. De achterkant van de 996 is nog het minst veranderd. Onder de grote, vlak liggende achterruit heeft de 996 een uitklapbare spoiler met horizontale lamellen die in de carrosseriekleur zijn gespoten. De achterkant is verder vrij sober gehouden met een grote schildbumper en kenmerkende achterlichten. De 996 heeft twee ovale uitlaten, één links en één rechts. Op de motorkap prijkt het typeplaatje in het Porsche eigen lettertype. De 996 is ontworpen door de Nederlander Harm Lagaay.
Interieur
Het interieur van de 996 vormt een stijlbreuk met zijn voorgangers. Het dashboard is totaal anders van opzet. Waar de oudere 911 modellen een dashboard hebben met horizontale lijnen over de volle breedte en een instrumentarium met vijf ronde klokken op een rij, is het dashboard van de 996 anders opgezet. Achter het stuur is een instrumentencluster onder een afdekking te zien. De 996 heeft wel vijf meters, maar deze staan niet meer naast elkaar, maar zijn als het ware in elkaar geschoven. De toerenteller is centraal geplaatst, links ervan zit de snelheidsmeter die doorloopt tot 300 km/h. Helemaal links zien we een meter voor de accuspanning. Rechts van de toerenteller is een meter die de brandstofvoorraad en de koelvloeistoftemperatuur aangeeft. Helemaal rechts is plaats voor een oliedrukmeter. In het middendeel van het dashboard is een vrij groot scherm te zien, voor onder andere navigatie. Links en rechts van het scherm zijn bedieningsknoppen geplaatst. Onder het navigatiescherm is de bediening van de airco voorzien. Het interieur is mooi afgewerkt met leer. De sportstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen en zijn uiteraard ook met leer bekleed. Achterin zijn twee noodzittingen, voor kinderen of extra bagage. Het interieur van de 996 is wel ruimer dan dat van zijn voorgangers.
Aandrijflijn
De configuratie van de Porsche 911 996 is hetzelfde als voorheen. Achterin de auto hangt een zescilinder boxermotor. Deze motor is nu wel vloeistof gekoeld, in tegenstelling tot zijn luchtgekoelde voorgangers. De uit lichtmetaal opgetrokken boxermotor heeft een cilinderinhoud van 3,4 liter en heeft vier kleppen per cilinder. De motor levert een maximaal vermogen van 300 pk, bij een toerental van 6.800. De boxer haalt een maximum torental van 7.300. Hoewel het geluid van de 996 anders is dan van de 911’s met luchtkoeling, maakt de 996 met name boven de 5.000 toeren een geluid dat de liefhebber zeker aanspreekt. Het maximale koppel is 350 Nm en komt vrij bij 4.600 toeren. Tussen de 2.000 en de 7.300 toeren is altijd minimaal 280 Nm koppel aanwezig, wat de 996 een zeer soepel karakter geeft.
Het schakelen gebeurt standaard door middel van een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Tegen meerprijs is een Tiptronic S automatische versnellingsbak met vijf versnellingen leverbaar. De Tiptronic bak kan binnen tweetiende seconde schakelen, wat lastig is om te verbeteren met de handgeschakelde versnellingsbak. De Carrera (2) wordt aangedreven op zijn achterwielen. Vierwiel aandrijving op de 996 is ook mogelijk, in de Carrera 4.
Onderstel
Bij de Porsche 996 worden nogal wat componenten gedeeld met de Porsche Boxster. Zo zijn de voorwielophanging, de besturing en de remmen vrijwel identiek. De wielbasis van de 996 is een aantal centimeters korter dan van de Boxster. De Boxster heeft vanwege zijn middenmotor meer ruimte nodig tussen de wielen. Het onderstel van de 996 is zachter afgesteld dan de eerdere 911’s, om de auto meer comfort te geven. Dit is niet ten koste gegaan van de sportieve kwaliteiten van het onderstel. Ondanks de niet heel gunstige gewichtsverdeling van 39% voor en 61% achter, heeft de 996 de gemene staartlastige trekjes waar de oude 911’s om bekend staan afgeleerd. De vooras van de 996 is opgebouwd uit McPherson veerpoten en aparte lichtmetalen langs- en dwarsdragers. Achter heeft de auto een multilink constructie, die is opgehangen in een lichtgewicht subframe. De stuurinrichting van de 996 heeft een aangepaste karakteristiek gekregen, waarbij bewust is gekozen voor minder stuurgevoel rond de middenstand. Hierdoor voelt de auto minder nerveus, maar er wordt dus wel aan stuurprecisie ingeleverd. De 996 is hierdoor minder pure sportwagen en meer granturismo. Stuurbekrachtiging is standaard. Van de remmen heeft Porsche serieus werk gemaakt. Vier geventileerde en geperforeerde schijven en zwevende lichtmetalen remklauwen met vier zuigers per zadel zorgen voor een fenomenale stopkracht. De wielen van de 996 hebben velgen met vijf holle spaken. Om de velgen liggen banden met een maat van 225/50 ZR 17 voor en 255/40 ZR 17 achter.
Prestaties
Door de toename van het vermogen en de afname van het gewicht biedt de 996 betere prestaties dan de 993. De opgegeven topsnelheid ligt op 280 km/h voor de handgeschakelde versie. Kiezen voor een Tiptronic bak betekent een topsnelheid die vijf kilometer lager ligt. De acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/h kost de versie met handbak 5,2 seconden. De Tiptronic trekt zes seconden uit voor deze exercitie. Vertragen kan de 996 ook vlot. Van 100 km/h naar 0 kost maar 2,6 seconden. Nog indrukwekkender is de benodigde tijd om van 200km/h te vertragen tot stilstand: 5,4 seconden. Het gemiddelde verbruik van de 996 met handbak is 11,8 liter per 100 km (1 op ). De Tiptronic is met 12,0 liter per 100 km (1 op 8,5) iets dorstiger. De CO₂ uitstoot bedraagt 296 respectievelijk 291 gram per km.
Spottersinfo
De Porsche 911 Carrera 996 MkI is van de MkII te onderscheiden door:
– MkI heeft de koplampen van de Boxster met oranje knipperlichten onderin de lichtunit;
-MkI heeft andere voorbumper/voorspoiler met andere luchtinlaten;
– MkI heeft velgen met dikkere spaken;
– MkI heeft een achterbumper die minder ver naar onder doorloopt;
– MkI heeft oranje knipperlichten in de achterlichtunits.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 996 Carrera 2 (MkI) |
Motor | 6-cilinder boxer, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.387 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 300 pk / 6.800 tpm |
Koppel | 350 Nm / 4.600 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of Tiptronic automaat met 5 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 280 km/h (handbak) 275 km/h (Tiptronic) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden (handbak) 6,0 seconden (Tiptronic) |
Remweg 100 km/h - 0 | 2,6 seconden |
Lengte | 4.430 mm |
Breedte | 1.765 mm |
Hoogte | 1.305mm |
Gewicht | 1.320 kg. (handbak) 1.365 kg. (Tiptronic) |
Productiejaren | 1997-2001 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 105.504 (prijs handbak in 1997 in Nederland) € 110.314 (prijs Tiptronic in 1997 in Nederland) € 103.235 (prijs handbak in 2001 in Nederland) € 108.000 (prijs Tiptronic in 2001 in Nederland) |
Huidige waarde | ca. € 30.000 |
© 2012-2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.