Op de autoshow van Londen in juli 2006 toonde Jaguar de geheel nieuwe XKR Coupé. Het vorige model XKR stamt oorspronkelijk uit 1998 en heeft in 2002 een facelift ondergaan. De nieuwe XKR heeft een strakkere carrosserie, waar zijn voorganger vrij ronde vormen had. Motorisch is er ten opzichte van zijn voorganger niet zo veel gewijzigd, onder de motorkap ligt een 4,2 liter V8. De motor werd aangepakt in 2009, toen Jaguar een gemoderniseerde versie van de XKR presenteerde.
Exterieur
Zoals het hoort bij een R-versie Jaguar zijn de uiterlijke verschillen wel herkenbaar, maar toch subtiel. De XKR onderscheidt zich aan de voorkant van de XK door zijn gaasgrille en de ventilatiesleuven in de motorkap. In de sleuven is het woord ‘supercharged’ te lezen. Onder de mistlampen heeft de XKR kleine roosters waardoor koellucht wordt aangevoerd voor de compressor. In de voorspatborden achter de voorwielen heeft de XKR aluminium ‘power vents’. Aan de achterkant kun je zien dat je met een R te maken hebt door de vier ronde uitlaten en het R-logo op het kofferdeksel.
Interieur
Het interieur van de XKR verschilt amper van de gewone XK. Slechts enkele R-logo’s op de wijzerplaten van de toerenteller, op het stuur, op de versnellingspook en op de rugleuningen van de stoelen maken het verschil. Nu is het natuurlijk niet echt behelpen in de XKR, want het interieur is uiteraard wel smaakvol aangekleed met leer en hout. Waar de vorige XKR nog een dashboard had dat bestond uit een grote strook hout over de volle breedte van de auto, heeft deze XKR een dashboard uit drie delen. Achter het stuur zien we twee grote meters voor snelheid en toerental, met daartussen een display . In het midden van het dashboard is onder de ventilatieroosters een groot scherm opgenomen voor navigatie en radio / telefoon en dergelijke. De stoelen van de XKR zijn ook iets gewijzigd ten opzichte van de XK, om meer steun te bieden bij het betere bochtenwerk.
Aandrijflijn
Onder de motorkap van deze XKR huist wederom een dikke V8 motor. Het is de oude bekende V8 die ook in de vorige XKR lag, alleen levert de motor nu 20 pk meer dan voorheen. Het maximale koppel is 560 Nm. De V8 ontleent zijn kracht onder andere aan de compressor. De XKR heeft een actief uitlaatsysteem dat het geluid van de auto regelt. Bij lage snelheden is de auto vrij stil maar bij snel accelereren laat hij wel een krachtig geluid horen. Aan de V8 is een zestraps automaat van ZF gekoppeld. Voor de XKR is deze automaat anders geprogrammeerd zodat er snellere schakel-momenten zijn. De automaat kan desgewenst met de hand geschakeld worden. De aandrijving van de XKR vindt plaats op de achterwielen.
Onderstel
Het voorwielen van de XKR zijn opgehangen aan dubbele driehoekige draagarmen met McPherson veerpoten. De achteras is van het multilink type. De XKR heeft extra dwarsverstevigingen achter waardoor de auto stijver is. De vering van de XKR is vóór 38% en achter 24% steviger dan van de gewone XK. Ook heeft de XKR het elektronische dempersysteem CATS, dat voor deze XKR opnieuw geprogrammeerd is. Een sperdifferentieel heeft de XKR niet, DSC is wel standaard. Verder leeft de XKR op grotere voet met zijn wielen van 19 of zelfs 20 inch. De voorbanden hebben de maat 245/45 R19 en de achterbanden 275/35 R19. Voor de vertraging zorgen vier geventileerde schijfremmen, uiteraard voorzien van ABS.
Prestaties
De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h kost de XKR 5,2 seconden. De topsnelheid is wederom begrensd op 250 km/h. Volgens de fabriek lust de Jag elke 100 kilometer gemiddeld 12,3 liter brandstof (ofwel 1 op 8,1). De prestaties zijn iets beter dan van zijn voorganger, wat te danken zal zijn aan het iets lagere gewicht en de 20 pk extra vermogen. De CO₂ uitstoot bedraagt 294 gram per kilometer.
Spottersinfo
Een XKR is van een XK te onderscheiden door:
– gaasgrille;
– drie extra ventilatiesleuven in de voorbumper;
– ventilatiesleuven in de motorkap met het opschrift ‘supercharged’;
– aluminium ‘power vents’ in de voorspatborden;
– speciale 19 of 20 inch velgen met vijf dubbele spaken;
– vier ronde uitlaten;
– R-logo op het kofferdeksel.
Merk | Jaguar |
---|---|
Type | XKR Coupé (series II, MkI) (2006-2009) |
Motor | V8, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 4.196 cc |
Turbo | Mechanische compressor |
Vermogen | 420 pk / 6.250 tpm |
Koppel | 560 Nm / 4.000 tpm |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.791 cc |
Breedte | 1.892 mm |
Hoogte | 1.322 mm |
Gewicht | 1.665 kg. |
Productiejaren | 2006-2009 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 136.990 (prijs in 2006 in Nederland) € 144.990 (prijs in 2009 in Nederland) |
Huidige waarde | Circa € 50.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.