Een jaar na de introductie van de Z3, de kleine roadster van het Zuidduitse merk, werd de snelste variant getoond. De M variant van de Z3 kreeg de naam M Roadster mee. De auto werd voor het eerst geshowd in maart 1997. In 1998 ging de M Roadster in productie. In totaal zijn er 15.375 M Roadsters geproduceerd. In 2002 werd de productie gestaakt. Er werd niet meteen een opvolger voorgesteld. Pas in 2006 verscheen de Z4 M op de markt.
Exterieur
De M Roadster heeft de BMW Z3 als basis. De Z3 is de kleine, lage en ranke roadster van BMW. De auto heeft dezelfde lange neus en korte kofferbak als de Z3. De M Roadster ziet er wel een stuk gespierder uit, met name door de uitgeklopte wielkasten die goed worden gevuld door de wielen met speciale M-velgen en brede banden. De voorkant van de M oogt ook impressionanter door de grote luchtinlaten op de plek waar de Z3 mistlampen heeft. In de voorspatborden heeft de M Roadster kenmerkende kieuwen met een horizontale chroomstrip. Aan de achterkant onderscheidt de M Roadster zich door de vier ronde uitlaten en het M embleem op het kofferdeksel. Omdat de vier ronde uitlaten veel plaats innemen, moest de nummerplaten iets hoger gemonteerd worden, tussen de achterlichten.
Interieur
Het interieur van de M Roadster onderscheidt zich door een aantal dingen van de gewone Z3. Allereerst hebben de klokken chroomranden, rode wijzers en zijn ze voorzien van een M logo. In de middenconsole zijn drie extra meters ondergebracht, eveneens met chroomranden en rode wijzers. De kleine meters geven de tijd, de buitentemperatuur en de olietemperatuur aan. In de Amerikaanse modellen is de buitentemperatuurmeter vervangen door een voltmeter (zoals bij de auto op de foto’s). Er zijn met leer beklede sportstoelen te zien, die verwarmd zijn en elektrisch versteld kunnen worden. Het stuur is een driespaaks M sportstuur. Op de versnellingspook is ook het M logo terug te vinden. Het M logo is ook te vinden op de dorpellijsten.
Aandrijflijn
De eerste serie M Roadster, die is geproduceerd van 1997 tot en met 2000, was voorzien van de motor van de E36 M3. Dit is een zescilinder lijnmotor die een vermogen levert van 321 pk bij 7.400 toeren. Voor de Noord-Amerikaanse markt werd een motor met 240 pk geleverd. Aan de motor is een handgeschakelde ZF versnellingsbak met vijf versnellingen gekoppeld.
In januari 2001 werd de E36 M3 motor vervangen door de E46 M3 motor. Dit is eveneens een zescilinder lijnmotor, maar met een iets grotere cilinderinhoud. Het maximale vermogen ligt op 325 pk, ook bij 7.400 toeren. Het maximale koppel is met 350 Nm gelijk aan dat van de vorige motor, het komt alleen pas vrij bij een hoger toerental. Met de invoering van de nieuwe motor werd traction control en dynamic stability control (DSC) standaard.
Onderstel
Voor het onderstel heeft BMW bij de M Roadster teruggegrepen naar techniek van de M3 E30 en M3 E36. De M Roadster heeft een grotere spoorbreedte en bredere banden dan de Z3. De voorbanden hebben de maat 225/40 R 17 en de achterbanden zelfs 245/40 R17. Het onderstel van de Z3 is bij de M met ruim één centimeter verlaagd. Andere aanpassingen aan het onderstel zijn een aangepast geometrie van de voorwielophanging, straffere veren en dempers, dikkere stabilisatoren en sterkere draagarmen. Verder heeft de M Roadster geventileerde schijfremmen rondom en is ABS uiteraard standaard aanwezig.
Prestaties
Ook bij de M Roadster is een elektronische snelheidsbegrenzing toegepast. Zowel de versie met de E36 M3 motor als die met de E46 M3 motor heeft een op 250 km/h afgeregelde topsnelheid. De Noord Amerikaanse versie met 240 pk heeft een topsnelheid van 220 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost de eerste serie M Roadsters 5,4 seconden. De versie met de E46 motor weet daar één tiende seconde vanaf te knabbelen. Het gemiddelde verbruik ligt op 11,1 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 9.
Spottersinfo
Een M Roadster is van een Z3 te onderscheiden door:
– luchtinlaten in de voorbumper, waar de Z3 mistlampen heeft;
– uitgeklopte wielkasten;
– speciale M velgen met bredere banden;
– ‘kieuwen’ in de voorspatborden met een chroomstrip en een M logo;
– kentekenplaat achter tussen de achterlichten in plaats van in de achterbumper.
– vier ronde uitlaten;
– M logo op het kofferdeksel.
Merk | BMW |
---|---|
Type | M Roadster (1997-2002) |
Motor | 6-cilinder lijnmotor, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 3.201 cc (1997-2000) 3.246 cc (2001-2002) |
Turbo | Nee |
Vermogen | 321 pk bij 7.400 tpm (1997-2000) 325 pk / 7.400 tpm (2001-2002) |
Koppel | 350 Nm bij 3.250 tpm (1997-2000) 350 Nm bij 4.900 tpm (2001-2002) |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,4 seconden (1997-2000) 5,3 seconden (2001-2002) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.025 mm |
Breedte | 1.740 mm |
Hoogte | 1.266 mm |
Gewicht | 1.350 kg. |
Productiejaren | 1997-2002 |
Productieaantal | 15.375 |
Nieuwprijs | € 66.933 (prijs in 1997 in Nederland) € 72.340 (prijs in 2002 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.