Porsche 911 997 GT2 (2007-2010)

In 2007 stelde Porsche de derde generatie 911 GT2 voor. De 997 GT2 is de snelste productie Porsche ooit met een topsnelheid van 330 km/h. Ook op de Nordschleife is de 997 GT2 (in 2007) de snelste Porsche met een rondetijd van 7 minuten en 32 seconden, wat fractioneel sneller is dan de Carrera GT.

Exterieur

De carrosserie van de 997 GT2 is het gebruikelijke 911 Coupé model. De motorkap is voorzien van een grote spoiler.  Aan de voorkant vallen de grote luchtinlaten op.

Porsche heeft veel werk gemaakt van gewichtsbesparing. Er is onder meer een uitlaat van titanium ontwikkeld, die 9 kilo lichter is dan de normale stalen uitlaat.

Interieur

Het interieur van de GT2 is gestript van de meeste luxe, helemaal in de Clubsport uitvoering. De stoelen van de GT2 Clubsport zijn racekuipen en de achterbank heeft plaats moeten maken voor een rolkooi.

Aandrijflijn

De motor van de GT2 is de sterkste van de 997 reeks en levert een gezonde 530 pk.  Dit vermogen gaat volledig naar de achterwielen. In tegenstelling tot de Turbo is de GT2 niet uitgerust met vierwielaandrijving.  Het maximale koppel dat de motor levert is 685 Nm. De 50 pk extra ten opzichte van de 997 Turbo zijn te danken aan de twee turbo’s met variabele geometrie en het speciale inlaatsysteem met speciale resonantietrajecten waardoor de inlaatlucht minder opwarmt. Daardoor kon de turbodruk worden opgeschroefd van 1,0 naar 1,4 bar. Tevens biedt de nieuwe uitlaat minder tegendruk.

Onderstel

Ten opzichte van de 996 GT2 heeft Porsche veel gedaan aan het onderstel, met een rustiger reagerende achteras tot gevolg. De Michelin banden met de maat 325/30 ZR 19 achter zorgen ook voor veel grip. Hierdoor kon de besturing directer worden afgesteld. Traction control is standaard aanwezig op de GT2, net als keramische remschijven.

Prestaties

Door het enorme vermogen en het relatief lage gewicht is de GT2 tot grootse prestaties in staat. De topsnelheid is 330 km/h en het standaardsprintje van 0 -100 km/h wordt in 3,7 seconden gedaan.  Doorknallen naar 200 km/h kost maar 7,5 extra. En sprinten van 0 tot 300 km/h kost 33,3 seconden. Het gemiddelde verbruik van de GT2 is 12,5 liter per 100 kilometer.

Spottersinfo

De GT2 is te herkennen aan:

– grote luchtinlaat aan de voorkant;

– grote spoiler op de motorkap;

– koelsleuven in de achterbumper en in de achterspatborden;

– vorm van de twee uitlaten;

– koelopeningen in de achterspatborden, vóór de achterwielen;

– velgen;

– GT2 typeplaatje op de motorkap;

– gele remklauwen op de keramische remschijven.

 

 

 

 

MerkPorsche
Type911 997 GT2 (2007-2010)
Motor6-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud3.600 cc
TurboJa
Vermogen530 pk / 6.500 tpm
Koppel685 Nm / 2.200 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid330 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h3,7 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.450 mm
Breedte1.852 mm
Hoogte1.300 mm
Gewicht1.440 kg.
Productiejaren2007-2010
Productieaantal
Nieuwprijs€ 265.000 (introductieprijs in 2007 in Nederland)
€ 270.280 (prijs in 2010 in Nederland)
Huidige waarde€ 120.000 - € 180.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.