Porsche 911 996 Carrera 2 Coupé (MkII) (2001-2004)

Vier jaar na de introductie van de Porsche 911 996 was de auto toe aan een optische en technische update. Het uiterlijk van de Porsche 996 was bij de introductie niet zo heel goed gevallen. Met name de te duidelijke overeenkomst met de goedkopere Boxster was iets waar de trouwe 911 fans niet vrolijk van werden. Bij de facelift in 2001 kreeg de 996 nieuwe koplampen, dezelfde als de 911 Turbo. Daarnaast kreeg de 911 nog enkele andere uiterlijke aanpassingen. Ook technisch werd de auto herzien. In 2004 werd de 996 opgevolgd door de 911 met fabriekscode 997.  

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Exterieur

De voorkant van de 996 vertoonde veel overeenkomsten met de Porsche Boxster, uit 1996. De koplampen van beide auto’s zijn identiek en vormen voor de 911 een stijlbreuk met het verleden. Waar de 911 vroeger altijd ronde koplampen had, heeft de 996 lichtunits met uitstulpingen. Ook de gefacelifte 996 heeft koplampen met uitstulpingen, maar nu zijn het de koplampen van de 911 Turbo. Tezamen met de gewijzigde voorbumper met spoiler en andere luchtinlaten geeft dit een aantrekkelijker front van de auto. De zijkanten van de 996 zijn vrijwel ongewijzigd. Een opvallend detail van de 996 is dat de voorruit een stuk vlakker staat dan bij de vorige versies. De voorruit is voor het eerst vergroot, sinds het verschijnen van de 911 in 1963. De 996 is in de lengte gegroeid ten opzichte van zijn voorganger de 993. Waar de 993 gedrongen en daardoor krachtig overkwam, lijkt de 996 minder krachtig door zijn lange voor- en achteroverhang. De achterkant van de 996 is nog het minst veranderd. Onder de grote, vlak liggende achterruit heeft de 996 een uitklapbare spoiler met horizontale lamellen die in de carrosseriekleur zijn gespoten. De achterkant is verder vrij sober gehouden met een grote schildbumper en kenmerkende achterlichten. De 996 MkII heeft een achterbumper die verder doorloopt naar onderen. Uit de achterbumper priemen twee ovale uitlaten, één links en één rechts. Op de motorkap prijkt het typeplaatje in het Porsche eigen lettertype. De 996 is ontworpen door de Nederlander Harm Lagaay.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Interieur

Het interieur van de 996 vormt een stijlbreuk met zijn voorgangers. Het dashboard is totaal anders van opzet. Waar de oudere 911 modellen een dashboard hebben met horizontale lijnen over de volle breedte en een instrumentarium met vijf ronde klokken op een rij, is het dashboard van de 996 anders opgezet. Achter het stuur is een instrumentencluster onder een afdekking te zien. De 996 heeft wel vijf meters, maar deze staan niet meer naast elkaar, maar zijn als het ware in elkaar geschoven. De toerenteller is centraal geplaatst, links ervan zit de snelheidsmeter die doorloopt tot 300 km/h. Helemaal links zien we een meter voor de accuspanning. Rechts van de toerenteller is een meter die de brandstofvoorraad en de koelvloeistoftemperatuur aangeeft. Helemaal rechts is plaats voor een oliedrukmeter. In het middendeel van het dashboard is een vrij groot scherm te zien, voor onder andere navigatie. Links en rechts van het scherm zijn bedieningsknoppen geplaatst. Onder het navigatiescherm is de bediening van de airco voorzien. Een nieuwigheidje in de 996 MkII was een afsluitbaar dashboardkastje, onder de airbag. Het interieur is mooi afgewerkt met leer. De sportstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen en zijn uiteraard ook met leer bekleed. Achterin zijn twee noodzittingen, voor kinderen of extra bagage.  Het interieur van de 996 is wel ruimer dan dat van zijn voorgangers.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Aandrijflijn

De configuratie van de Porsche 911 996 is hetzelfde als voorheen. Achterin de auto hangt een zescilinder boxermotor. Deze motor is nu wel vloeistof gekoeld, in tegenstelling tot zijn luchtgekoelde voorgangers. Bij de aanpassing in 2001 is ook de motor onderhanden genomen. De cilinderinhoud is vergroot van 3,4 liter tot 3,6 liter. Het maximale vermogen is gestegen tot 320 pk (was 300 pk). Het koppel nam eveneens toe, van 350 Nm tot 370 Nm. De aangepaste motor is voorzien van VarioCam Plus, wat een systeem is voor verstelbare inlaatnokkenasen en een regelbare kleplichthoogte. De lichtmetalen boxermotor heeft vier kleppen per cilinder. Hoewel het geluid van de 996 anders is dan van de 911’s met luchtkoeling, maakt de 996 met name boven de 5.000 toeren een geluid dat de liefhebber zeker aanspreekt. Het uitlaatgeluid is in de 996 MkII aangepast, met een vollere en warmere klank tot resultaat.

