In 2008 kreeg de Carrera S een facelift , vier jaar nadat de auto op de markt was verschenen. De meest in het oog springende veranderingen zijn de LED verlichting aan de voor- en achterkant. In 2011 is de 997 Carrera S opgevolgd door de 991 Carrera S.
Aan de basisvorm van de 997 is bij de MkII niets veranderd ten opzichte van de MkI. Het is een duidelijk herkenbare coupé in de jarenlange 911 traditie. Het uiterlijk van de MkII wijkt ten opzichte van de MkI met name af wat de verlichting betreft. Zowel voor als achter is LED techniek toegepast. Verder zijn de luchtinlaten onder de koplampen bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI.
Het dashboard van de 997 MkII heeft de opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller. Met name de middenconsole is geheel anders dan bij de 996, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.
De motor van de 997 Carrera S MkII is uiteraard een 6-cilinder boxermotor, die achterin gemonteerd is. De 997 Carrera S MkI had een motor die grotendeels van de 996 was overgenomen. De 997 MkII heeft een nieuw ontworpen motor. De 997 Carrera S Mk II levert 385 pk, wat 30 pk meer is dan het vermogen van de S MkI.
De 997 Carrera S wordt aangedreven op de achterwielen, door middel van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK-transmissie met 7 versnellingen. PDK staat voor Porsche Doppelkopplung. De PDK-bak schakelt sneller dan de Tiptronic die hij vervangt.
De Carrera S is standaard voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit is een onderstel met actieve demping, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een ‘sportief-comfortabele’ afstemming of een stevigere sportieve demping. In de sportstand wordt de oliedoorloop in de dempers teruggeschroefd waardoor de demping een stuk straffer is.
De Carrera S is standaard voorzien van 19 inch velgen. De banden vóór hebben de maat 235/35 ZR 19 en de achterbanden 295/30 ZR 19.
Waar de 997 Carrera S MkI de 300 km/h niet haalde, lukt de MkII dat wel. Om precies te zijn is de topsnelheid 302 km/h. Acceleren van 0 tot 100 km/h neemt 4,7 seconden in beslag met de handbak. De PDK-versie met een Sport Chrono pakket klaart dat kunstje zelfs in 4,3 seconden.
Spottersinfo
Het MkII model van de 997 is het makkelijkst te onderscheiden van de MkI door de LED-lampen. Aan de voorkant zijn er kleine LED-lampen te zien, onder de grote koplampen. De achterlichten hebben ook LED-techniek. Verder zijn de achteruitrijlampen van de MkII een stuk kleiner dan van de MkI.
De luchtinlaten onder de koplampen zijn bij de MkII anders van vorm dan bij de MkI. De lamellen in de luchtinlaten zijn zwart bij de achterwielaangedreven Carrera’s. Bij de vierwielaangedreven versies zijn deze lamellen grijs.
Merk | Porsche |
---|---|
Type | 911 997 Carrera S (MkII) |
Motor | 6-cilinder boxermotor |
Cilinderinhoud | 3.800 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 385 pk / 6.500 tpm |
Koppel | 420 Nm / 4.400 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of PDK-bak met 7 versnellingen. |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 302 km/h (handbak) 300 km/h (PDK-bak) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 4,7 seconden (handbak) 4,5 seconden (PDK-bak) 4,3 seconden (PDK-bak met Sport Chrono) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.435 mm |
Breedte | 1.808 mm |
Hoogte | 1.300 mm |
Gewicht | 1.400 kg. (handbak) 1.430 kg. (PDK-bak) |
Productiejaren | 2008-2011 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 131.500 (handbak introductieprijs in 2008 in Nederland) € 133.100 (handbak prijs in 2011 in Nederland) € 135.500 (PDK-bak introductieprijs in 2008 in Nederland) € 135.400 (PDK-bak prijs in 2011 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 70.000 - € 105.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.