Introductie
Na in 2002 zijn eerste auto te hebben gepresenteerd, vertoonde een jaar later Arash Farboud zijn tweede model: de Farboud GTS. Dit model is een sportwagen die ook voor dagelijks gebruik kan worden ingezet. De auto is minder een raceauto voor de openbare weg dan de Farboud GT uit 2002. In 2003 droeg het bedrijf nog de achternaam van haar oprichter. In 2006 is de naam gewijzigd in Arash Motor Company. De Farboud GTS was geen groot succes. Er zijn drie exemplaren gebouwd. In 2010 is het hele concept verkocht aan de eveneens uit Engeland afkomstige autofabrikant Ginetta. Onder die merknaam is de Farboud GTS nog een tijd geleverd, als Ginetta F400.
Exterieur
De Farboud GTS is een relatief kleine en slanke en elegante sportwagen. De voorzijde lijkt losjes te zijn geïnspireerd door de Porsche Carrera GT. Met name de vorm van de voorklep en de lichtunits doen daaraan denken. Aan de zijkant springen grote luchtinlaten in de portieren in het oog. De carrosserielijn loopt naar achteraan toe licht op en vloeit uit in een achterzijde die aan een Lotus doet denken. De achterkant is duidelijk als sportwagen vormgegeven, maar oogt niet agressief. De glazen achterklep gunt een blik op de middenmotor. Onder een kleine achterspoiler zien we vier ronde achterlichten. Verder naar onderen twee priemende uitlaten, met daaronder een flinke diffuser. Het geheel levert een sympathiek sportwagentje op dat echter niet heel onderscheidend is. De persfoto’s laat de auto zien in een wat saai grijs, een spannender kleur had de auto vast goed gedaan.
Interieur
Het interieur van de Farboud GTS is vrij minimalistisch. Ook hier krijg ik een Lotus associatie. Er zijn fraaie Sparco sportkuipen in de GTS geschroefd. Het dashboard ziet er sober uit, met wat ventilatieroosters en een paar verdwaalde knoppen. Het instrumentarium is eveneens eenvoudig van opzet. Eén scherm toont de relevante informatie. Daaromheen wat waarschuwingslampjes en vermoedelijk shiftlights, die het optimale schakelmoment aangeven. Op het driespaaks sportstuur is een zestal knoppen te zien. Verder vallen de lekkere racy geperforeerde pedalen op.
Aandrijflijn
De krachtbron voor de Farboud GTS wordt betrokken bij Audi. Er wordt gebruik gemaakt van de 2,8 liter V6 motor, die ook in de Audi RS4 wordt gemonteerd. Het blok is in de Farboud goed voor 440 pk en 350 Nm koppel. Als optie werd een vermogenstoename tot 580 pk aangeboden. Deze optie was vrij kostbaar; men vroeg er maar liefst 20.000 pond voor. Mede verantwoordelijk voor het hoge vermogen is de watergekoelde twinturbo Garret T25. Er is speciale aandacht besteed aan de uitlaatpoorten van de turbo, om een snelle turbo respons te krijgen. Het heeft ook zijn weerslag op het geluid, de Farboud GTS schijnt een luidruchtige auto te zijn, met wild blazende turbo’s en woest sissende wastegates bij gas los laten. De kracht wordt overgebracht door een handgeschakelde 6-bak, eveneens van Audi betrokken. De achterwielen zijn de aangedreven wielen.
Onderstel
Onder de carbon huid van de Farboud zit een stalen buisframe met een aluminium honingraat centrale buis. De buizen van het frame zijn epoxy gecoat. De wielophanging bestaat uit Ohlin race pushrods. Voor en achter zijn massieve AP Racing remschijven gemonteerd. De Farboud is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging.
Prestaties
Met de prestaties van de kleine en lichte GTS zit het wel goed. De topsnelheid is volgens opgave 290 km/h (181 mph). Sprinten van 0 – 60 mph (0-96 km/h) kost maar 3,6 seconden van je leven.
Merk | Farboud (Arash) |
Type | GTS |
Motor | V6 middenmotor |
Cilinderinhoud | 2,8 liter |
Turbo | Twinturbo |
Vermogen | 440 pk /5.500 tpm
( 580 pk tegen meerprijs) |
Koppel | 350 Nm / 5.500 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 290 km/h (181 mph) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 3,6 sec. |
Remweg 100 km/h – 0 | |
Lengte | |
Breedte | |
Hoogte | |
Gewicht | |
Productiejaren | 2003 |
Productieaantal | 3 |
Nieuwprijs | 78.000 pond (440pk)
98.000 pond (580 pk) |
Huidige waarde |