Het schakelen gebeurt standaard door middel van een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Tegen meerprijs is een Tiptronic S automatische versnellingsbak met vijf versnellingen leverbaar. De Tiptronic bak kan binnen tweetiende seconde schakelen, wat lastig is om te verbeteren met de handgeschakelde versnellingsbak. De Carrera (2) wordt aangedreven op zijn achterwielen. Vierwiel aandrijving op de 996 is ook mogelijk, in de Carrera 4.  

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Onderstel

Bij de Porsche 996 worden nogal wat componenten gedeeld met de Porsche Boxster. Zo zijn de voorwielophanging, de besturing en de remmen vrijwel identiek. De wielbasis van de 996 is een aantal centimeters korter dan van de Boxster. De Boxster heeft vanwege zijn middenmotor meer ruimte nodig tussen de wielen. Het onderstel van de 996 is zachter afgesteld dan de eerdere 911’s, om de auto meer comfort te geven. Dit is niet ten koste gegaan van de sportieve kwaliteiten van het onderstel. Ondanks de niet heel gunstige gewichtsverdeling van 39% voor en 61% achter, heeft de 996 de gemene staartlastige trekjes waar de oude 911’s om bekend staan afgeleerd. De vooras van de 996 is opgebouwd uit  McPherson veerpoten en aparte lichtmetalen langs- en dwarsdragers. Achter heeft de auto een multilink constructie, die is opgehangen in een lichtgewicht subframe. De stuurinrichting van de 996 heeft een aangepaste karakteristiek gekregen, waarbij bewust is gekozen voor minder stuurgevoel rond de middenstand. Hierdoor voelt de auto minder nerveus, maar er wordt dus wel aan stuurprecisie ingeleverd. De 996 is hierdoor minder pure sportwagen en meer granturismo. Stuurbekrachtiging is standaard. Van de remmen heeft Porsche serieus werk gemaakt. Vier geventileerde en geperforeerde schijven en zwevende lichtmetalen remklauwen met vier zuigers per zadel zorgen voor een fenomenale stopkracht. De wielen van de 996 hebben velgen met vijf holle spaken. Om de velgen liggen banden met een maat van 225/50 ZR 17 voor en 255/40 ZR 17 achter.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Prestaties

Door de toename van het vermogen en de afname van het gewicht biedt de 996 betere prestaties dan de 993. De opgegeven topsnelheid ligt op 285 km/h voor de handgeschakelde versie.  Kiezen voor een Tiptronic bak betekent een topsnelheid die vijf kilometer lager ligt. De acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/h kost de versie met handbak 5,0 seconden. De Tiptronic trekt een halve seconde meer uit voor deze exercitie. Vertragen kan de 996 ook vlot. Van 100 km/h naar 0 kost maar 2,6 seconden. Nog indrukwekkender is de benodigde tijd om van 200km/h te vertragen tot stilstand: 5,4 seconden. Het gemiddelde verbruik van de 996 MkII met handbak is 11,1 liter per 100 km (1 op 9). De Tiptronic is met 11,3 liter per 100 km (1 op 8,8) iets dorstiger. De CO₂ uitstoot bedraagt 269 respectievelijk 274 gram per km.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Spottersinfo

De Porsche 911 Carrera 996 MkII is van de 996 MkI te onderscheiden door:

– MkII heeft de koplampen van de 911 Turbo;

-MkII heeft andere voorbumper/voorspoiler met andere luchtinlaten;

– MkII heeft velgen met vijf dunnere spaken dan de MkI;

– MkII heeft een achterbumper die verder naar onder doorloopt;

– MkII heeft witte knipperlichten in de achterlichtunits.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Foto: Porsche

 

 

 

 

 

 

MerkPorsche
Type911 996 Carrera 2 Coupé (2001-2004)
MotorZescilinder boxermotor, achterin geplaatst, vier kleppen per cilinder.
Cilinderinhoud3.596 cc
TurboNee
Vermogen320 pk / 6.800 tpm
Koppel370 Nm / 4.250 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 6-bak of Tiptronic S automatische versnellingsbak met vijf versnellingen
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid285 km/h (handbak)
280 km/h (Tiptronic)
Acceleratie 0 -100 km/h5,0 seconden (handbak)
5,5 seconden (Tiptronic)
Remweg 100 km/h - 02,6 seconden
Lengte4.430 mm
Breedte1.770 mm
Hoogte1.305 mm
Gewicht1.345 kg. (handbak)
1.400 kg, (Tiptronic)
Productiejaren2001-2004
Productieaantal
Nieuwprijs€ 104.840 (prijs handbak in 2001 in Nederland)
€ 109.486 (prijs Tiptronic in 2001 in Nederland)
€ 105.150 (prijs handbak in 2004 in Nederland)
€ 109.796 (prijs Tiptronic in 2004 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 30.000

 

© 2014 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.