Audi RS6 Sedan (C6) (2008-2010)

In oktober 2008 werd de RS6 sedan voorgesteld, in navolging van de één jaar eerder geïntroduceerde RS6 Avant. Hoewel de Avant de meest populaire uitvoering van de RS6 is, heeft Audi toch ook weer een sedan gebouwd op het C6 platform. De RS6 C6 beschikt over een V10 motor met twee turbo’s. De auto is ontwikkeld en gebouwd door Quattro GmbH. In 2010 kwam een einde aan de productie van de RS6 C6. Zijn opvolger, de RS6 C8 stond pas klaar in 2012. De C8 is echter alleen nog als Avant leverbaar.

Exterieur

Het uiterlijk van de RS6 komt krachtiger over dan dat van een gewone A6, maar is toch ook elegant. Een RS6 heeft uitgebouwde wielkasten die plaats bieden aan de brede banden. De voorbumper is anders vormgegeven met grotere luchtinlaten en een voorspoiler. De grille heeft een andere structuur dan die van de A6 en in de grille is een RS6 logo aangebracht. De koplampen hebben een balk met LED lampen. De RS6 heeft net als andere snelle Audi’s verchroomde spiegelkappen. Aan de achterkant zien we een andere achterbumper met een diffusor en twee grote ovalen uitlaten. Speciale velgen met vijf dubbele spaken maken het plaatje af. Voor de RS6 zijn drie speciale lakkleuren leverbaar die vernoemd zijn naar circuits: Sepangblauw, Monzazilver en Montereygroen.

BB2kopie

Interieur

Het interieur van de RS6 is een mooie mix van sportiviteit en luxe. Alle denkbare luxe voorzieningen zijn aanwezig. Er zijn fraaie sportstoelen met leren bekleding gemonteerd en de binnenkant is afgewerkt met carbon lijsten. Het driespaaks sportstuur heeft een dikke rand, is met leer bekleed en heeft een afgeplatte onderkant. Het instrumentarium wijkt niet af van een gewone A6. Er zijn twee grote meter, toerenteller links en snelheidsmeter rechts. Links van de toerenteller zit een kleine meter voor de watertemperatuur, rechts van de snelheidsmeter is een meter voor brandstof-voorraad. Tussen de twee grote meters is een LCD scherm geplaatst. In het middendeel van het dashboard is een groot scherm opgenomen voor o.a. navigatie.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Aandrijflijn

Zoals gezegd heeft de RS6 C6 een V10 motor met twee turbo’s in het vooronder. De motor heeft een inhoud van 5, liter en levert 580 pk dankzij de twee turbo’s met twee intercoolers. De vier kleppen per cilinder worden bediend door dubbele bovenliggende nokkenassen met variabele kleptiming. Het maximale koppel is 560 Nm, wat beschikbaar is tussen 1.500 en 6.250 toeren. Aan de motor is een tiptronic automaat met zes versnellingen gekoppeld. De auto kan volledig automatisch schakelen, maar er kan desgewenst ook worden geschakelde met flippers aan het stuur. De aandrijving vindt plaats op de alle vier wielen. In principe is de verdeling van de krachten over voor- en achterwielen 40/60. Het Torsen differentieel kan de verhouding echter automatisch aanpassen tot maximaal 100% naar de achterwielen of maximaal 80% naar de voorwielen.

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Foto: The Car Spy via flickr.com creative commons license

Onderstel

De RS6 is standaard uitgerust met Dynamic Ride Control, een systeem dat overmatige carrosserie-bewegingen tegengaat. Het systeem kent drie standen: comfort, dynamic en sport. Het ESP kan worden uitgeschakeld. Een set flinke wielen hoort natuurlijk ook bij een auto als de RS6. Standaard zijn 19 inch velgen gemonteerd met banden in de maat 255/40 R 19. Er zijn ook 20 inch wielen leverbaar met banden in de maat 275/35 R 20.  De standaard gemonteerde remmen zijn geventileerde stalen schijfremmen van Brembo, met een diameter van 390 mm vóór en 356 mm achter. De remklauwen hebben een “RS” opschrift.  Tegen meerprijs zijn keramische remschijven (Audi Ceramic) met een diameter van 420 mm leverbaar. Dit kan alleen in combinatie met de 20 inch wielen. De keramische remmen hebben grijze remklauwen met het opschrift “Audi ceramic”. ABS is uiteraard standaard, net als EBD (Electronic Brakeforce Distribution) en BA (Brake Assist).

Prestaties

Met 580 pk ter beschikking hoef je je geen zorgen te maken over de prestaties. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Tegen meerprijs is het echter mogelijk om de elektronisch begrenzing pas bij 280 km/h in te laten gaan. Accelereren van 0 tot 100 km/h neemt slechts 4,5 seconden in beslag, wat één tiende seconde sneller is dan de Avant . Om verder te versnellen tot 200 km/h is exact tien seconden extra nodig. Het brandstofverbruik is ook behoorlijk. Gemiddeld 13,9 liter per 100 kilometer ( 1 op 7,2), volgens de fabriek. De CO² uitstoot is 331 g/km.

Spottersinfo

De RS6 Sedan is van een A6 Sedan te onderscheiden door:

– andere grille met andere structuur;

– andere voorbumper met grotere koelopeningen en een voorspoiler;

– speciale velgen met vijf dubbele spaken;

– verchroomde spiegelkappen;

– uitgebouwde wielkasten voor en achter;

– achterbumper met diffusor;

– twee ovele uitlaten;

– RS6 logo in de grille en op de achterklep.

 

MerkAudi
TypeRS6 Sedan (C6) (2008-2010)
MotorV10, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud4.991 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen580 pk / 6.250 tpm
Koppel650 Nm / 1.500 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 6 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0 -100 km/h4,5 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.928 mm
Breedte1.889 mm
Hoogte1.456 mm
Gewicht1.985 kg.
Productiejaren2008-2010
ProductieaantalCa. 1.500
Nieuwprijs€ 163.275 (prijs in 2008 in Nederland)
€ 170.250 (prijs in 2010 in Nederland)
Huidige waarde

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.