In 1988 presenteerde Porsche een geheel nieuwe 911, met fabrieksaanduiding 964. De 964 is de opvolger van de 911 Carrera 3.2 uit 1984. Waar de Carrera 3.2 nauwelijks te onderscheiden is van zijn voorganger de SC, is de 964 duidelijk een veel modernere interpretatie van het begrip 911. Dit geldt zowel voor het uiterlijk als de techniek. In de 964 was voor het eerst in de 911 geschiedenis vierwiel aandrijving mogelijk. Een andere belangrijke noviteit was de Tiptronic versnellingsbak. De Porsche 911 964 is leverbaar geweest als coupé, cabriolet, speedster en targa. De in 1989 gepresenteerde Carrera 2 modellen worden aangedreven op alleen de achterwielen en de Carrera 4 modellen hebben vierwiel aandrijving. In 1993 werd de 964 Carrera 2 vervangen door de 911 993 Carrera 2. De 964 Carrera 4 werd een jaar later opgevolgd door de 993 Carrera 4.
Exterieur
Hoewel de basisvorm van de 964 in grote lijnen overeenkomt met de Carrera 2 lijkt de 964 heel anders en moderner. Dit komt vooral door de schildbumpers voor en achter. De knipperlichten aan de voorkant zijn groot uitgevallen en vormen een geheel met de mistlampen. De velgen van de eerste lichting 964 zijn vrij glad vormgegeven en hebben zeven spaken. De auto op de foto’s heeft andere velgen. De zijkant van de 964 is typisch 911 met de hellende voorruit en aflopende daklijn. De achterste zijruiten hebben de kenmerkende driehoekige vorm. De niet- turbo modellen van de 964-reeks hebben de smalle achterspatborden, waardoor de auto in het geheel wat smal oogt. In de motorkap is een uitklapbare spoiler opgenomen, die automatisch uitschuift bij snelheden boven de 80 km/h. Onder de spoiler is het typeplaatje te vinden, waaraan je kunt zien of het een Carrera 2 of een Carrera 4 is. Tussen de achterlichten heeft de 964 een rode reflecterende band met het opschrift Porsche. De Carrera 2 en 4 modellen hebben één ovale uitlaat aan de rechterkant.
Interieur
Het interieur van de Porsche 964 vormt geen stijlbreuk met zijn voorganger (-s), maar er zijn wel de nodige verschillen. De 964 was de eerste 911 die leverbaar was met airbags voorin en dat heeft tot gevolg dat het hart van het stuur nogal groot is uitgevallen. De opzet van het instrumentarium is wel klassiek met vijf ronde klokken op een rij. De centrale plaats is gereserveerd voor de toerenteller. Het dashboard is verder vrij rechthoekig vormgegeven en is nogal Spartaans, hoewel er wel veel leer is verwerkt. De sportstoelen zijn ook met leer bekleed en hebben geïntegreerde hoofdsteunen. Achterin zijn twee noodzittingen, voor kinderen of te gebruiken als extra bagageruimte. Het climate control systeem was voor de 964 nieuw ontworpen en zorgde niet alleen voor voldoende koele lucht, maar loste ook het verwarmingsprobleem van de eerdere 911’s op.
Aandrijflijn
Traditiegetrouw heeft ook de 911 964 een achterin geplaatste luchtgekoelde boxermotor met zes cilinders. Voor de 964 is de motor wel weer herzien en vergroot tot 3,6 liter. De boxer heeft twee bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder. De boring x slag van de motor is 100 x 76,4 mm, zodat de cilinderinhoud exact 3.600 cc is. De motor levert een maximaal vermogen van 250 pk, bij 6.100 toeren. Bij 6.200 toeren grijpt de toerenbegrenzer in.
Naast een handgeschakelde vijfversnellingsbak kon de 964 ook geleverd worden met de geheel nieuwe Tiptronic automatische versnellingsbak. De Tiptronic kan volledig automatisch schakelen, maar kan ook manueel worden bediend. Het op- of terugschakelen gebeurt dan door de pook een tikje naar voren respectievelijk naar achteren te geven in de rechtersleuf van de schakelcoulisse. De Tiptronic bak was alleen leverbaar op de Carrera 2 modellen. In de Carrera 4 modellen was onvoldoende ruimte voor de Tiptronic bak. De modellen met Tiptronic hebben geen koppeling. De voet hoeft tijdens het handmatig schakelen met de Tiptronic bovendien niet van het gas te worden gehaald.
De 964 Carrera is leverbaar met alleen achterwielaandrijving (Carrera 2) of vierwiel aandrijving (Carrera 4). De 964 is de eerste Porsche 911 die leverbaar is met vierwiel aandrijving. Bij de Carrera 4 gaat 69% van de aandrijfkracht naar de achterwielen, zodat ook deze variant het karakter van een achterwiel aangedreven auto heeft.
Onderstel
Het onderstel van de Porsche 964 is een forse stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. De torsieveren van de Carrera 3.2 zijn bij de 964 ingeruild voor schroefveren. Aan de voorkant heeft de auto McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. Achter heeft de 964 een onafhankelijke ophangingen met langsarmen en een stabilisator. Stuurbekrachtiging is standaard op de 964, wat ook een noviteit was voor de 911. De remmen zijn geventileerde schijven met een diameter van 298 mm voor en 299 mm achter. ABS is aanwezig. De bandenmaat is 205/55 ZR 16 voor en 225/50 ZR 16 achter.
Prestaties
Op het vlak van de prestaties kan vermeld worden dat de 964 een hogere topsnelheid kan halen dan zijn voorganger. De 964 haalt maximaal 260 km/h, waar de Carrera 3.2 bij 245 km/h stopte met versnellen. De acceleratie van 0 tot 100 km/h weet de 964 Carrera 2 in 5,7 seconden te volbrengen. Zijn broer Carrera 4 met aandrijving op alle vier de wielen heeft 5,9 seconden nodig voor de sprint tot 100 km/h. De tussensprint van 100 tot 200 km/h kost de Carrera 2 slechts 15,8 seconden. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde brandstofverbruik van de Carrera 2 is 11,5 liter per 100 km (1 op 8,7). Het praktijkverbruik van de Carrera 2 ligt op ongeveer 1 op 7,5. Het fabrieksverbruik van de Carrera 4 ligt met 11,8 liter per 100 km een fractie hoger.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | Carrera 2 Coupé (1989-1993) Carrera 4 Coupé (1988-1994) |
Motor | 6-clinder boxer motor, achterin geplaatst, twee kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.600 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 250 pk / 6.100 tpm |
Koppel | 310 Nm / 4.800 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak of Tiptronic |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen (Carrera 2) 4 wd (Carrera 4) |
Topsnelheid | 260 km/h (handbak 255 km/h (Tiptronic) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,7 seconden (Carrera 2 met handbak) 6,6 seconden (Carrera 2 Tiptronic) 5,9 seconden (Carrera 4) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.250 mm |
Breedte | 1.650 mm |
Hoogte | 1.310 mm |
Gewicht | 1.350 kg. (Carrera 2) 1.450 kg. (Carrera 4) |
Productiejaren | 1989-1993 (Carrera 2) 1988-1994 (Carrera 4) |
Productieaantal | 18.219 (Carrera 2) 13.353 (Carrera 4) |
Nieuwprijs | € 82.089 (prijs Carrera 2 in 1989 in Nederland) € 96.065 (prijs Carrera 2 in 1993 in Nederland) € 92.866 (prijs Carrera 4 in 1988 in Nederland) € 106.865 (prijs Carrera 4 in 1993 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 30.000 |
© 2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.