Lotus Elise (S1) 1.8i-16V (1996-2001)

Op de autoshow van Frankfurt in 1995 liet Lotus haar nieuwe model Elise zien. De kleine roadster werd in 1996 leverbaar. De Elise is een goede vertegenwoordiger van de kernwaarden van Lotus en de auto zou uitgroeien tot een icoon. De Elise is extreem licht door het gebruik van lichte materialen en door het weglaten van alles dat niet strikt noodzakelijk is. De carrosserie is gemaakt van kunststof en het onderstel is van gelijmd aluminium. Door het lage gewicht van de auto kan volstaan worden met een relatief kleine motor zonder dat de prestaties er onder lijden. In de loop der jaren verschenen er verschillende varianten van het Elise thema. In 2001 kreeg de Elise een flinke facelift.

Exterieur

De Elise is een kleine lichte roadster met een sterke wigvorm. De kleine spitse neus biedt plaats aan enkele technische appendages. In de twee portieren zijn forse koelsleuven te zien die doorlopen in de achterspatborden om koeling te geven aan de middenmotor. De achterkant van de auto is glad en rond en voorzien van een achterspoiler. De ronde vormen komen ook terug in de vier achterlichten en de twee uitlaten, die in het midden zijn gepositioneerd. Naast de uitlaten zijn luchtroosters te zien, waarachter het mistachterlicht en de achteruitrijlamp schuilgaan. De motorkap van de Elise heeft ook een typische afgeronde vorm en heeft vier luchtuitlaten. De standaard velgen van de Elise zijn lichtmetalen exemplaren van 16 inch met vijf dubbele spaken. Achter de motor heeft de auto een kleine bagageruimte.

Interieur

Het interieur van de Elise is zeer Spartaans te noemen. Alles wat maar enigszins weggelaten kon worden is weggelaten. Zo is er geen amper bekleding aangebracht op de vloer of de binnenkant van de portieren. Er is slechts kaal aluminium te zien, wat de roadster wel een sportieve uitstraling geeft. Het dashboard is zeer eenvoudig van opzet. Het kleine instrumentarium achter het stuur bevat twee grote meters voor snelheid en toerental. Links daarvan zitten enkele bedieningsknoppen en rechts van de klokken zit het simpele bedieningspaneel voor verwarming en ventilatie. Daar weer naast zit de radio. Het Nardi stuurwiel is klein en dik en met leer bekleed en voorzien van het fraaie Lotus logo. De stoelen zijn dunne kuipstoelen die wel met leer zijn bekleed. Het interieur biedt alleen plaats aan twee personen, achter de stoelen is geen bergruimte.

Aandrijflijn

Omdat de Elise zo licht is, kan volstaan worden met een relatief kleine motor. Vóór de achteras is de 1,8 liter Rover K-series motor geplaatst. Deze motor levert slechts 120 pk bij 5.500 toeren. Het maximale koppel is met 165 Nm ook niet torenhoog. De zestienklepper met twee bovenliggende nokkenassen is wel een lekkere toerenmachine die maximaal 7.000 toeren kan draaien.  De in de Elise gemonteerde K-serie motor is overigens een versie zonder Variable Valve Control (VVC). Aan de motor is een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen gekoppeld. De aandrijfkracht gaat volledig naar de achterwielen.

Onderstel

Het uit lichtmetaal opgetrokken onderstel van de Elise bestaat uit voor en achter dubbel draagarmen, met co-axiale schroefveren en gasgevulde schokdempers. De Elise heeft geen stuur- of rembekrachtiging. Deze voorzieningen kunnen ook gerust achterwege blijven omdat de auto vanwege het lage gewicht vanzelf al erg licht stuurt. De besturing van de Elise is erg scherp en met 2,4 omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts ook tamelijk direct. De remmen zijn rondom geventileerde schijven, die niet worden bijgestaan door ABS. De  bandenmaat van de Elise is 185/55 R 15 voor en 205/50 R 16 achter.  Van huis uit staat de Elise op Pirelli P Zero’s.

Prestaties

Ondanks dat er maar 118 paarden aan de achterwielen sleuren komt de Elise tot heel behoorlijke prestaties. Met name de acceleratietijd van 5,9 seconden voor de sprint tot 100 km/h is indrukwekkend. Accelereren vanuit stilstand naar 100 mijl per uur (160 km/h) kost 18 seconden. De topsnelheid van de Britse roadster ligt op 202 km/h, al zal het waarschijnlijk geen pretje zijn zo hard te rijden in de Elise. Het door de fabriek opgegeven gemiddelde brandstofverbruik ligt op 7,1 liter per 100 km, ofwel 1 op 14,1. De CO₂ uitstoot is 170 g/km.

 

MerkLotus
TypeElise S1 1.8i-16V (1996-2001)
Motor4-cilinder in lijn, middenmotor, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud1.795 cc
TurboNee
Vermogen120 pk / 5.500 tpm
Koppel165 Nm / 3.000 tpm
VersnellingsbakHandgeschakelde 5-bak
Aandrijving v/a/4wdAchterwielen
Topsnelheid202 km/h
Acceleratie 0 -100 km/h5,9 sec.
Remweg 100 km/h - 0
Lengte3.726 mm
Breedte1.701 mm
Hoogte1.148 mm
Gewicht683 kg.
Productiejaren1996-2001
Productieaantal
Nieuwprijs€ 33.085 (prijs in 1996)
€ 40.755 (prijs in 2001 in Nederland)
Huidige waardeca. € 17.500

 

 

© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.