Jaguar XKR Coupé (series I) (1998-2002)

Twee jaar na de introductie van de Jaguar XK was de tijd rijp voor een extra snelle variant van Jaguars coupé model. De XKR werd voorgesteld in 1998, het jaar waarin de XK serie van Jaguar 50 jaar bestond . Jaguar had de componenten voor een snelle versie al in huis, in de vorm van de 4 liter V8 motor met compressor die ook de XJR sedan aandrijft. In 2002 werd de XKR herzien. Niet alleen het uiterlijk werd licht aangepast, maar ook de techniek kreeg een update.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Exterieur

De XK is de grote maar toch sierlijke en elegante coupé van het Britse merk. De gewone XK modellen zijn meer op luxe gericht dan op sportiviteit. Het uiterlijk van de XKR heeft enkele uiterlijke kenmerken die hem wel wat sportiever maken. Aan de voorkant heeft de XKR een indrukwekkende gaasgrille en ook de luchtopeningen in de motorkap vallen meteen op. Aan de achterkant onderscheidt een XKR zich van een XK door een kleur gespoten kofferbakgreep (bij de XK is die verchroomd). Verder heeft de XKR een kofferbakspoiler die er niet alleen is ter verfraaiing, maar ook zorgt voor meer neerwaartse druk bij hogere snelheden en een betere rechtuit stabiliteit.  Nog subtielere uiterlijke kenmerken van de XKR zijn de logo’s voor en achter met supercharged erop.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Interieur

De binnenkant van de XKR verraadt niet meteen het snelheidspotentieel van de auto. Het interieur is zeer luxe aangekleed met hout en leer. Het dashboard is grotendeels van glimmend gepolitoerd hout. Achter het stuur zijn de meters diep verzonken in hun houten behuizing. In het midden van het dashboard zijn nog drie kleinere meters opgenomen. Daaronder is de bediening voor airco en stereo en dergelijke te vinden. De keuzehendel van de automatische versnellingsbak woont in de kenmerkende J-gate. Het stuurwiel van de XKR is deels van hout en deels met leer bekleed. In het hart van het stuur is de airbag ondergebracht met een groot XKR opschrift. De sportstoelen zijn uiteraard ook met leer bekleed en ze zijn elektrisch te verstellen. De zitplaatsen achterin zijn ook met fraai leer afgewerkt.  

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

De krachtbron die de XKR aandrijft is dezelfde als die van de XJR. Het is een 4,0 liter grote V8 motor, die wordt bijgestaan door een Eaton compressor met twee vloeistofgekoelde tussenkoelers. Mede daardoor is de motor goed voor 370 pk bij 6.150 toeren per minuut. Het maximale koppel is 525 Nm bij 3.600 tpm. Aan de motor is een automatische versnellingsbak gekoppeld met vijf versnellingen. Een handgeschakelde versnellingsbak is niet leverbaar. De automaat kan desgewenst wel handmatig in de tweede, derde of vierde versnelling worden geschakeld, door de hendel links in een apart schakelpatroon te voeren. De automatische bak wordt door Jaguar trouwens ingekocht bij Mercedes-Benz, waar de versnellingsbak gebruikt werd in de S600. De XKR is net als zijn sedan broer XJR aangedreven op de achterwielen.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Onderstel

De wielophanging van de XKR is rondom onafhankelijk met voor draagarmen van ongelijke lengte. De XKR is standaard voorzien van CATS (Computer Active Technology Suspension), het automatische, adaptieve dempersysteem, met Bilstein dempers. Traction control en stabiliteitscontrole zijn standaard aanwezig op de XKR. Deze elektronische hulpsystemen zijn uitschakelbaar, zodat lekker dwars gaan met de Jag ook mogelijk is. De remmen zijn ten opzichte van de XK aangepast aan de hogere snelheden van de XKR. De auto heeft rondom geventileerde schijfremmen die worden bijgestaan door ABS. Het schoeisel van de XKR zijn Pirelli P  Zero’s, waarvan de voorbanden de maat 245/45 R18 hebben en de achterbanden 255/45 R18.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Prestaties

Met 370 pk onder de kap en een wagengewicht van ruim 1.600 kilogram komt de XKR aan alleszins acceptabele prestaties. Een stoplichtsprint vanuit stilstand naar 100 km/h neemt 5,4 seconden in beslag. De acceleratie van 0 tot 240 km/h neemt een kleine 34 seconden in beslag. Desgewenst stoomt de Jaguar XKR door tot zijn elektronische begrensde topsnelheid van 250 km/h. De begrenzer schijnt door een trucje te kunnen worden omzeild. De grap is om de automatische versnellingsbak in de vierde versnelling te houden en door te accelereren tot 250km/h. Als dan pas wordt opgeschakeld naar de vijfde versnelling, haalt de Jaguar stiekem 270 km/h.

Het brandstofverbruik valt met een gemiddelde van 12,5 liter per 100 km (1 op 8) nog wel mee. De CO₂ uitstoot is 302 g/km, wat met zich meebrengt dat de auto in Nederland energielabel G krijgt (de meest vervuilende categorie).

Jaguar XKR series I velgJaguar XKR series I logoJaguar XKR series I achterbank

 

 

 

Spottersinfo

De XKR is van een XK te onderscheiden door:

– gaasgrille;

– scoops met roosters in de motorkap;

– Jaguar Supercharged logo op de motorkap;

– speciale  18 inch velgen;

– achterspoiler op het kofferdeksel;

– twee grotere uitlaten;

– XKR logo op het kofferdeksel.

Trivia

De fabrieksaanduiding voor deze serie XKR (en XK) is X100.

 

MerkJaguar
TypeXKR (1998-2002)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.996 cc
TurboEaton compressor
Vermogen370 pk / 6.150 tpm
Koppel525 Nm / 3.600 tpm
VersnellingsbakAutomaat met vijf versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h5,4 seconden
Remweg 100 km/h - 038 meter
Lengte4.760 mm
Breedte1.829 mm
Hoogte1.296 mm
Gewicht1.640 kg.
Productiejaren1998-2002
Productieaantal
Nieuwprijs€ 101.760 (prijs in 1998 in Nederland)
€ 111.420 (prijs in 2002 in Nederland)
Huidige waarde

 

 

© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.