Porsche Panamera Turbo MkI (2009-2013)

Porsche Panamera Turbo MkI front

Introductie

In 2005 werd bekend dat Porsche serieus werk maakte van een vierdeurs model. De naam Panamera was toen al geregistreerd. Het heeft uiteindelijk tot 2008 geduurd voordat de Panamera officieel werd voorgesteld. Porsche liet de Panamera voor het eerst live zien op de autoshow van Sjanghai, in april 2009. De Panamera is een bijna vijf meter lange vierdeurs auto, die moest gaan concurreren met de Mercedes CLS en Maserati Quattroporte. De auto werd meteen leverbaar achtcilinder motoren en een Turbo variant. Later volgde de zescilinder. Vanaf de zomer van 2009 was de Panamera leverbaar. Medio 2010 onderging de Panamera Turbo enkele technische aanpassingen, waardoor het verbruik daalde.  In april 2013 werd de Panamera optisch en technisch aangepakt.

foto: Porsche

foto: Porsche

Exterieur

Qua concept was de eerste Panamera geheel nieuw voor Porsche. Hoewel het een vrij lange auto is met vier deuren, heeft Porsche het uiterlijk van de Panamera trekjes van de 911 gegeven. Aan de voorkant komt dit tot uitdrukking door de koplampen en de voorspatborden. Ook de luchtinlaten onder de richtingaanwijzers lijken op die van de 911. Het uiterlijk van de Panamera heeft vrij veel kritiek gekregen. Velen vinden de verhoudingen niet kloppen. Zo zou de wagen van de zijkant te uitgerekt zijn en de achterkant te lomp. Het is misschien niet de mooiste Porsche, maar als het gezin toch mee moet en je hebt geen trek in een Cayenne dan is wat mij betreft de Panamera een goede optie. De voorkant straalt wel kracht uit door de grote koplampen, luchtinlaten en de vouwen in de motorkap.  In de voorportieren lopen vouwen in het plaatwerk die doorlopen in de voorspatborden en daar de luchtuitlaten accentueren. De Panamera heeft een sterk aflopende daklijn, met een vijfde deur. De vorm van de achterste zijruiten is sterk afgerond. De relatief lage zijruiten en de hoge taillelijn geven de Panamera zijn gedrongen postuur. De achterlichten zijn voorzien van LED techniek. De Turbo heeft een automatisch uitklappende achterspoiler. De uitlaten van de verschillende types verschillen, de Turbo heeft vier rechthoekige uitlaten.

Porsche Panamera Turbo achterkant

Interieur

De Panamera is ontworpen als een echte vierzitter.  Zowel voor- als achterin zijn twee aparte stoelen geplaatst. De voorstoelen in de Turbo zijn elektrisch achtvoudig verstelbaar. Midden door het interieur loopt van voor tot achter een brede middentunnel. Tussen de voorstoelen biedt de middenconsole plaats aan de versnellingspook, met links en rechts daarvan twee grote rijen met knoppen. Tussen de stoelen is een brede armsteun met opbergvak en bekerhouder. Het interieur is uiteraard afgewerkt met de mooiste materialen en kan helemaal naar eigen wens en smaak worden samengesteld met houtafwerking, koolstofvezel of bijv. aluminium panelen. Er kan gekozen worden uit dertien kleurcombinaties, waaronder vier tweekleurencombinaties.

Het dashboard is onmiskenbaar Porsche, met name door de in elkaar lopende vijf ronde klokken. Het driespaaks stuur met rond hart met Porsche logo sluit ook goed aan bij de andere Porsche modellen. In het midden bovenop het dashboard is de stopwatch te zien, mits is gekozen voor het Sport Chrono pakket. Centraal in het dashboard is een scherm voor navigatie en instellingen voor radio en telefoon en dergelijke. De kofferbak van de Panamera is ook keurig afgewerkt en heeft in de Turbo versie een inhoud van 445 liter. De achterstoelen kunnen zelfs worden neergeklapt en dan kan de bagageruimte tot 1.263 liter worden vergroot.

Om het aan boord prettig te hebben is tegen meerprijs een airco leverbaar met vier gescheiden zones en kan de Panamera worden uitgerust met een 1000 Watt geluidsinstallatie van Burmester.

foto: Porsche

foto: Porsche

Aandrijflijn

De Panamera Turbo heeft een V8 motor onder de motorkap, met een inhoud van 4,8 liter. Het is dezelfde motor als  die van de Panamera S, maar dan met turbo en intercooler. Het maximale vermogen is 500 pk, dat geleverd wordt bij een toerental van 6.000. Hiermee levert de Turbo 100 pk meer dan de V8  uit de Panamera S.  De turbo motor van de Panamera Turbo is puur voor het vermogenontwikkeld. Verbruik speelde een ondergeschikte rol. In latere jaren kregen Porsches met kleinere motoren ook turbo’s, om een lager verbruik en een lagere CO² uitstoot te realiseren. De motor uit de Turbo heeft vier kleppen per cilinder en directe inspuiting. De boring van de cilinders is met 96 mm fors meer dan de slag (83 mm) waardoor het geen enorm hoogtoerige motor is. Het koppel is met 700Nm wel zeer fors te noemen.

