Porsche 911 996 GT3 (MkI) (1999-2001)

De Porsche 911 kende vóór het 996 model al een lange reeks extra sportieve versies, die (mede) voor het circuit bedoeld waren.  Meestal kregen die versies de aanduiding RS mee in de naam. In 1999 introduceerde Porsche een nieuwe variant op dit bestaande thema: de 911 GT3. Waar bij de eerdere sportievere 911’s gewichtsbesparing een belangrijk item was en de motorische verschillen klein waren, had de GT3 juist een flink krachtiger motor. De reden hiervan is dat het steeds moeilijker wordt om door gewichtsbesparing een groot onderscheid te maken. De eerste versie GT3 is drie jaar in productie geweest. In 2002 werd de opvolger 996 GT3 MkII aangekondigd, die vervolgens in 2002 in productie werd genomen. De naam GT3 verwijst naar de FIA raceklasse waarvoor de auto eigenlijk is ontwikkeld.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Exterieur

Aan het uiterlijk van de GT3 is goed te zien dat het geen normale 911 is. Het meest opvallende kenmerk van de GT3 is de grote achterspoiler. Bij de Gt3 MkI heeft de spoiler een afgeronde, vloeiende vorm. De achterspoiler van de MkII is veel rechterhoekiger. Aan de voorkant heeft de Gt3 een andere voorbumper met geïntegreerde voorspoiler.  Het sportieve karakter wordt aan de zijkant benadrukt door de welvende sideskirts en de tienspaaks velgen met velgmoeren. Tussen de spaken zijn de rode remklauwen goed te zien. Op de motorkap is een typeplaatje GT3 te zien, voor het geval het niet meteen duidelijk mocht zijn om welk type 911 het gaat. Het verlaagde onderstel maakt het uiterlijke plaatje af en geeft de GT3 een racy look.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Interieur

Het interieur van de 996 GT3 is voornamelijk op sportiviteit gericht. De auto beschikt over deels elektrisch verstelbare kuipstoelen, die met leer bekleed zijn. De achterstoelen en een deel van de binnenbekleding zijn opgeofferd omwille van de gewichtsbesparing. De GT3 weegt overigens meer dan een 996 Carrera, maar dat komt door de zwaardere motor. Het dashboard van de GT3 is in principe hetzelfde als dat van een gewone 911 996, met vijf ronde, ‘in elkaar geschoven’ meters. De centraal geplaatste toerenteller heeft wel een GT3 logo. De GT3 heeft een afwijkend driespaaks sportstuur. Als optie was een carbonpakket te bestellen, dat bestaat uit ultralichte stoelen, carbondelen op de middenconsole, de instaplijsten en het dashboard. De luxe is niet helemaal verbannen uit de GT3. Hoewel de radio en de airco vanwege gewichtsbesparing niet standaard zijn, zijn ze wel zonder meerprijs te bestellen. Airbags en elektrische raambediening zijn wel standaard aanwezig.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Aandrijflijn

Achterin de GT3 zorgt een boxermotor met zes cilinders voor de aandrijving. De 3,4 liter motor van de 996 Carrera is voor de GT3 vergroot tot 3,6 liter. Daarnaast heeft de GT3 een andere krukas en krukashuis en ook een andere carterpan. De motor heeft multipoint injectie en vier kleppen per cilinder, maar geen turbo. De motor heeft twee bovenliggende nokkenassen en het Porsche VarioCam systeem voor variabele kleptiming. Het maximale vermogen dat de motor levert is 360 pk, bij 7.200 toeren. Het maximale torental van de boxermotor is 7.800. Aan koppel komt er maximaal 370 Nm vrij. Om een extreem snelle gasrespons te krijgen is een single mass vliegwiel gebruikt. Aan de boxermotor is de versnellingsbak van de GT2 racer gekoppeld. Dit is een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen.  De GT3 wordt aangedreven op de achterwielen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Onderstel

Om de GT3 het karakter van een circuitauto te geven is het onderstel danig veranderd ten opzichte van de 996 Carrera. De auto is met 30 mm verlaagd en er zijn andere veren en schokdempers gebruikt.  Verder zijn er stuggere lagerbussen in de wielophanging gebruikt. De voorwielophanging is opgebouwd uit McPherson veerpoten en een stabilisator. Achter heeft de auto een multlink wielophanging. De GT3 MkI beschikt bewust niet over het Porsche Stability Management systeem (PSM) om de auto een puur racekarakter mee te geven. De enige onderstel elektronica die in de GT3 is te vinden is het ABS. Dat ABS ondersteunt de vier geventileerde remschijven die een diameter hebben van 330 mm.  De remklauwen hebben vier zuigers.  De GT3 staat op 18 inch schoeisel, met een maat van 225/40 voor en 285/30 achter. De velgen met tien spaken zijn exclusief voor de GT3 ontworpen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Prestaties

Het zal duidelijk zijn dat de 996 GT3 extreem goede prestaties levert. Niet alleen de subjectieve zaken als scherpte, rauwheid en reactiesnelheid zijn geweldig, ook de objectief vast te stellen prestaties zijn groots. De topsnelheid ligt op 302 km/h. Accelereren van 0 tot 100 km/h kost niet meer dan 4,8 seconden. Vanuit stilstand optrekken tot 100 mijl per uur (160 km/h) neemt tien seconden in beslag. In 1999 legde Walter Röhrl met een 996 GT3 MkI de Nürburgring af in 7 minuten en 56 seconden, waarmee deze GT3 de eerste productieauto was die dit kunstje flikte in minder dan acht minuten. Dat de Duitser (de GT3, niet Walter) een behoorlijke slok benzine lust is dan ook niet raar. Het gemiddelde brandstofverbruik is 12,9 liter per 100 km (ofwel 1 op 7,8). Het stadsverbruik ligt zelfs op 20,1 liter per 100 km/h (1 op 5). De CO₂ uitstoot bedraagt 320 g/km.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Spottersinfo

De 996 GT3 is te onderscheiden van de 996 Carrera door:

– andere voorbumper met grotere geïntegreerde voorspoiler;

– welvende sideskirts;

– speciale velgen met tien spaken en uitstekende moeren;

– grote dubbele achterspoiler;

– typeplaatje GT3 op de motorkap;

– rode remklauwen.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Trivia

De Porsche 911 996 GT3 MkI is de laatste straat Porsche die volledig met de hand is gebouwd bij Porsche MotorSport in Weissach.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

 

Foto: Porsche

Foto: Porsche

 

Foto: Porsche

Foto: Porsche

 

 

 

 

 

 

MerkPorsche
Type911 996 GT3 (MkI)
MotorZescilinder boxermotor, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.600 cc
TurboNee
Vermogen360 pk / 7.200 tpm
Koppel370 Nm / 5.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid302 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,8 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.430 mm
Breedte1.765 mm
Hoogte1.270 mm
Gewicht1.350 kg.
Productiejaren1999-2001
Productieaantal1.868
Nieuwprijs€ 130.462 (prijs in 1999 in Nederland)
€ 132.731 (prijs in 2001 in Nederland)
Huidige waarde

 

 

© 2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden