Op de autosalon van Parijs in september 1992 toonde Ferrari de 456 GT. Deze 2+2 coupé met een V12 motor voorin was voor Ferrari de terugkeer naar een eerder verlaten autotype. In 1989 was de Ferrari 412 uit productie gegaan, welke auto als een voorloper van de 456 gezien kan worden. Qua design heeft de 456 kenmerken van het Mythos prototype uit 1989. De naam 456 staat voor de inhoud van een cilinder. Op de autosalon van Genève in 1996 werd de 456 GTA voorgesteld. Dit is de versie met de automatische versnellingsbak.
In 1998 kreeg de 456 een update, waarna de auto voortaan als 456M door het leven ging.
Exterieur
Het uiterlijk van de 456 doet in niets denken aan de 400/412. Waar de 400 en 412 recht en hoekig waren, heeft de 456 vloeiende lijnen en ronde vormen. De voorkant wordt gedomineerd door een grote trapeziumvormige grille en klapkoplampen. In de voorspoiler zijn luchtsleuven opgenomen die de voorremmen van koellucht voorzien. In de motorkap zijn ‘boven’ de koplampen koelopeningen te zien. De voorspatborden hebben ook grote koelopeningen, die doorlopen in de portieren. De achterkant is relatief lang en gestrekt, waardoor er plaats is voor een relatief grote kofferbak. De achterlichten zijn een nieuwe invulling van het Ferrari thema van vier ronde lichten. Op de foto’s is een 456 GTA uit 1997 te zien.
Interieur
Het interieur van de 456 straalt luxe uit, maar is niet protserig. Er is een mooie harmonie te vinden tussen het Conolly leer van de stoelen en het metaal van de bedieningselementen en de technische componenten. De middenconsole en het instrumentarium zijn strak vormgegeven. Het instrumentarium achter het stuur biedt plaats aan een grote toerenteller en een grote snelheidsmeter. Op de middenconsole zijn vijf kleinere meters voorzien voor brandstofvoorraad, oliedruk, watertemperatuur, olietemperatuur en de tijd. De pook van de handgeschakelde versie is een traditionele metalen pook met ronde knop, in een open schakelcoulisse. De versie met de automatische versnellingsbak heeft een vergelijkbare pook in een metalen sleuf. Achterin de 456 zijn twee stoelen te vinden met daartussen een brede armsteun.
Aandrijflijn
Voorin de 456 is een grote V12 motor geplaatst met een inhoud van 5,5 liter. De motor heeft dubbele bovenliggende nokkenassen die de vier kleppen per cilinder bedienen. De brandstoftoevoer werd geregeld door een Bosch Motronic 2.7 motormanagementsysteem. Het geheel is goed voor 442 pk en 550 Nm. De overbrenging van dit vermogen geschiedt door een achterin geplaatste handgeschakelde zesversnellingsbak. In 1996 werd een automatische versnellingsbak met vier versnellingen leverbaar. Deze versie heet 456 GTA. Uiterlijk is een GTA te onderscheiden van een GT door twee uitstroomopeningen in de achterspoiler, tussen de uitlaten.
Onderstel
De 456 GT is voorzien van een intelligente wielophanging met elektronisch aangestuurde schokdempers en handmatige keuze uit drie instellingen (sport, medium en touring). Rondom zijn geventileerde schijfremmen gemonteerd en de auto heeft ABS. De bandenmaat van de voorbanden is 255/45 ZR 17 en die van de achterbanden is 285/40 ZR 17.
Prestaties
Ook al is de 456 GT niet klein en licht, de prestaties zijn indrukwekkend. De topsnelheid van de handgeschakelde versie ligt op 310 km/h. De uitvoering met automatische versnellingsbak moet net onder de 300 km/h opgeven. Accelereren van 0 tot 100 km/h neemt in de handgeschakelde 456 slechts 5,2 seconden in beslag. De versie met automaat doet er drietiende seconde langer over.
Trivia
De Ferrari 456 is het laatste ontwerp dat door Enzo Ferrari persoonlijk werd goedgekeurd.
In 1992 was de motor van de 456 de grootste (qua cilinderinhoud) die ooit in een Ferrari was toegepast.
Van de 456 zijn enkele speciale uitvoeringen gebouwd. Er zijn twee vierdeurs sedan gebouwd door Pininfarina. Verder heeft Pininfarina zeven wagons gebouwd, met de naam Ferrari 456 GT Venice. Pininfarina heeft tevens twee cabriolets gebouwd (456 GT Spyder). Er zijn ook twee cabriolets gebouwd door R. Straman Company uit Californië. Tenslotte bestaat er een Targa Top versie van de 456. Omdat geen van deze speciale uitvoeringen officieel door Ferrari is gebouwd, krijgen zij geen eigen plek in de sportautocatalogus.
Merk | Ferrari |
---|---|
Type | 456 GT / GTA (1992-1998) |
Motor | V12, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 5.474 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 442 pk / 6.250 tpm |
Koppel | 550 Nm / 4.500 tpm |
Versnellingsbak | handgeschakelde 6-bak (GT) of automaat met vier versnellingen (GTA) |
Aandrijving v/a/4wd | Achterwielen |
Topsnelheid | 302 km/h (GT) 298 km/h (GTA) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,2 seconden (GT) 5,5 seconden (GTA) |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.730 mm |
Breedte | 1.920 mm |
Hoogte | 1.300 mm |
Gewicht | 1.690 kg.(GT) 1.770 kg. (GTA) |
Productiejaren | 1993-1998 (GT) 1996-1998 (GTA) |
Productieaantal | 1.548 (GT) 403 (GTA) |
Nieuwprijs | € 259.562 (GT) € 268.638 (GTA) |
Huidige waarde | Circa € 50.000 |
© 2012 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.