Aan de Turbo is standaard een PDK-bak (Porsche Doppelkupplung) met zeven versnellingen gekoppeld. Verder is de Panamera Turbo alleen met vierwiel aandrijving leverbaar. Misschien niet onverstandig gezien het hoge vermogen.

Het uitlaatgeluid is in de Panamera een stuk bescheidener dan in de 911. Zelfs met een sportuitlaat is een Panamera relatief stil en beperkt hij zich voornamelijk tot een sonore brom.

foto: Porsche

foto: Porsche

Onderstel

De Panamera Turbo heeft uiteraard voor en achter een onafhankelijke wielophanging, die grotendeels van aluminium is gemaakt. Voor heeft de auto dubbele draagarmen en achter een multilink-constructie. Waar luchtvering een optie is voor de S en 4S, is dit standaard op de Turbo.

Naast de standaardvoorziening zijn er nog enkele systemen tegen meerprijs leverbaar.  Zo is op de Panamera Turbo ook het PASM leverbaar (Porsche Active Suspension Management), het actieve onderstel van Porsche. Dit systeem omvat luchtvering en actieve dempers. De bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.

Verder  kon de Panamera Turbo worden uitgerust met het Porsche Torque Vectoring Plus systeem. Dit systeem regelt dat het achterwiel aan de binnenkant van de bocht enigszins wordt afgeremd. Hierdoor gaat er een impuls richting de stuurinslag en stuurt de auto scherper in. PTV Plus werkt samen met het PDCC actieve onderstel en het sperdifferentieel op de achteras.

Het Sport Chrono pakket dat we kennen uit de 911 heeft ook zijn weg naar de Panamera gevonden.  Hiermee kunnen motor, onderstel en aandrijving nog sportiever worden ingesteld. Het pakket omvat een stopwatch op het dashboard en een Sport Plus knop. In de stand Sport Plus gaat het PASM over in de sportstand met strakkere schokdempers en een directer insturende auto tot gevolg. Het wegcontact wordt hierdoor beter. Het PSM grijpt in stand Sport Plus later in en laat daardoor een sportievere rijstijl toe bij het remmen en accelereren. In combinatie met PDK heeft het Sport Chrono pakket ook Launch Control. Daarnaast kan het Sport Chrono pakket de schakelsnelheid van de PDK verhogen.

Een ander item zijn de remmen. Standaard beschikt de Panamera Turbo over geperforeerde en geventileerde remschijven met een diameter van 390 mm voor en 350 mm achter. De rood gespoten aluminium monobloc remzadels hebben voor zes zuigers en achter vier zuigers. ABS is uiteraard standaard. Als optie zijn keramische remschijven leverbaar (Porsche Ceramic Composite Brake). Deze remschijven hebben een diameter van 350 mm en de gele remzadels hebben voor zes zuigers. De keramische schijven hebben een lange levensduur en zijn heel licht. Door de belangrijke vermindering van het ongeveerde gewicht verbetert de wegligging en handling.

De standaard velgen van de Panamera Turbo zijn 19 inch. In het optieboekje is voldoende keuze uit verschillende soorten velgen van 19 of 20 inch. De standaard voorbanden zijn 255/45 R 19 groot en achter meten de banden 285/45 R 19.

Porsche Panamera Turbo achterkant

Prestaties

Met zijn dikke achtcilinder motor met 500 pk presteert de Panamera Turbo natuurlijk als de beste.  De topsnelheid van de dikke Duitser ligt op 303 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vraagt 4,2 seconden tijd. De grens van 200 km/h wordt bereikt in 15,6 seconden.

Het verbruik van de Panamera Turbo is gemiddeld 12,2 liter per 100 km (1 op 8,2). De CO² uitstoot is 286 g/km.  In juni 2010 onderging de Panamera Turbo enkele technische aanpassingen. Hierdoor daalde het gemiddelde verbruik tot 11,3 liter per 100 km (1 op 8,8).

Porsche Panamera Turbo velgPorsche Panamera Turbo  detailPorsche Panamera Turbo

 

 

 

 

Spottersinfo

De Turbo versie van de Panamera is te herkennen aan:

– vier rechthoekige uitlaten;

– typeplaatje op het kofferdeksel.

 

foto: Porsche

foto: Porsche

 

MerkPorsche
TypePanamera Turbo MkI (2009-2013)
MotorV8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.806 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen500 pk / 6.000 tpm
Koppel700 Nm / 2.250 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 7 versnellingen (PDK)
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid303 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,2 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.970 mm
Breedte1.931 mm
Hoogte1.418 mm
Gewicht1.945 kg.
Productiejaren2009-2013
Productieaantal
Nieuwprijs€ 191.400 (prijs in 2009 in Nederland)
€ 188.500 (prijs in 2013 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2015 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.