Aston Martin Rapide (2009-2013)

In januari 2006 presenteerde Aston Martin een concept car van een vierdeurs model op de autoshow van Detroit. De vorm van de Rapide komt grotendeels overeen met de DB9. De laatste productie sedan van Aston Martin was de Lagonda uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.  Uiteindelijk duurde het tot 2009 totdat de Rapide in productie ging. Aston Martin ziet de Rapide als een vierdeurs sportwagen en niet als een sedan. De Rapide is daarmee eerder een concurrent voor de Porsche Panamera dan voor de Maserati Quattroporte. In 2013 werd de Rapide vervangen door de Rapide S.

Exterieur

Het uiterlijk van de Rapide is enerzijds typisch Aston Martin, maar aan de andere kant is er een opvallend verschil. Waar de meeste Astons buitengewoon geslaagde proporties hebben, is de Rapide uit verhouding door zijn te lange wielbasis. De extra portieren moeten natuurlijk hun plek hebben, maar de zijkant van de auto is daardoor uit verhouding. De voorkant is gelukkig wel gezegend met de typische grille, mooie koplampen en een gewelfde motorkap. Ook met de achterkant is niets mis. Ondanks de slechte verhoudingen straalt de auto wel klasse uit. De aandacht voor het detail komt onder andere tot uitdrukking bij de mogelijkheid om de remklauwen uit te laten voeren in zwart, rood of zilver.

Interieur

Ruimte in het interieur was uiteraard belangrijk bij het ontwerpen van de Rapide. De achterpassagiers kunnen plaatsnemen op twee afzonderlijke sportstoelen, die iets hoger en iets meer naar het midden zijn geplaatst dan de voorstoelen. Hierdoor krijgen de mensen achterin een goed zicht op de weg. Het interieur is afgewerkt met de mooiste materialen, waaronder fraai Conelly leer en walnotenhouten afwerking op het dashboard. Tegen meerprijs kan gekozen worden uit zes andere houtsoorten. Eén van de dingen die in een beschrijving van een Aston niet vaak voorkomt is het formaat van e kofferbak. Bij de Rapide is dit wel vermeldenswaardig: hij meet 301 liter en met een neergeklapte achterbank zelfs 750 liter.

Foto: Pardee Ave via flickr.com

Foto: Pardee Ave via flickr.com

Aandrijflijn

Onderhuids komt de Rapide overeen met de DB9. Onder de motorkap ligt een 6,0 liter V12 die een maximaal vermogen levert van bijna 500 pk en een koppel van 600 Nm. Aan de motor is een zestraps automaat gekoppeld, die ook bediend kan worden door flippers achter het stuur. Volautomatisch schakelen kan uiteraard ook. De Rapide is voorzien van een sportknop die de respons van het gaspedaal en de versnellingsbak aanscherpt.  De aandrijfkrachten gaan bij de Rapide volledig naar de achterwielen.

Foto: Pardee Ave via flickr.com

Foto: Pardee Ave via flickr.com

Onderstel

Het onderstel van de Rapide is rondom onafhankelijk en opgebouwd uit dubbele draagarmen met schroefveren. Het onderstel kan harder en zachter worden ingesteld. Traction control, een stabi-liteitssysteem en een sperdifferentieel maken deel uit van de standaarduitrusting. Het schoeisel waar de Rapide op staat zijn speciaal ontworpen Bridgestones Potenza S001 (maat 245/40 R 20 vóór en 295/35 R 20 achter), die veel grip bieden. ABS en remassistent zijn uiteraard ook standaard en de Rapide heeft rondom geventileerde schijfremmen.

Prestaties

De Rapide is bedoeld als een sportauto die plaats biedt aan meer dan twee personen. De prestaties zijn dan ook zeker niet slecht. De ruim vijf meter lange en bijna twee ton wegende Aston sprint in iets meer dan vijf seconden naar de 100km/h. Desgewenst kunnen de vier inzittenden doorgaan tot een topsnelheid van 303 km/h. Het verbruik van de twaalfcilinder is natuurlijk niet laag. De fabrieksopgave is 14,9 liter per 100 km. De CO² uitstoot is 355 g/km.

Trivia

De Rapide is de eerste Aston Martin in de geschiedenis van het merk die niet in Groot-Brittannië is gebouwd. De auto werd de eerste jaren van zijn bestaan gemaakt door Magna Steyer in Graz in Oostenrijk. Dit is overigens uit noodzaak geboren, omdat de productiecapaciteit op de thuisbasis Gaydon volledig werd benut. Vanaf 2012 wordt de Rapide wel in Gaydon gefabriceerd.

 

 

 

 

 

MerkAston Martin
TypeRapide (2010-2013)
MotorV12, voorin geplaatst
Cilinderinhoud5.935 cc
TurboNee
Vermogen476 pk / 6.000 tpm
Koppel600 Nm / 5.000 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 6 versnellingen.
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid303 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,3 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte5.019 mm
Breedte1.875 mm
Hoogte1.360 mm
Gewicht1.965 kg.
Productiejaren2010-2013
Productieaantal
Nieuwprijs€ 256.799 (prijs in 2010 in Nederland)
€ 281.611 (prijs in 2013 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.