In 1981 had Maserati de Biturbo geïntroduceerd, eerst alleen verkrijgbaar als tweedeurs coupé. Vier jaar later werd de Biturbo serie uitgebreid met een vierdeurs sedan. De basisversie van de vierdeurs modellen is de Biturbo 420. Daarbij staat de 4 in de typeaanduiding voor vier portieren en de 20 voor een motorinhoud van 2,0 liter. De 2,0 liter variant verscheen met name voor de Italiaanse markt, waar auto’s met een motorinhoud tot 2,0 liter onder een fiscaal gunstiger regime vielen. Naast de 420 bestond er ook een 425 met een 2,5 liter motor voor de andere markten. In 1988 werd de productie van de 420i gestaakt. De 420 serie werd opgevolgd door de 422.
Exterieur
De Biturbo modellen van Maserati zijn vrij hoekige, scherpgelijnde auto’s. De ontwerper is Pierangelo Andreani. De 420 is qua formaat te vergelijken met een BMW 3-serie E30. De voorkant heeft de kenmerkende Maserati grille met een dikke chroomrand en een trotse drietand in het midden. Het Maserati gezicht wordt afgemaakt door de vier rechthoekige koplampen en de strakke motorkap met twee vouwen. Onder de voorbumper heeft de Biturbo een flinke voorspoiler. De zijkant wordt gekenmerkt door een sterk oplopende wigvorm. Op de C-stijl prijkt eveneens het drietand logo. De achterkant van de Biturbo 420 is eigenlijk vrij anoniem, afgezien van de in grote letters uitgevoerde typeaanduiding en het Maserati logo. Rechtsonder de achterbumper priemt een dubbele ronde uitlaat naar achteren.
Interieur
Het interieur van de vierdeurs modellen komt voorin overeen met de tweedeurs Coupé. Het dashboard van de Biturbo is grotendeels met leer bekleed wat het geheel een rijke en luxe uitstraling geven. Over het dashboard loopt een strook hout die doorloopt in de portieren. In het midden van het dashboard is het klassieke Maserati klokje te zien. Het instrumentarium bestaat uit twee grote meters voor snelheid en toerental en een vijftal kleinere meters. De klokkenwinkel wordt overkapt met een halfronde boog, wat de Biturbo’s vanaf 1985 onderscheidt van de exemplaren van de eerste jaren. Die hadden nog een rechthoekig dashboard. De bekleding van de stoelen is dikke stof of leer. Achterin de vierdeurs 420 is plaats voor drie personen.
Onder de motorkap van de Biturbo 420 ligt een V6 motor met een inhoud van 2,0 liter. Deze V6 is voorzien van twee IHI turbo’s. De motor heeft twee bovenliggende nokkenassen, die de drie kleppen per cilinder (twee inlaatkleppen en één uitlaatklep) bedienen. De eerste serie 420 was voorzien van een dubbele Weber carburateur. Dit pakket is goed voor een maximaal vermogen van 185 pk, bij 6.000 toeren. Het maximale koppel is 262 Nm bij 3.500 toeren. In 1986 werd de carburateur vervangen door een Weber multi point inspuitsysteem. Dit zorgde voor een vermogenswinst van 5 pk. Het koppel daalde echter met 7 Nm. De standaard versnellingsbak van de Biturbo is een handgeschakelde ZF bak met vijf versnellingen. Deze bak heeft het zogenaamde dogleg patroon, met de eerste versnelling linksonder. Tegen meerprijs was een automatische versnellingsbak met drie versnellingen leverbaar. De Biturbo wordt aangedreven op zijn achterwielen.
Onderstel
De wielophanging van de kleine Maserati vierdeurs is vrij traditioneel van opzet. Voor en achter heeft de auto onafhankelijke wielophanging. Voor een McPherson veerpoten met dunne draagarmen en een subframe en een stabilisator. Achter zijn de schuin geplaatste driehoekige draagarmen ook met een subframe verbonden. Schroefveren en telescopische dempers zorgen voor het veercomfort. De Biturbo 420 heeft rondom schijfremmen, in eerste instantie niet geventileerd. Later werden geventileerde schijfremmen gemonteerd. De maat van de banden, zowel voor als achter, is 205/60 VR 14.
Prestaties
De Biturbo is voor Maserati een bescheiden model met dito prestaties. De acceleratie vanuit stilstand is nog heel behoorlijk, mede doordat de Biturbo niet veel weegt. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h legt de Biturbo 420 in 6,2 seconden af. De met benzine-inspuiting uitgeruste 420i snoept daar ééntiende seconde van af. De topsnelheid van de kleine Maser ligt op 215 km/h voor de 420. De 420i stopt pas met versnellen bij 220 km/h. Het praktijkverbruik van de auto is ongeveer 1 op 7.
Merk | Maserati |
---|---|
Type | Biturbo 420 / 420i (1985-1988) |
Motor | V6, voorin geplaatst, drie kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Turbo | Twee IHI turbo's |
Vermogen | 185 pk / 6.000 tpm (420) 190 pk / 6.000 tpm (420i) |
Koppel | 262 Nm / 3.500 tpm (420) 255 Nm / 3.500 tpm (420i) |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-bak, of automaat met drie versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 215 km/h (420) 220 km/h (420i) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 6,2 seconden (420) 6,1 seconden (420i) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.400 mm |
Breedte | 1.730 mm |
Hoogte | 1.360 mm |
Gewicht | 1.203 kg. (420) 1.275 kg. (420i) |
Productiejaren | 1985-1986 (420) 1986-1988 (420i) |
Productieaantal | 2.810 (420) 1.142 (420i) |
Nieuwprijs | |
Huidige waarde | Circa € 5.000 |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.