Dodge Charger SRT8 (MkI) (2005-2010)

Op de New York International Autoshow van april 2005 liet Dodge voor het eerst de Charger SRT8 zien aan het publiek. De afkorting SRT staat voor Street and Racing Technology. Niets te veel gezegd voor deze dikke beul. De Charger SRT is een vierdeurs sedan gebouwd op de bodemplaat van een Chrysler 300. Hoewel de naam Charger eerder is gebruikt door Dodge is deze Charger geen retro model.

In de tweede helft van 2010 (modeljaar 2011) kreeg de Charger een beperkte facelift.

Exterieur

Aan de buitenkant is in één oogopslag te zien dat we te maken hebben met een snelle uitvoering van een Amerikaanse sedan. De Charger valt duidelijk in de categorie American muscle car. Aan de voorkant springt de grote grille met de grove spijlen op, die de grille in vieren delen. De koplampunits zijn schuin afgesneden waardoor de auto een gemene blik heeft. Op motorkap is een flinke luchtinlaat aangebracht. Het opvallendste detail aan de zijkant is de oplopende lijn in de achterportieren die de auto brede heupen en daarmee een krachtige uitstraling geeft. De achterkant is relatief bescheiden, afgezien van de achterspoiler op het kofferdeksel. De auto staat op mooie vijfspaaks 20 inch velgen, die speciaal voor de SRT zijn ontworpen.  De SRT8 is verkrijgbaar in slechts drie kleuren: Bright Silver, Brilliant Black en Inferno Red Crystal Pearlcoat.

Interieur

In het interieur van de SRT8 zijn sportstoelen te vinden met leren bekleding en suède zittingen en rugleuningen, afgewerkt met rode stiksels. Het interieur wordt verder gekenmerkt door vrij hoekige en weinig subtiele styling. De materiaalkeuze voor het dashboard en de overige interieurdelen had ook beter gekund.

Het instrumentenpaneel bestaat uit twee grote meters voor snelheid en toerental met aan weerszijden twee kleine meters voor brandstofvoorraad en watertemperatuur.  Op het LED-display onderin de snelheidsmeter kan diverse informatie worden vertoond, zoals olietemperatuur, oliedruk en bandenspanning. De snelheidsmeter loopt tot 180 mph (300 km/h).

Aandrijflijn

De V8 motor in de voorplecht maakt deel uit van de HEMI motorenfamilie. Deze versie met een inhoud van 6,1 liter levert 425 pk.  De naam HEMI is afgeleid van de hemisferische (half-bolvormige) verbrandingskamers. Het motorblok is oranje gespoten en de kleppendeksel zijn zwart. Het specifieke vermogen van deze HEMI motor ligt hoger dan bij zijn voorgangers dankzij een hogere compressieverhouding en een nieuw ontworpen cilinderkop met een betere in- en uitlaatstroom die een hoger toerental mogelijk m aken.

Aan de motor is een vijftraps automatische versnellingsbak gekoppeld die de krachten overbrengt op de achterwielen. Naast volledig automatisch kan de versnellingsbak ook met de hand worden geschakeld.

Onderstel

Het SRT team heeft zich uiteraard ook bezig gehouden met het onderstel van de meest potente Charger. De veerkarakteristiek en de dempers zijn gewijzigd ten opzichte van de gewone Charger. Verder zijn er dikkere stabilisatorstangen gemonteerd.  Het ABS en ESP hebben een wat agressiever afstelling in de SRT8.

De remmen van de Charger SRT8 komen van Brembo en zijn te herkennen aan de rode remklauwen. Voor de vertraging van 100 km/h tot stilstand is ongeveer 33,5 meter nodig. Lekker breed rubber maakt het onderstelverhaal compleet. De bandenmaat voor is 245/45 R 20 en achter 255/45 R 20.

Prestaties

Met 425 pk onder de motorkap valt er weinig te klagen over de prestaties. De acceleratie van 0 tot 100 km/h weet de Charger SRT8 in zo’n vijf seconden te volbrengen. De in Amerika veel gebruikte tijd voor een sprint naar 100 mijl (160 km/h) en weer terug naar stilstand kost in de Charger iets meer dan 16 seconden.  Over de topsnelheid werd bij de introductie van de auto iets geheimzinnig gedaan, maar de top schijnt 266 km/h te zijn. Geen ‘Duitse’ begrenzing op 250 km/h dus.

Spottersinfo

De SRT8 is te onderscheiden van een gewone Charger door:

– extra luchtinlaten onderin de voorbumper naast de mistlampen;

– voorspoiler;

– SRT logo in de grille;

– grote luchtinlaat in de motorkap;

– rode remklauwen;

– achterspoiler op het kofferdeksel;

– SRT8 logo achterop;

– vijfspaaks 20 inch lichtmetalen velgen

Trivia

De Charger SRT8 is strikt genomen geen All American Muscle Car want de auto werd geproduceerd in Brampton in Canada.

MerkDodge
TypeCharger SRT8 (MkI) (2005-2010)
MotorV8, voorin geplaatst, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud6.059 cc
TurboNee
Vermogen425 pk / 6.000 tpm
Koppel569 Nm / 4.800 tpm
VersnellingsbakAutomaat met 5 versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid266 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,0 seconden
Remweg 100 km/h - 033,5 meter
Lengte5.082 mm
Breedte1.891 mm
Hoogte1.479 mm
Gewicht1.887 kg.
Productiejaren2006-2010
Productieaantal
Nieuwprijs$ 35.320 (prijs in 2006 in USA)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.