Audi S5 Cabriolet (MkI) (2009-2011)

In december 2008 werden de eerste officiële foto’s van de nieuwe Audi A5 Cabriolet de wereld in gestuurd. De meest krachtige variant is de S5 Cabriolet. De auto verscheen in het derde kwartaal van 2009 op de markt. De S5 Cabriolet is feitelijk de opvolger van de S4 Cabriolet. In 2011 vond Audi het tijd voor een kleine opfrisbeurt van de A5 en S5 modellen. Daarbij kreeg de S5 Cabriolet enige technische en uiterlijke aanpassingen.

Exterieur

De S5 Cabriolet is een klassieke cabriolet met een stoffen kap. De kap kan elektrisch gesloten worden in 17 seconden. Het openen en sluiten kan rijdend gebeuren, bij snelheden tot 50 km/h. De S5 Cabriolet lijkt uiteraard sterk op de A5 Cabriolet. Er zijn echter wel de nodige details die het verschil duidelijk maken. Van voren springt de grille met verchroomde lamellen in het oog. Ook de spiegelkappen zijn van een chroomlaagje voorzien. Op de voorspatborden is een subtiel V6T logo aangebracht. Ook aan de achterkant is een S5 te onderscheiden van een A5 en wel voor de vier ronde uitlaten. De wielen van een S5 zijn standaard exemplaren van 18 inch.

Interieur

Het interieur van de S5 wijkt niet veel af van de A5. Alle luxe is wel aan boord en er is een aantal sportieve elementen toegevoegd. Het dashboard ziet er strak zakelijk uit, met twee grote analoge meters voor de snelheid en het toerental. Het stuur is met leer bekleed en voorzien van een S5 logo. In het middendeel van het dashboard is bovenin een groot scherm voor navigatie en dergelijke aangebracht. Standaard in de S5 is Audi’s MMI systeem (Multi Media Interface), dat wordt bediend door een centrale knop op de middenconsole. Er zijn een stel fijne, met leer beklede sportstoelen te vinden in de S5.

Foto: Audi

Foto: Audi

Aandrijflijn

Waar de S5 coupé in eerste instantie een romige V8 onder de motorkap had, werd de S5 Cabriolet vanaf de introductie voorzien van een V6 turbo motor. Het is de bekende 3,0 liter TFSI motor (directe brandstofinspuiting) die in de S5 een maximaal vermogen levert van 333 pk bij 5.500 toeren. Het maximale koppel is 440 Nm.  De kracht komt onder meer van een compressor met een intercooler. Aan de motor is standaard een sequentiële automaat (S-tronic) met zeven versnellingen en een dubbele koppeling gekoppeld.  De S5 Cabriolet wordt aangedreven op alle vier zijn wielen.

Foto: Audi

Foto: Audi

Onderstel

De voorwielophanging van de S5 is onafhankelijk en grotendeel gemaakt van aluminium. De achterwielophanging is eveneens onafhankelijk en bestaat uit meervoudig geleide constructie waarvoor ook veel gebruik is gemaakt van aluminium. Ten opzichte van de A5 heeft de S5 een steviger afstemming van het onderstel. De wielen zijn met 18 inch een inch groter dan van de A5 en de velgen zijn speciaal voor de S5 ontworpen. De banden waar de S5 op staat hebben de maat 245/40 R 18. Voor de vertraging zorgen de geventileerde remschijven rondom. ABS is uiteraard aanwezig.

Prestaties

Net zoals bij de S5 Coupé is de topsnelheid van de open S5 begrensd op 250 km/h. Vanwege het hogere gewicht duurt de acceleratie van 0 tot 100 km/h iets langer dan bij de coupé. De cabriolet neemt hiervoor 5,6 seconden de tijd. Het gemiddelde brandstofverbruik is 9,6 liter per 100 km, waarmee deze S5 met de V6 compressor motor een stuk zuiniger is dan zijn dichte broer met de V8.

Spottersinfo

De S5 Cabriolet is van een A5 Cabriolet te onderscheiden door:

– verchroomde spijlen in de grille;

– S5 logo in de grille;

– lagere voorspoiler;

– 18 inch wielen met velgen met vijf dubbele spaken;

– verchroomde spiegelkappen;

– S5 logo op de remklauwen;

– vier ronde uitlaten;

– S5 logo op het kofferdeksel.

 

 

 

MerkAudi
TypeS5 Cabriolet (MkI) (2009-2011)
MotorV6, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder.
Cilinderinhoud2.995 cc
TurboJa, met intercooler
Vermogen333 pk / 5.500 tpm
Koppel440 Nm / 2.900 tpm
VersnellingsbakSequentiële automaat met 7 versnellingen
Aandrijving v/a/4wd4wd
Topsnelheid250 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,6 seconden
Remweg 100 km/h - 0
Lengte4.635 mm
Breedte1.854 mm
Hoogte1.380 mm
Gewicht1.875 kg.
Productiejaren2009-2011
Productieaantal
Nieuwprijs€ 82.775 (prijs in 2009 in Nederland)
€ 82.330 (prijs in 2011 in Nederland)
Huidige waardeCirca € 50.000 - € 60.000

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.