Introductie
De nieuwe 997 Carrera is in 2004 geïntroduceerd, als opvolger van de 996. In het voorjaar van 2005 werd de 997-serie uitgebreid met de vierwielaangedreven versies. Het ‘instapmodel’ van de vierwielaandrijvers is de 997 Carrera 4. In 2008 onderging dit model een facelift (zie verder bij 997 Carrera 4 MkII).
Carrosserievorm
De 997 is een duidelijk herkenbare auto in de jarenlange 911 traditie. Het is een tweedeurs Coupé met de motor achterin. De achterschermen zijn bij de Carrera 4 wel 44 mm breder dan bij zijn achterwielaangedreven broer.
Kenmerkend voor het ontwerp van de 997 zijn de ronde koplampen, waarmee de 997 dichterbij de ‘oude’ 911-series staat dan de 996. De Nederlander Harm Lagaay is de ontwerper van de 997. Het is de laatste Porsche die hij heeft ontworpen vóór zijn pensionering. Een opvallend stylingdetail is de vorm van de buitenspiegels, op een dubbele poot.
Interieur
Het dashboard van de 997 wijkt sterk af van de 996. De opstelling van vijf ronde klokken met in het midden de toerenteller is wel gelijk. Met name de middenconsole is geheel anders, met het grote scherm voor navigatie en met veel gebruik van aluminium.
Aandrijflijn
De motor van de Carrera 4 is dezelfde als in de Carrera. Dit is de 3,6 liter 6 cilinderboxermotor die 325 pk levert. Het grote verschil is uiteraard de aandrijving op alle vier de wielen, waarbij permanent tussen de 5 en 40 procent van de aandrijving naar de voorwielen gaat. Dit zorgt voor meer rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden en het bochtgedrag en de tractie op een vochtig of glad wegdek is beter. Een viscokoppeling zorgt voor de verdeling tussen de voor- en de achterwielen.
Onderstel
Ook op de Carrera 4 is het Porsche Active Suspension Management als extra leverbaar. Dit is een onderstel met actieve dempers. De bestuurder kan dan kiezen tussen een sportief-comfortabele afstemming of een stevigere sportieve demping.
Door de bredere achterschermen is het mogelijk om achterbanden te monteren met de maat 305/30 ZR 19.
Prestaties
De Carrera 4 is vijf kilometer langzamer dan de Carrera; de topsnelheid is 280 km/h. De acceleratie van 0 – 100 km/h kost 5,1 seconden in de Carrera 4 (0,1 seconde meer dan de Carrera).
Spottersinfo
De Carrera 4 is van de Carrera te onderscheiden door de 44 mm bredere achterschermen (lastig te zien als je niet rechtstreeks kunt vergelijken). De Carrera 4 heeft net als de Carrera twee ovale uitlaten. De Carrera S en de 4S hebben vier ronde uitlaten.
Het typeplaatje achterop de motorkap vermeldt ook of je met een Carrera, Carrera 4, Carrera S of Carrera 4S van doen hebt.
Trivia
Merk | Porsche |
Type | 911 997 Carrera 4 (MkI) |
Motor | 6-cilinder boxermotor |
Cilinderinhoud | 3.596 cc |
Turbo | Nee |
Vermogen | 325 pk / 6.800 tpm |
Koppel | 370 Nm / 4.250 tpm |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 6-bak of Tiptronic met 5 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 280 km/h (handbak)
275 km/h (Tiptronic) |
Acceleratie 0 -100 km/h | 5,1 seconden (handbak)
5,6 seconden (Tiptronic) |
Remweg 100 km/h – 0 | |
Lengte | 4.427 mm |
Breedte | 1.852 mm |
Hoogte | 1.310 mm |
Gewicht | 1.450 kg. (handbak)
1.490 kg. (Tiptronic) |
Productiejaren | 2005-2008 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 117.875 (handbak introductieprijs in 2005 in Nederland)
€ 125.485 (handbak prijs in 2008 in Nederland) € 122.209 (Tiptronic introductieprijs in 2005 in Nederland) € 130.624 (Tiptronic prijs in 2008 in Nederland) |
Huidige waarde | € 40.000 – € 70.000 |