In september 2002 onthulde Bentley op de autoshow van Parijs het eerste nieuwe model na de overname van het merk door Volkswagen. Het was de tweedeurs coupé met de naam Continental GT. Het was de snelste Bentley ooit in de ruim 80 jaar dat het merk bestond. In 2003 verscheen de auto daadwerkelijk op de markt. In 2010 werd de opvolger van de Continental GT getoond, eveneens Continental GT geheten.
Exterieur
De Continental GT is een geheel nieuw ontworpen Bentley, de eerste in 70 jaar die volledig onafhankelijk van Rolls-Royce is ontwikkeld. Het is een elegante coupé die plaats biedt aan vier personen. De voorkant wordt gedomineerd door een typische Bentley grille en door vier ronde koplampen. Opvallend is dat de buitenste koplampen kleiner zijn dan de binnenste. Onder de grille is een grote luchtinlaat uit drie delen opgenomen. De achterste wielkasten zijn behoorlijk breed en de Bentley heeft brede heupen, die hem een krachtig voorkomen geven. De achterlichten hebben een typische vormgeving met twee ovale lampen in een rechthoekige behuizing. Op het kofferdeksel prijkt een groot Bentley logo. De Conti GT heeft twee ovale uitlaten.
Interieur
Het dashboard van de Continental GT is opgedeeld in drie delen, waarbij het deel voor de chauffeur en dat voor de bijrijder dezelfde vorm hebben. In het deel achter het stuur zijn twee grote ronde klokken geplaatst, met daartussen een LCD scherm. Het deel van de bijrijder bevat slechts een houtafwerking met een ventilatierooster erin. De ventilatieroosters zijn typische ronde Bentley roosters. In het middendeel van het dashboard zijn twee roosters bovenin te vinden, met daartussen een Breitling klokje. Onder de roosters is een groot scherm aangebracht voor navigatie en dergelijke. De stoelen bieden een mix van luxe en sportiviteit en zijn uiteraard bekleed met leer. Achterin zijn twee losse stoelen te zien, met ertussen een brede middenconsole die is afgewerkt met fraai hout.
Aandrijflijn
De Continental GT wordt aangedreven door een geheel nieuwe W12 motor. De basis van deze motor is ontwikkeld door het Volkswagen concern, maar de motor is wel grondig aangepast door Bentley. Het blok heeft een inhoud van 6,0 liter en is voorzien van twee KKK turbo’s met intercooler. Het maximale vermogen is 560 pk dat vrijkomt bij 6.250 toeren. Het maximale koppel komt al bij 1.600 toeren vrij en bedraagt 650 Nm. De compressieverhouding is 9,5:1 wat uitzonderlijk hoog is voor een turbomotor. De versnellingsbak is een sequentiële automaat van ZF met zes gangen. De versnellingsbak kan geheel automatisch schakelen of worden bediend met behulp van flippers achter het stuur. De Continental GT wordt aangedreven op alle vier wielen.
Onderstel
De voorwielophanging bestaat uit dubbele boven- en onderliggende draagarmen. Achter is een multi-link ophanging ontworpen die stabiliteit biedt bij het remmen, accelereren en in de bochten. Veel onderdelen van de ophanging zijn gemaakt van aluminium, om met name het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, waardoor de rijeigenschappen verbeteren. De auto is standaard voorzien van luchtvering voor en achter. De dempers zijn elektronisch aangestuurd en kunnen in een fractie van een seconde variëren in hardheid. Voor de vertraging zorgen geventileerde remmen met vóór een diameter van 405 mm. De remschijven achter hebben een diameter van 335 mm en zijn eveneens geventileerd. De voor- en achterbanden hebben exact dezelfde maat: 275/40 R19. Vanwege het concept met de motor voorin en vierwielaandrijving zijn vier gelijke wielen en banden de beste oplossing.
Prestaties
De snelste Bentley ooit levert prestaties die niet misstaan voor een supercar. De topsnelheid is met 318 km/h ruim voldoende voor een toegangsbewijs tot de 300+ club. De acceleratie van 0 tot 100 km/h is met 4,8 seconden iets minder supercar-achtig, wat waarschijnlijk te wijten is aan het hoge gewicht van de auto (2.355 kg.). De ophanging van de auto is zo geprogrammeerd dat de auto vanaf 100 mijl per uur (160 km/h) 15 mm wordt verlaagd.
Diversen
Vanaf modeljaar 2005 is de Continental GT leverbaar met een Mulliner Driving Specification pakket. Dit sportpakket omvat zevenspaaks velgen van 20 inch met banden in de maat 275/35 R 20. Het interieur kent de volgende aanpassingen: tweekleurig leer, fineercombinaties voor het dashboard, pedalen van geperforeerd aluminium, een pookknop die is afgewerkt met leer en aluminium. De binnenkant van de portieren en de zijpanelen achterin zijn afgewerkt m et gewatteerd leer.
Trivia
Bij de introductie in 2002 was de Continental GT de snelste vierpersoons coupé ter wereld. Tevens is de Continental GT de eerste vierwiel aangedreven Bentley.
Merk | Bentley |
---|---|
Type | Continental GT (2003-2011) |
Motor | W12, voorin geplaatst, vier kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 5.998 cc |
Turbo | Ja, met intercooler |
Vermogen | 560 pk / 6.250 tpm |
Koppel | 650 Nm / 1.500 tpm |
Versnellingsbak | Sequentiële automaat met 6 versnellingen |
Aandrijving v/a/4wd | 4wd |
Topsnelheid | 318 km/h |
Acceleratie 0 - 100 km/h | 4,8 seconden |
Remweg 100 km/h - 0 | |
Lengte | 4.804 mm |
Breedte | 1.916 mm |
Hoogte | 1.390 mm |
Gewicht | 2.350 kg. |
Productiejaren | 2003-2011 |
Productieaantal | |
Nieuwprijs | € 222.205 (prijs in 2003 in Nederland) € 270.077 (prijs in 2011 in Nederland) |
Huidige waarde |
© 2012-2013 BeamerBob. Alle rechten voorbehouden.