Ferrari F50 (1995-1997)

De Ferrari F50 is gemaakt ter ere van de vijftigste verjaardag van Ferrari, zoals de naam al doet vermoeden. De auto werd in 1995 onthuld op de autosalon van Genève, toen Ferrari nog maar 48 jaar bestond. Het was wel vijftig jaar geleden dat Ferrari was begonnen met racen. De F50 is gebaseerd op de type 641 Formule 1 auto. Het uiterlijk is geïnspireerd door de wedstrijd-sportwagens van de jaren zeventig en is veel ronder en vloeiender dan het uiterlijk van de F40.

In 1997 werd de productie van de F50 gestaakt. Er zijn 349 exemplaren gebouwd. De opvolger van de F50 is de Enzo, die in 2002 verscheen.

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Exterieur

De door Pininfarina ontworpen F50 is geleverd als coupé (met of zonder uitneembaar dakpaneel) en als cabriolet. De zijkant van de auto lijkt een grote vloeiende lijn die naar achteren sterk oploopt en doorgaat in de grote achterspoiler. De voorkant van de F50 heeft een relatief kleine grille, maar enorme koelopeningen tussen de koplampen. Ook aan de zijkanten tussen de portieren en de achterwielen zijn grote koelsleuven opgenomen. De achterkant wordt gekenmerkt door de traditionele vier ronde achterlichten en vier ronde uitlaten.

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Interieur

Het interieur van de F50 is niet zo sober en basic als dat van de F40, maar het is wel meer op functionaliteit gericht dan op luxe. Het dashboard is vrij kaal. Het instrumentarium bestaat uit een grote toerenteller in het midden. Rechts daarvan een grote en snelheidsmeter en links van de toerenteller een LCD scherm. De kuipstoelen zijn bekleed met Connolly-leer en stof. Niet alleen de stoelen zijn verstelbaar, maar ook de pedalen, om een ideale zit te creëren. Airco is standaard op de F50.

Foto by Axion23 via flickr.com

Foto by Axion23 via flickr.com

Aandrijflijn

Waar zijn voorganger de F40 beschikte over een V8 motor met turbo’s, gooit de F50 het over een andere boeg. Middenin de F50 hangt een grote V12 met 4,7 liter inhoud. De motor die geen turbo heeft is ontwikkeld vanuit de 3,5 liter racemotor. De motor levert een maximaal vermogen van 513 pk en was daarmee bij de introductie de sterkste ongeblazen supersportwagen van die tijd. De motor heeft vijf kleppen per cilinder.

Het vermogen van de motor wordt via een handgeschakelde 6-bak overgebracht op de achterwielen. De versnellingsbak laat zich bedienen door een gewone pook, en niet door middel van knoppen op of paddles achter het stuur.

Foto: Axion23 via flickr.com

Foto: Axion23 via flickr.com

Onderstel

De grote achterspoiler zorgt voor neerwaartse druk en de bodemplaat van de F50 heeft een zogenaamd ground-effect. Dit zijn belangrijke ingrediënten voor een uitstekend weggedrag. Verder zorgt het hightech onderstel ervoor dat de wegligging tot de absolute top behoort. De wielophanging bestaat uit dubbele triangeldraagarmen, F1 spiraalveren en elektronisch aangestuurde Bilstein schokdempers. Ook de bandenmaten van de F50 zijn indrukwekkend. Vóór staat de auto op maatje 245/35 ZR 18 en achter op 335/30 ZR 18. Voor de vertraging zorgen vier geventileerde schijfremmen met een diameter van 355  respectievelijk 335 mm voor en achter.

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Prestaties

Bij de ontwikkeling van de F50 was gewichtsbesparing een belangrijk punt. Ondanks de grote V12 en het feit dat de F50 geen kleine auto is, weegt hij in totaal slechts 1.230 kilogram. De prestaties zijn daardoor supercarwaardig. De topsnelheid is 325 km/h (één kilometer sneller dan de F40). De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 3,87 seconden. De kilometer met staande start weet de F50 in 21,7 seconden af te leggen, wat overigens iets langzamer is dan de F40. Op het testcircuit van Fiorano is de F50 echter maar liefst vijf seconden per ronde sneller dan de F40.

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Foto: Eddy Clio via flickr.com

Trivia

De 349 gemaakte exemplaren zijn geleverd in de volgende kleuren:

302 stuks in Rosso Corsa (rood);

31 stuks in Giallo Modena (geel);

8 stuks in Rosso Barchetta (donkerrood);

4 stuks in Argento Nurburgring (zilver);

4 stuks in Nero Daytona (zwart).

 

MerkFerrari
TypeF50 (1995-1997)
MotorV12, middenmotor
Cilinderinhoud4.700 cc
TurboNee
Vermogen520 pk / 8.500 tpm
Koppel470 Nm / 6.500 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid325 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h3,87 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.480 mm
Breedte1.990 mm
Hoogte1.120 mm
Gewicht1.230 kg.
Productiejaren1995-1997
Productieaantal349
Nieuwprijs€ 546.168
Huidige waardeCirca € 500.000

© 2012 Beamerbob. Alle rechten voorbehouden.