Ferrari Testarossa (1984-1992)

Op de autosalon in Parijs in het najaar van 1984 maakte de Ferrari Testarossa zijn debuut. De Testarossa hoort thuis in de rij van ‘grote’ twaalf-cilinder Ferrari’s en is de opvolger van de Berlinetta BB. De auto lijkt totaal niet op zijn voorganger. De naam Testarossa is een verwijzing naar de rood gelakte cilinderkoppen. De productie van de Testarossa werd eind 1991 gestaakt. De teller stond toen op 7.177 exemplaren. De opvolger 512 TR werd in begin 1992 gepresenteerd.

IMG_6984kopie

Exterieur

Het uiterlijk van de Testarossa wordt gedomineerd door de grote koelopeningen met sleuven aan de zijkanten van de auto. De radiateurs waren verplaatst van de voorkant naar het middengedeelte van de auto, waardoor er aan de voorkant geen grote koelopening meer nodig was, maar dus wel aan de zijkanten. De voorkant is rond en glad vormgegeven met een kleine grille en klapkoplampen. De vorm van de motorkap en de ver naar achteren doorlopende stijlen van de achterruit geven het ontwerp een geheel eigen stijl. De achterkant valt op doordat de achterlichten zijn verstopt achter horizontale lamellen over de gehele wagenbreedte. Geheel in de Ferrari stijl zijn er vier ronde uitlaten te zien en heeft de auto velgen met vijf brede spaken.

IMG_6977kopie

Interieur

Aan de binnenkant is de Testarossa relatief sober. De gebruikte materialen voor het dashboard en de binnenbekleding van de portieren bestaan voornamelijk uit harde plastics met een hoekige vormgeving. Het stuur is een eenvoudig driespaaks sportstuur, met leer bekleed. Het instrumentarium is overzichtelijk; links en rechts twee grote meters voor de snelheid en de toeren met daartussen twee kleine meters voor de olietemperatuur en watertemperatuur. In de middenconsole zijn nog twee kleine meters voorzien. Tussen de voorstoelen  is een paneel opgenomen met bedieningsknoppen voor o.a. de elektrische ramen. En de Testarossa heeft uiteraard nog een grote metalen pook met een zwarte ronde knop en in een open schakelcoulisse.

Foto: Dave_7 via flickr

Foto: Dave_7 via flickr

Aandrijflijn

Achter de stoelen van de Testarossa ligt een grote V12 met een blokhoek van 180 graden. De motor heeft een inhoud van 4,9 liter, vier kleppen per cilinder en twee keer twee bovenliggende nokkenassen. Het maximale vermogen is 390 pk bij 6.300 tpm en bij 4.500 tpm komt het maximale koppel van 490 Nm vrij. De brandstofinspuiting wordt aangestuurd door een Bosch K-Jetronic systeem. Het schakelen gebeurt handmatig met een versnellingsbak met vijf verzetten. De kracht wordt overgebracht op de achterwielen.

Foto: Peter Bonnett via flickr

Foto: Peter Bonnett via flickr

Onderstel

De Testarossa stamt uit een tijd dat er nog geen elektronisch aangestuurde ophangingen bestonden. Onder de carrosserie is een onafhankelijke ophanging te vinden met dubbele triangeldraagarmen, spiraalveren, stabilisatorstangen en hydraulische telescopische schokdempers.

De remmen van de Testarossa zijn vier geventileerde schijfremmen met een diameter van 315 mm voor en 310 mm achter. De Testarossa heeft geen ABS. De bandenmaat van de voorbanden is 225/50 VR 16 terwijl de achterwielen banden hebben met een maat 255/50 VR 16.

IMG_6981kopie

Prestaties

Ten tijde van zijn introductie was de Testarossa een echte supercar en zijn prestaties waren voor die tijd dan ook supercar-waardig. De topsnelheid ligt op 290 km/h. Een stoplichtsprint van 0 – 100 km/h kost 5,8 seconden. Met name de acceleratietijd maakt tegenwoordig (in 2013) niet enorm veel indruk en is zeker geen supercartijd meer. De relatief ongunstige verhouding gewicht / vermogen (van 4,1 kg / pk) is hier mede debet aan. De tijd die een Testarossa uittrekt voor een kilometer met staande start is nog wel redelijk te noemen, namelijk 24,1 seconden.

IMG_6980kopie

Spottersinfo

De eerste serie Testarossa (uit 1984 en 1985) is te herkennen aan de ene grote buitenspiegel, die vrij hoog gemonteerd is op een steun met twee poten.  De modellen vanaf 1986 hadden twee lager geplaatste buitenspiegels.

IMG_6983

MerkFerrari
TypeTestarossa (1984-1992)
Motor12-cilinder boxer
Cilinderinhoud4.942 cc
TurboNee
Vermogen390 pk / 6.300 tpm
Koppel490 Nm / 4.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid290 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,8 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.485 mm
Breedte1.975 mm
Hoogte1.135 mm
Gewicht1.505 kg.
Productiejaren1984-1992
Productieaantal7.177
Nieuwprijs
Huidige waardeca. € 50.000 - € 60.000

© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.