Ferrari 308 GTB (1975-1980)

In oktober 1975 werd op de autosalon van Parijs de Ferrari 308 GTB voorgesteld, als opvolger van de Dino 246 GT. Het was de eerste tweezits Ferrari voor de openbare weg met een V8 motor. Het ontwerp van de auto komt uit de Pininfarina studio. Het uiterlijk wijkt met zijn ronde vormen sterk af van de gelijktijdig geproduceerde  Ferrari 308 GT4. Dat model, met veel scherpere lijnen en hoekige vormen, is ontworpen door Bertone. Eind 1980 kreeg de 308 GTB een update, waarbij de motoren voortaan waren voorzien van een injectiesysteem. De typenaam werd 308 GTBi.

Foto: Bryce Womeldurf via flickr.com

Foto: Bryce Womeldurf via flickr.com

Exterieur

De eerste serie van de 308 GTB had een fiberglazen carrosserie. De voorklep is van aluminium, maar de vloerdelen, de wielkappen en de voorschermen zijn van fiberglas. Vanaf eind 1976 heeft Ferrari het fiberglas vervangen door staal,  omdat daarmee sneller geproduceerd kon worden. Kenmerkende stylingelementen van de 308 GTB zijn de scherpe neus, de golvende spatbordlijnen, de taps toelopende koelsleuven in de deuren en achterspatborden en de vier ronde achterlichten. Bij deze eerste serie 308 zijn de achteruitrijlampen opgenomen in de achterbumper.  De Europese modellen hebben een enkele uitlaatpijp. De Amerikaanse modellen hebben twee dubbele uitlaten en een matzwart afdekschild voor de einddemper.

Interieur

In het interieur van de 308 GTB zien we een met vinyl bekleed dashboard dat doorloopt tot in de portieren. Het instrumentarium bestaat uit twee grote en drie kleine ronde klokken die zijn opgenomen in een aluminium paneel. Er is een Momo sportstuur gemonteerd met drie aluminium spaken.  De stoelen zijn met leer bekleed en afgezien van de opstaande randen tamelijk eenvoudig vormgegeven.  In de middenconsole is de aluminium versnellingspook in de open schakelcoulisse te zien. Verder is daar de bediening voor de airconditioning, verwarming, ventilatie en dergelijke te vinden.

Aandrijflijn

Van de naam van de auto kan al worden afgeleid dat de motor een 3,0 liter 8-cilinder is. De motor is uitgerust met een carburateur en levert een vermogen van 255 pk. Voor de Amerikaanse en Japanse markt bedroeg het vermogen 240 pk, in verband met uitlaatgasemissie-eisen.  In 1980 liep het vermogen terug tot 230 pk voor de Europese uitvoeringen en 205 pk voor de Amerikaanse.

De motor vormt een geheel met de handgeschakelde 5 versnellingsbak, de koppeling en het differentieel. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen.

Onderstel

Het onderstel is opgebouwd uit rondom onafhankelijke triangel draagarmen, spiraalveren en Koni schokbrekers. Voor en achter zijn stabilisatorstangen aangebracht. Voor de vertraging zorgen de luchtgekoelde schijfremmen.  De velgen zijn de klassieke lichtmetalen velgen met vijf dikke spaken en met in het midden de Cavallino Rampante op een gele achtergrond. De standaard bandenmaat is 205/70 R 14.

Foto: JaseMan via flickr.com

Foto: JaseMan via flickr.com

Prestaties

De prestaties van een 308 GTB zijn in de huidige tijd niet heel indrukwekkende meer. Met name de acceleratie van 0 tot 100 km/h, die 6,5 seconde in beslag neemt, wordt tegenwoordig door veel auto’s overtroffen. De topsnelheid is met 255 km/h nog niet zo laag.

MerkFerrari
Type308 GTB (1975-1980)
MotorV8, middenmotor
Cilinderinhoud2.926 cc
Turbonee
Vermogen255 pk / 7.700 rpm (Europees model)
Koppel
Versnellingsbakhandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdachterwielen
Topsnelheid252 km/h (Europees model)
Acceleratie 0 -100 km/h6,5 seconden (Europees model)
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.230 mm
Breedte1.720 mm
Hoogte1.120 mm
Gewicht1.090 kg.
Productiejaren1976-1985
Productieaantal2.897
Nieuwprijs
Huidige waardeca. € 35.000

 

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.