In maart 2005 trok Bentley op de autosalon van Genève het doek af van de nieuwe Continental Flying Spur. Dit model is de vierdeurs sedan uitvoering van de twee jaar eerder geïntroduceerde Continental GT. De Flying Spur is onder de Arnage gepositioneerd. Wel is de Flying Spur het snellere en meer sportieve sedan model van Bentley. In 2009 kreeg de Continental Flying Spur een bescheiden facelift en enkele technische aanpassingen. Op dat moment werd tevens de Speed variant aan het programma toegevoegd. In 2013 verscheen de Flying Spur op de markt, als opvolger van de Continental Flying Spur.
Exterieur
De Continental Flying Spur heeft een duidelijk sportiever en vlotter uiterlijk dan de Arnage, hoewel het formaat van de auto niet eens veel verschilt. De voorkant van Flying Spur lijkt op dat van de Continental GT, met vier ronde koplampen, waarvan de buitenste twee kleiner zijn dan de binnenste twee. De kenmerkende gaasgrille is een vloeiend geheel met de motorkap. De achterlichten lijken ook op die van de Continental GT. Achterop het kofferdeksel, met geïntegreerde achterspoiler, is een groot Bentley embleem geplakt. De Conti FS heeft twee ovale uitlaten.
Interieur
Zoals iedere Bentley ademt ook de Continental Flying Spur een sfeer van ongekende luxe uit door rijkelijk gebruik te maken van mooie materialen zoals leer en hout. Er is keuze uit 17 kleuren leer voor het interieur. Het dashboard is moderner en sportiever vormgegeven dan dat van de Arnage, maar is ook zeker luxueus te noemen. Een scherm voor o.a. navigatie is standaard. De voorstoelen zijn voorzien van een massagefunctie, zijn elektrisch verstelbaar en verwarmd en hebben een geheugenfunctie. Achterin kan worden gekozen uit twee aparte stoelen met een console ertussen of een normale achterbank. De standaard aanwezige airco heeft vier klimaatzones.
Aandrijflijn
Motorisch is de Continental Flying Spur gelijk aan de Continental GT. Dit betekent dat de auto is voorzien van de W12 motor met een inhoud van 6,0 liter. Het maximale vermogen van deze motor is 552 pk, bij 6.100 toeren. De W12 heeft vier kleppen per cilinder en variabele kleptiming. De kleppen worden bediend door vier bovenliggende nokkenassen. De kracht van de motor wordt overgebracht naar alle vier wielen. Het wisselen van verzet gebeurt door een ZF automatische versnellingsbak met zes versnellingen.
Onderstel
De wielophanging van de Flying Spur is gemaakt van aluminium en is opgebouwd uit vier draagarmen voor en een multi-link systeem achter. Luchtvering rondom is standaard. De standaard remmen zijn geventileerde schijven met een diameter van 405 mm voor en 335 mm achter. Tegen meerprijs zijn keramische remschijven leverbaar. Vanwege hun gigantische formaat (schijven van 420 mm voor en 356 mm achter) kunnen de keramische remschijven alleen samen met 20 inch wielen geleverd worden. ABS en ESP zijn uiteraard ook standaard aanwezig. Standaard wordt de Continental geleverd met 19 inch velgen met vijf spaken. Als optie zijn velgen van 20 inch in verschillende uitvoeringen te verkrijgen.
Prestaties
De prestaties van Bentley’s snelste sedan zijn behoorlijk indrukwekkend. De topsnelheid ligt ruim boven de 300 km/h. Ook voor de acceleratietijd van 0 tot 100 km/h hoeft men zich niet te schamen, die ligt namelijk op 5,2 seconden. De sprint van 0 tot 100 mijl (160 km/h) neemt 11,3 seconden in beslag. Het brandstofverbruik is navenant, gemiddeld 16,6 liter per 100 km. De CO² uitstoot is 396 g/km, waarmee de Flying Spur ook bovengemiddeld scoort.
Spottersinfo
De gefacelifte modellen vanaf 2009 zijn te onderscheiden van de eerste serie door:
– grille die meer rechtop staat met gaaspatroon in helder chroom;
– grotere luchtinlaten onder de grille;
– chroomranden rond de koplampen;
– andere, slankere achterbumper met chroomstrip die om de hoek loopt en een volledig zwart gedeelte tussen de uitlaten;
– chroomranden rond de achterlichten.
Trivia
De Continental Flying Spur is van 2006 leverbaar met een Mulliner Driving Specification pakket. Dit pakket omvat 20 inch velgen met zeven spaken en banden met laagprofiel. In het interieur zijn de zittingen en de deurbekleding gewatteerd en afgewerkt met diamantjes. In de hoofdsteun is het Bentley logo gestanst. Verder zijn de pedalen en de voetensteun geperforeerd en is de versnellingshandel verchroomd en met leer bekleed. Als laatste bijzonderheid kan er zonder meerprijs worden gekozen voor houtafwerking van Burr Walnut of Piano Black fineer.
Merk | Bentley |
---|---|
Type | Continental Flying Spur (2005-2013) |
Motor | W12, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 5.998 cc |
Turbo | Ja, met intercooler |
Vermogen | 560 pk / 6.100 tpm |
Koppel | 650 Nm / 1.600 tpm |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 312 km/h |
Acceleratie 0 - 100 km/h | 5,2 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 5.290 mm |
Breedte | 1.976 mm |
Hoogte | 1.481 mm |
Gewicht | 2.440 kg. |
Productiejaren | 2005-2013 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 235.565 (prijs in 2005 in Nederland) € 303.002 (prijs in 2013 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.