Ferrari F355 Spider (1995-2000)

Een jaar na de introductie van de F355 coupé stelde Ferrari de cabriolet versie van de F355 voor. De F355 Spider is de opvolger van de 348 Spider. De lijnen van de F355 komen in de Spider versie minstens zo mooi naar voren als bij zijn gesloten broer. Voor het ontwerp van de F355 Spider werd Pininfarina ingeschakeld. De naam 355 is een verwijzing naar de motor; dat is een 3,5 liter motor met vijf kleppen per cilinder. In het jaar 2000 werd de F355 Spider uit productie genomen. Zijn opvolger is de 360 Spider.

Exterieur

De Ferrari F355 lijkt qua silhouet sterk op zijn voorganger de 348. De detaillering van de F355 is wel veel moderner, met vloeiender en glooiender lijnen. De cabrioletkap is perfect geïntegreerd in het geheel.  De kap van de F355 is semi-automatisch (voor het eerst bij een Ferrari). Een van de meest opvallende veranderingen ten opzichte van de 348 zijn koelopeningen aan de zijkant. Waar de 348 horizontale lamellen had, heeft de F355 aan weerszijden twee grote koelopeningen. De voorkant van de F355 heeft een ronder en zachter voorkomen dan de 348. Er zijn klapkoplampen voor de hoofdverlichting. Naast de grille zitten de knipperlichten en twee ronde mistlampen. De achterkant heeft de kenmerkende vier ronde achterlichten.

Interieur

Het dashboard van de F355 lijkt in hoofdlijnen op dat van de 348. Aan de zijkanten gaat het dashboard over in het binnenwerk van de portieren. Een grote middenconsole ontbreekt. Het instrumentarium van de F355 bestaat uit twee grote (toerenteller en snelheidsmeter) en twee kleine meters (oliedrukmeter en temperatuurmeter) achter het stuur en drie kleine meters (olie-temperatuurmeter, brandstofmeter en klok) in het midden van het dashboard. De sportstoelen zijn bekleed met Connolly leer. Voor het interieur kan gekozen worden uit twaalf kleuren.

De F1 versies hebben in plaats van een grote metalen pook in de middenconsole een klein hendeltje waarmee de voor- en achteruitversnelling kan worden ingeschakeld. Naast het pookje zijn twee knoppen te vinden voor de voorkeuzes.

Aandrijflijn

Onder de motorkap van de F355 Spider ligt net als bij de F355 Berlinetta en GTS een V8 motor, met een inhoud van 3,5 liter. Een noviteit zijn de vijf kleppen per cilinder die worden bediend door vier bovenliggende nokkenassen. De krachtbron levert maximaal 380 pk, bij 8.250 toeren. De kracht wordt op de achterwielen overgebracht door een handgeschakelde versnellingsbak met zes gangen. Vanaf 1997 werd een sequentiële versnellingsbak van Magneti Marelli leverbaar, die bediend kon worden met hendels aan het stuurwiel. Deze versies kregen de naam F355 F1 mee.  De F1 bak kent vier voorkeuzestanden: normaal, sportief met snel overschakelen, automatisch en souplesse.

Onderstel

De bodemplaat van de F355 is vrijwel volledig vlak, om neerwaartse druk te genereren en die druk gelijkmatig te verdelen. Dit moet ervoor zorgen dat de auto bij hoge snelheden voldoende koersvast is. De remmen zijn geventileerde schijfremmen rondom, met ABS dat desgewenst uitgeschakeld kan worden. De F355 was standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, maar dit kon op verzoek achterwege worden gelaten.

De F355 staat op 18 inch wielen met magnesium velgen. De velgen zijn nieuw ontworpen, maar hebben wel de kenmerkende vijf dikke spaken. De bandenmaat voor is 225/40 ZR 18 en achter 265/40 ZR 18.

Prestaties

De F355 Spider is net zo snel als de anders F355 versies. Dit betekent een topsnelheid van 295 km/h en een acceleratietijd van 0 tot 100 km/h in 4,7 seconden. De tussensprintjes weet de F355 ook zeer snel af te leggen, met name door het koppel van 360 Nm dat tussen de 5.500 en 7.000 tpm aanwezig is.

Trivia

De Ferrari F355 is het eerste model van Ferrari waar er meer dan 10.000 van zijn gemaakt.

MerkFerrari
TypeF355 Spider (1995-2000)
MotorV8, middenmotor, vijf kleppen per cilinder
Cilinderinhoud3.496 cc
TurboNee
Vermogen380 pk / 8.250 tpm
Koppel363 Nm / 6.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of sequentiële F1 bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid295 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h4,7 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.250 mm
Breedte1.944 mm
Hoogte1.170 mm
Gewicht1.350 kg.
Productiejaren1995-2000
ProductieaantalCirca 3.700
Nieuwprijs€ 159.731 (prijs in 1995 in Nederland)
€ 169.487 (prijs in 2000 in Nederland)
Huidige waarde

© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.